کد خبر: ۳۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدرضا باهنر:
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین معتقد است برخی چهره‌هایی که در گذشته مطرح بودند در عمل چهره سوخته شده‌اند. اینکه یک چهره جدید بیاید محتمل است چون انتخابات ریاست جمهوری ما بیش از انتخابات مجلس هیجانی است. به ویژه اینکه انتخابات حزبی نیست، احزاب در انتخابات ریاست جمهوری نقش کمرنگی دارند و بیشتر اشخاص حقیقی با هم رقابت می‌کنند.

با اینکه 9 ماه تا انتخابات مجلس و حدود دو سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده اما فضاهای سیاسی و رسانه‌ای به تدریج به بحث و تحلیل در این باره می‌پردازند. یکی از چهره‌هایی که تاثیر او را در هر انتخاباتی نمی‌توان نادیده گرفت محمدرضا باهنر، چهره سرشناس اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت است. با او گپ و گفت کوتاهی درباره دو انتخابات پیش‌رو داشتیم. او معتقد است هنوز ورود به موضوع انتخابات برای رسانه‌ها زود است و اکنون باید مباحث در بین سیاسیون مطرح شود. مباحث بالطبع ابتدا درباره انتخابات مجلس طرح می‌شود چراکه نتیجه این انتخابات بر انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر می‌گذارد.

مشروح گفت‌وگوی محمدرضا باهنر با خبر فوری را می توانید در ادامه بخوانید و ببنید.

 آقای باهنر، مدتی پیش آقای لاریجانی درباره اصلاح ساختار صحبت کردند اما چند و چون این اصلاح ساختار چندان شفاف نشد. ممکن است این اصلاح ساختار به نظام پارلمانی بینجامد و ما دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته باشیم؟

 ایشان بحث اصلاح ساختار را بعدا اصلاح کرده و گفتند منظور اصلاح ساختار بودجه است. تعادل بودجه دولت مدتهاست به‌هم خورده و با این وضعیت تحریم‌ها و مشکلات تازه، عدم تعادل بودجه دولت یک مقوله جدی است. اینطور که من از رسانه‌ها شنیدم آقای لاریجانی گفتند نظرشان اصلاح ساختار بودجه است. اما درباره سوال شما و نظام پارلمانی، اینها نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد و فرآیند مفصلی دارد و باید تصمیم‌گیری بشود که اصلاح شود یا نه. فرض بگیریم تصمیم گرفته شد قانون اساسی اصلاح شود، باز هم معلوم نیست که نظام پارلمانی جایگزین نظام ریاستی شود. باید بین فرهیختگان و تصمیم‌گیران بحث مفصلی صورت گیرد. یعنی چیزی نیست که الان تصمیم گرفته باشند و منتظر فرآیند آن باشند.

 پس دست‌کم در 1400 انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود؟

 بله، البته نظام پارلمانی هم انتخابات ریاست‌جمهوری دارد اما فرآیندش طور دیگری است، مثلا اوایل انقلاب رئیس جمهور و نخست وزیر داشتیم. نخست وزیر که در عمل مسئول اجرایی کشور بود با معرفی رئیس‌جمهور و رای مجلس انتخاب می‌شد. نظام‌های پارلمانی متفاوت هستند اینکه رئیس جمهور در درون پارلمان انتخاب شود یا رئیس جمهور توسط مردم انتخاب شود اما قدرت اجرایی دست پارلمان باشد، گزینه‌های مختلفی است که فعلا بحثش در کشور ما وجود ندارد.

 برای انتخاب ریاست جمهوری سال 1400 پیش بینی می‌کنید رئیس جمهور اصولگرا داشته باشیم یا اصلاح‌طلب یا یک چهره جدید؟

حتما چهره جدیدی است چون روسای جمهور قبلی دیگر رئیس جمهور نمی‌شوند...

چهره سیاسی جدید منظورم است...

 برای پیش بینی و تحلیل بسیار زود است. انتخابات پیشروی ما انتخابات مجلس است و نتیجه انتخابات مجلس بر انتخابات ریاست جمهوری نیز اثر می‌گذارد.

 مجلس چطور؟ اصلاح طلب می‌شود یا اصولگرا؟

 هنوز شکل نگرفته است. به ویژه اینکه امسال از نظر اقتصادی فشار زیادی را متحمل می‌شویم. یک جاهایی نقد ما به دولت برمی‌گردد و جاهایی نقد به دولت برنمی‌گردد، بلکه به شرایط بیرونی و پارامترهای دیگر برمی‌گردد. اینکه در زمان انتخابات گروه‌های مختلف چه شکلی پیدا کند، پیش بینی سختی است. من فکر می‌کنم به صورت جدی کشور از شهریور ماه به ماجرای انتخابات ورود کند و رسانه‌ها فعال شوند.

 سیاسیون اما از همین حالا فعال شده‌اند.

سیاسیون که همیشه فعالند، بحث من این است که مباحث انتخاباتی زودهنگام به سطح جامعه کشیده نشود وگرنه احزاب و جریانات سیاسی طبیعی است که همواره در درون خود تشکیلات دارند، کار می‌کنند، تحلیل دارند و سعی می‌کنند ائتلاف‌هایی ایجاد کنند.

درباره انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری یک نگرانی وجود دارد و آن، احتمال کاهش مشارکت مردم است. برخی فکر می کنند مردم مثل قبل پای صندوق‌ها نمی‌آیند. شما این تحلیل را درست می‌دانید؟

 ما الان درگیر یک جنگ جدی با استکبار و در راس آن آمریکای ترامپی هستیم. در آمریکا ضمن اینکه سیاست‌های راهبردی ثابتی دارد اما هر از چند گاهی رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنند و به او می‌گویند «رئیس‌جمهور غیرمتعادل»! و کارهایی می‌کند که در هنجارهای طبیعی آمریکا نیست و اکنون نوبت آقای ترامپ است. بحث ترامپ هم فقط ایران نیست، یک روز از یونسکو خارج می‌شود و یک روز از قرارداد ریو؛ هر روز کارهایی می‌کند که هیچ‌کدام در هنجارهای طبیعی حقوقی بین‌الملل جایگاه روشنی ندارد. در هر حال، فشارها زیاد است و مهمتر از فشار اقتصادی، فشار رسانه‌ای و جنگ روانی است که وضعیت را غیرمتعادل نشان می‌دهد.

این مساله انتخابات که شما فرمودید، شاید از همان القائات باشد در حالی که ما سخت‌تر از این روزها را گذراندیم. انتخابات مجلس سوم در ماه مبارک رمضان بود و صدام شب‌ها به تهران موشک می‌زد اما مردم آمدند و در انتخابات شرکت کردند و حضور پررنگی داشتند. مردم حتما از کارگزارها، از مسئولان، از مجلس، از دولت و از جریانات سیاسی گلایه‌هایی دارند اما حضور در انتخابات را یک وظیفه ملی و سیاسی می‌دانند و معمولا کم نمی‌گذارند. پر و پیمان به صحنه می‌آیند.

 در دنیا چهره‌های انتخابی تا حدی به سمت شومن‌ها و چهره‌های غیرسیاسی رفته است. بارزترین نمونه آن آقای ترامپ است اما در منطقه خودمان اتفاقات مشابهی افتاده است. فکر می‌کنید در انتخابات ما هم یک چهره غیرسیاسی یا یک جنتلمن رای بیاورد؟

غیرممکن نیست، برخی چهره‌هایی که در گذشته مطرح بودند در عمل چهره سوخته شده‌اند. اینکه یک چهره جدید بیاید محتمل است چون انتخابات ریاست جمهوری ما بیش از انتخابات مجلس هیجانی است. به ویژه اینکه انتخابات حزبی نیست، احزاب در انتخابات ریاست جمهوری نقش کمرنگی دارند و بیشتر اشخاص حقیقی با هم رقابت می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)