کد خبر: ۳۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
ایرانمنش، عضو کمیسیون بودجه شورای شهر:
منصور ایرانمنش از جمله اعضای شورای شهر کرمان است که تاکنون چندبار در صحن علنی شورا از شهرداری و همکاران خود خواسته تا تعدیل عوارض را جدی بگیرند. او حتی در یکی از جلسات علنی شورا از خبرنگاران خواست تا به این موضوع ورود کنند.

منصور ایرانمنش از جمله اعضای شورای شهر کرمان است که تاکنون چندبار در صحن علنی شورا از شهرداری و همکاران خود خواسته تا تعدیل عوارض را جدی بگیرند. او حتی در یکی از جلسات علنی شورا از خبرنگاران خواست تا به این موضوع ورود کنند. روز شنبه، اول تیرماه در این‌باره از او پرسیدم؛ هم از این بابت که عضو کمیسیون بودجه شورای شهر است و هم به‌دلیل تاکیدات و دغدغه‌هایی که نسبت به این مسئله داشته و آن را مطرح کرده است. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آقای ایرانمنش! کار تعدیل عوارض شهری که شورای شهر بارها وعده‌ی آن را داده، به کجا رسید؟

پیرو مصوباتی که شورای شهر کرمان در سال قبل داشت، ضریب کاهنده‌ی عوارض را مصوب کردیم ولی کمیته انطباق در فرمانداری بنا به دلایلی، اجرای این مصوبه را قانونی تشخیص نداد. مجدد در شورای شهر کرمان بحث بازنگری و تعدیل عوارض مطرح و بررسی شد. هفته‌ی گذشته، پیشنهادات جدید و لایحه‌ی دفاعیه‌‌ای از سوی شورا به فرمانداری فرستاده شد. با شخص فرماندار نیز در این‌باره صحبت کردیم که مشخص شد خود ایشان نظرشان مساعد است. به نظر می‌رسد این‌بار کمیته انطباق پیشنهاد شورا را بپذیرد و به‌زودی اعمال ضرایب کاهنده اجرایی شود.

این ضرایب کاهنده در نرخ کدام عوارض تاثیر می‌گذارد؟

دو، سه نرخ عوارضی هست که با این ضرایب تعدیل می‌شود. یکی عوارض بازدید است که امسال افزایش چند برابری پیدا کرده است. با جلسات و پیگیری‌های شورای شهر، این عوارض ۵۰ درصد کاهش می‌یابد البته اگر کمیته انطباق فرمانداری آن را تایید کند. عوارض استعلام هم که به‌ازای هر پاسخ استعلام ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود را به ۵۰ هزار تومان رسانده‌ایم. موضوع بعدی، بازنگری در عوارض تمدید پروانه بود که پایه‌ی آن نرخ کارشناسی روز در نظر گرفته شده بود که با محاسباتی انجام می‌شد، مبلغ بسیار بالایی را مردم باید می‌پرداختند. با تصمیم شورای شهر، قرار شد این نرخ با ماخذ عوارض نوسازی که پایه‌ی آن ارزش معاملاتی است محاسبه شود که بسیار راهگشا خواهد بود. از ۱۵ روزی که فرمانداری باید به این مصوبات شورای شهر پاسخ دهد، چند روز بیش‌تر نگذشته و پیش‌بینی ما این است که این‌بار تایید خواهد شد. در کنار این ضرایب تعدیل، شورای شهر کرمان مصوبه‌ی دیگری درباره‌ی تخفیفات فصلی دارد که در بهار ۲۰ درصد، در تابستان ۱۵ درصد، پاییز ۱۰ درصد و زمستان پنج درصد است. الان که تابستان شروع شده، اعمال این تخفیف هم، به کسانی که عوارض خود را پرداخت می‌کنند کمک می‌کند. ضمن این‌که بنا بر این است که بازنگری در لوایح در شورا ادامه داشته باشد.

شورای شهر کرمان وقتی قصد اصلاح بودجه را داشت، بارها به مردم وعده داد که نمی‌گذارد در این شرایط سخت اقتصادی فشاری مضاعف به آن‌ها وارد شود. سه ماه از سال گذشته ولی این تعدیل در عوارض همچنان در مرحله‌ی پاس‌کاری بین شورا و فرمانداری است. فکر نمی‌کنید تاوان این تعلل شورای شهر را مردم کرمان دارند می‌دهند؟

شورای شهر از همان ابتدا ضرایب کاهنده را در نظر گرفت ولی عرض کردم که در کمیته انطباق فرمانداری با آن مخالفت و مغایر با قانون تشخیص داده شد و شورا پس از آن، بررسی مجدد را انجام داد. صحبت شما تا حدی درست است. خود من هم انتظار داشتم زودتر از این، مسئله‌ی تعدیل عوارض تعیین‌تکلیف شود اما نیاز به هماهنگی با فرمانداری بود و همین زمان‌ برد. البته شاید می‌شد در زمان کوتاه‌تری این اتفاق بیفتد ولی بخشی از کار، از دست ما خارج بود ولی تلاش خود را کردیم. خدا می‌داند در این‌باره حرف و حدیث‌های زیادی هم شنیدیم ولی در حدی که توان داشتیم تلاش‌مان را کردیم. اراده‌ی شورا هم بر اعمال این ضرایب بوده و هست ولی متاسفانه پروسه طولانی شده است. اگر جهادی‌تر و با تلاش بیش‌تری موضوع دنبال می‌شد شاید زودتر به نتیجه می‌رسیدیم. ضمن این‌که هنوز هم برخی لوایح دیگر مانده که باید بازنگری شود.

اگر حدس شما درست باشد و فرمانداری این‌بار با مصوبه‌ی شورا موافقت کند و از تابستان این ضرایب کاهنده اعمال شود، تکلیف کسانی که در فصل بهار و با نرخ بالاتری عوارض خود را پرداخت کرده‌اند چه می‌شود؟

خود من معتقدم که باید به کسانی که با نرخ بهار پرداخت انجام داده‌اند کمک شود و نرخ جدید شامل آن‌ها نیز بشود یا در سوابق‌شان درج و بعد این مابه‌التفاوت لحاظ شود.

شورا در این‌باره چه نظری دارد؟ موافق است؟

هنوز این پیشنهاد را به‌صورت رسمی مطرح نکرده‌ام، البته با چند نفر از همکارانم صحبت کرده‌ام. اگر شورا موافقت کند و ایراد قانونی وجود نداشته باشد، می‌توان شهروندانی که خوش‌حسابی کرده‌اند و در فصل بهار عوارض را پرداخته‌اند و یا کسانی که مجبور به استعلام‌گیری بوده‌اند را نیز مشمول نرخ جدید عوارض کنیم.

آیا گزارشی وجود دارد که نشان دهد در این سه ماه که نرخ عوارضِ جدید از مردم دریافت شده است در درآمد شهرداری چه تغییری ایجاد شده است؟

در یکی از جلسات عمومی شورای شهر از شهردار محترم خواستم تا گزارشی از این وضعیت ارائه کند تا مشخص شود که چه اتفاقی در این سه ماه افتاده است.

ارزیابی خود شما چیست؟ در این سه ماه، مردم عوارض را پرداخت کرده‌اند و درآمد شهرداری بالا رفته یا کلا از خیر پرداخت آن گذشته‌اند؟

ممکن است سرجمع همان درآمد سال قبل حاصل شده باشد یا درصد کمی افزایش داشته باشد اما در مجموع، من معتقدم، به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصادی، باید عوارض را کاهش داد تا مردم رغبت بیش‌تری در پرداخت آن پیدا کنند چرا که افزایش عوارض آن هم وقتی شرایط اقتصادی مناسب نیست، باعث می‌شود یا پرداخت به‌موقع انجام ندهند یا ساخت‌وساز غیرقانونی انجام دهند. ولی شهرداری به این دیدگاه اعتقاد چندانی ندارد و متاسفانه در بحث عوارض، حرف خودش را می‌زند و تاکنون انعطاف لازم را در شهرداری ندیدیم که بخواهند کمک کنند. شورای شهر اما مرتب پیگیر این مسئله است.

می‌گویید شهرداری انعطاف لازم را ندارد. مگر نه این‌که وقتی شورا این عوارض را مصوب کرده، شهرداری موظف است اجرایش کند؟ شورا اگر دیدگاهی دارد در جریان تصویب بودجه باید آن را اعمال کند.

شورا با این شرط این نرخ عوارض را مصوب کرد که ضریب کاهنده اعمال شود حالا وقتی شرایط این‌طور شده، انتظار این است شهرداری به تعدیل نرخ‌ها کمک کند نه که ساز دیگری بزند. موضوع دیگری که مهم است و ما روی آن حرف داریم، این است وقتی مردم با هزار مشکل و گرفتاری، عوارض خود را می‌پردازند، خوب است شهرداری در هزینه‌کرد آن بسیار دقت کند. در خیلی از موارد، اگر به‌جای افزایش عوارض، هزینه‌ها را کم کنیم بهتر است. این مقوله اما آن‌طور که لازم است، مدنظر شهرداری نیست که بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهد.

در چه حوزه‌هایی معتقدید شهرداری باید مدیریت هزینه‌ی بهتری داشته باشد؟

در خیلی از موارد شهرداری می‌تواند اهم و مهم کند. برخی اقدامات خیلی ضرورت امروز نیست. اگر بخواهم وارد مصادیق شوم، ممکن است گلایه‌هایی به‌دنبال داشته باشد. اما معتقدم در حوزه‌های مختلف می‌توان صرفه‌جویی کرد به‌ویژه وقتی کسری درآمد داریم. ولی احساس من این است شهرداری بیش‌تر با افزایش درآمد قصد دارد بودجه را کسب کند تا این‌که به کاهش هزینه‌ها هم همزمان بپردازد.

در بحث مدیریت هزینه در همه‌ی دوره‌های شهرداری وضعیت این‌طور بوده که گفتید یا در این دوره اتفاقاتی خاصی دارد در شهرداری می‌افتد؟

من می‌گویم در شرایط فعلی اقتصادی ضرورت بیش‌تری دارد این مسئله رعایت شود. ممکن است در دوره‌های قبلی هم عمل نشده باشد ولی وقتی منابع کافی مالی نداریم، مشکل کسری بودجه نیز وجود دارد، شرایط اقتصادی جامعه هم خوب نیست، باید مدیریت هزینه را جدی‌تر بگیریم. مصادیق در این‌باره زیاد است و خود شما هم می‌توانید آن را مثال بزنید. / الف

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)