کد خبر: ۳۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
کرمان به طور خاص از اعتبارات ملی بازآفرینی بهره خواهد برد؟
880 هزار نفر در بافت قدیم شهرهای استان زندگی میکنند و اگر زلزله ای شدید در این مناطق روی دهد علاوه بر تخریب گسترده خانه های قدیمی، به علت معابر باریک کمک رسانی هم بسیار مشکل است

ریزش دیوار فرسوده روی خودرویی در یکی از کوچه های قدیمی شهر کرمان، بار دیگر زنگ خطر را برای آنچه در بافت تاریخی این شهر کهن میگذرد به صدا درآورد.

به گزارش صدا و سیما، شامگاه دوشنبه 27 خرداد تماس شهروندان با آتش نشانی کرمان خبر از وقوع حادثه ای در محلاتی پر افتخار اما فراموش شدهیکی از کوچه های خیابان شریعتی می داد ، دیواری خشتی فرو ریخته و یک خودروی پراید درحال عبور از کوچه زیر آوار گرفتار شده بود. با اقدام سریع آتش نشانان ، تنها سرنشین پراید نجات یافت و راهی بیمارستان شد.

علی عسکری مدیرعامل آتش نشانی ، علت ریزش دیوار را قدیمی و فرسوده بودن آن دانست و گفت: شبیه این خانه و دیوار قدیمی، در شهر کرمان به تعداد زیاد وجود دارد که هر آن باید منتظر خطرسازی و خبرسازی آنها باشیم .
دکتر سلاجقه استاد عمران در دانشگاه شهید باهنر می گوید: ظلم به معماری تاریخی شهر کرمان از زمانی شروع شد که محلات جدید با محلاتی پر افتخار اما فراموش شدهامکانات بسیار بهتر در مناطق دورتر از مرکز شهر شکل گرفت و متاسفانه بافتهای قدیم نتواستند پاسخگوی نیازهای جدید مردم باشند و لذا کوچ مردم از این محلات صورت گرفت. وی می افزاید هم مردم باید به جای کوچ، خواستار بهسازی محلات خود میشدند و هم دولت باید هنگام توسعه فیزیکی و رفاهی شهر، به فراهم کردن جذابیتهای جدید زندگی در محلات قدیمی هم توجه میکرد که نکرد.

قدم که به بافت تاریخی شهرکرمان میگذاریم علاوه بر فرسودگی متوجه یک تغییر بزرگ دیگر هم میشویم. بافت جمعیتی دراین مناطق دگرگون شده است. خانه های بزرگ قدیمی که برخی بالای هزار مترمربع مساحت دارند اکنون مستاجران جدیدی یافته اند و در هر کدام از آنها چند خانواده از اتباع بیگانه اقامت دارند.

مردم از خانه سازی در بافتهای قدیم استقبال نمی کنند

بلوردی مدیرکل شهرسازی استان با اشاره به وجود 5 هزار و 429 هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان کرمان که این استان را به رتبه سوم کشور بعد از خوزستان و سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است میگوید 880 هزار نفر در بافت قدیم شهرهای استان زندگی میکنند و اگر زلزله ای شدید در این مناطق روی دهد علاوه بر تخریب گسترده خانه های قدیمی، به علت معابر باریک کمک رسانی هم بسیار مشکل است .

او دولت را مقصر نمیداند و به استقبال اندک مردم از خانه سازی در بافتهای قدیم اشاره می کند و می گوید علیرغم تسهیلات 60 تا 100 میلیون تومانی و مشوق های دیگر که تا پارسال قدرت خرید بالایی به مردم میداد ، اما باز هم رغبت شهروندان برای بافت قدیم اندک بوده است.

سعید کارشناس شهر سازی هم با اشاره به وجود بافت فرسوده در 60 شهر از 71 شهر استان میگوید امیدواریم با اجرای طرح بازآفرینی شهری که از اقدامات جدید دولت است و پیشنهادات جذاب در این طرح بتوانیم بخشی از مشکلات این مناطق را بر طرف کنیم و مردم تشویق به حضور در این محلات شوند.

مهران عالم زاده شهردار کرمان هم با استقبال از طرح بازآفرینی، آنرا موجب تحول و تغییر مناطق تاریخی میداند اما گلایه میکند که مالکان خانه های فرسوده در بافت قدیم، همت و تحرک لازم را برای تغییر این محلات ندارند. او می افزاید ما در دو محله شهر کرمان قصد اجرای طرح بازآفرینی را داشتیم اما مالکان ؛ قیمت زمینهای خود را تا دو برابر افزایش دادند و محاسبات بودجه ای ما به هم ریخت .

جمالی نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری وزارت کشورکه  مهمان کرمانی ها بود در حاشیه  افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهید الله دادی شهر کرمان گفت : متاسفانه سال گذشته از اعتبارات ملی بازآفرینی نتوانستیم به کرمان کمک کنیم اما امسال تلاش میکنیم در این طرح ، کرمان به طور خاص مد نظر قرار گیرد و با تلاش مردم و حمایت دولت بافتهای قدیمی و ناکارآمد شهری به هسته های زیست پذیر و مکانهایی شاد و با نشاط برای زندگی تبدیل شوند .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)