کد خبر: ۳۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان:
این مقام مسئول به تصادفاتی که فرد عمدا خود را جلوی خودرویی می‌اندازد و سپس با خودزنی از راننده خسارت دریافت می‌کند اشاره و گفت: این معضل فقط مختص کشور ما نیست و در استان کرمان نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم اما خوشبختانه افرادی که در استان کرمان دست به این اقدام شوم می زنند، بومی استان نیستند و در همین راستا به کلیه پزشکان قانونی استان بخشنامه‌ای در خصوص دقت در بررسی پرونده‌هایی که در مناطق خاص، زمان و در مکان‌های غیرمتعارف صورت می‌گیرد، ابلاغ کرده ایم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمان به تصادفاتی که فرد عمدا خود را جلوی خودرویی می‌اندازد و سپس با خودزنی از راننده خسارت دریافت می‌کند اشاره و گفت: این معضل فقط مختص کشور ما نیست و در استان کرمان نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم اما خوشبختانه افرادی که در استان کرمان دست به این اقدام شوم می زنند، بومی استان نیستند و در همین راستا به کلیه پزشکان قانونی استان بخشنامه‌ای در خصوص دقت در بررسی پرونده‌هایی که در مناطق خاص، زمان و در مکان‌های غیرمتعارف صورت می‌گیرد، ابلاغ کرده ایم.

دکتر "عباس آمیان" از افزایش 10 درصدی سالیانه فعالیت پزشکی قانونی استان به لحاظ تعداد صدور گواهی خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته حدود 120 هزار گواهی پزشکی در حوزه‌های مختلف در سطح استان توسط پزشک قانونی صادر شده است، به‌گونه‌ای که 6 هزار و 209 گواهی معاینات اختصاصی؛ 13 هزار و 477 مورد ارش؛ یک هزار و 755 مورد روانپزشکی؛ 60 هزار معاینه سرپایی؛ 2 هزار و 600 اجساد؛ یک هزار و 205 گواهی فوتی تصادف و 16 هزار و 487 گواهی جرحی در سال گذشته صادر شده است.

وی تغییرات در حوزه کل معاینات را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: معاینات اختصاصی حدود یک دهم درصد کاهش داشته ضمن آنکه در بحث ارش نیز روند نزولی معاینات را داشتیم اما در معاینات روانپزشکی و ... روند افزایشی را شاهد هستیم.

آمیان از کمیسیون‌های پزشکی قانونی سخن گفت و افزود: در مواردی همچون قصور و یا در مواردی که معاینات به‌صورت معمول امکان پاسخ دهی نیست(به‌طورمثال تشخیص جنون)، از پزشکان متخصص دعوت می‌شود تا در کمیسیون های مربوطه اظهار نظر کنند که در همین رابطه برگزاری کمیسیون‌ها سالانه حدود 10 تا 20 درصد در حال افزایش بوده این در حالی است که حدود 10 سال پیش برگزاری کمیسیون‌ها سالانه صد در صد افزایش می یافتند.

وی عنوان کرد: چند سالی است که پرونده‌های قصور به دوره ثبات رسیده و تعداد آنها افزایش زیادی پیدا نمی کند و مواردی که حاصل از قصور بوده، کمتر شده است، شایان ذکر است که حدود یک دهه قبل حدود 200 شکایت علیه پزشکان مطرح می‌‌شد که 70 درصد آنها منجر به محکومیت می‌شد اما اکنون این شکایات به حدود 400 مورد در سال رسیده که 30 درصد آنها منجر به محکومیت می‌شود. اما باید مدنظر داشت که این آمار نشان دهنده کم بودن خطای پزشکی در گذشته نمی‌باشد بلکه در گذشته مردم از اینکه می‌توانند شکایت کنند یا امکان دسترسی راحت به مراجع ذیصلاح را داشتند، آگاهی کافی نداشتند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمان در پاسخ به این سوال که قصور پزشکی که توسط پزشکان همکارشان مورد بررسی قرار می‌گیرد، آیا ممکن است پزشکان، سازمان در صدور رای مراعات همکاران خود را بکنند؟ بیان کرد: پزشکان قشر فرهیخته ای بوده که از اعتبار خاصی برخوردارند. شغل پزشک قداست است و در کمیسیون‌های سازمان افراد متعهد، خوش‌نام و متخصص دعوت می‌شوند و معمولا کسی که در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد سعی می‌کند، قضاوت خود را عادلانه انجام دهد و همچنین پزشکان برای حفظ حرمت پزشکی و اعضای کمیسیون خود باید خطای صورت گرفته را اعلام کنند و این مهم هرچند تنبیه است اما در کنار آن باعث پیشگیری و کاهش قصور پزشکی خواهد شد.

آمیان ادامه داد: موضوع سقط جنین سال‌ها در کشور ما و در کشورهای همسایه به‌عنوان یک معضل مطرح بود و سقط جنین در تمام دنیا ممنوع است و در کشور ایران به دلیل شرع اسلام، سقط جنین به مثابه قتل نفس مطرح است اما برخی سقط جنین در مواردی همچون ناقص الخلقه بودن جنین، خطر جان مادر بیمار و ... طی همفکری‌های با فقه‌ها و پزشکان این مسایل تا حدود حل شده است این مهم اثرات بسیار خوبی در جامعه داشت و جلوی بسیاری از خطاها و افعالی که می‌توانست مشکلات روانی و اجتماعی برای جامعه ایجاد کند، رفع کرد؛ ضمن آنکه جان بسیاری از مادران نجات پیدا کرد زیرا در برخی موارد مادر شرایط سقط جنین داشت اما در این زمینه به مسایل زیرزمینی روی می‌آوردند.

علت مرگ سه خواهر و برادر چه بود؟

وی با یادآوری فوت سه خواهر و برادر در یک شب در سال گذشته و نامشخص بودن علت مرگ آنها در تحقیقات اولیه به ایسنا گفت: ترکیبات ضعیف سیانید در خون سه نفر(دو خواهر و برادر) پیدا شده و با توجه به اینکه روش‌های استفاده شده قابلیت صد در صد علمی ندارند، منوط به تحقیقات قضائی شده است.

کاهش 30 درصدی در دگرکشی در استان

آمیان به تبیین آمار موارد پرونده‌های ورودی به پزشکی قانونی پرداخت و مطرح کرد: بیشترین پرونده‌های ما در حوزه معاینات ضرب و جرح است، اما خوشبختانه در سال گذشته 30 درصد در دگرکشی کاهش داشتیم؛ شایان ذکر است که آمار دگرکشی معمولا در جنوب استان بیشتر از شمال استان است.

مرگ سفید

وی از مرگ‌های سفید سخن به میان آورد و بیان کرد: در کمتر از یک درصد پزشکی قانونی کشور و به تبع آن در استان کرمان نمی توانند علت فوت را کشف کند که به آن گواهی سفید یا مرگ سفید گفته می‌شود اما این مهم خاصه کشور ما نیست به‌طورمثال در آمریکا حدود 5 درصد می‌باشد.

این مقام مسئول به تصادفاتی که فرد عمدا خود را جلوی خودرویی می‌اندازد و سپس با خودزنی از راننده خسارت دریافت می‌کند اشاره و گفت: این معضل فقط مختص کشور ما نیست و در استان کرمان نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم اما خوشبختانه افرادی که در استان کرمان دست به این اقدام شوم می زنند، بومی استان نیستند و در همین راستا به کلیه پزشکان قانونی استان بخشنامه‌ای در خصوص دقت در بررسی پرونده‌هایی که در مناطق خاص، زمان و در مکان‌های غیرمتعارف صورت می‌گیرد، ابلاغ کرده ایم.

وی بیان کرد: این شیادان روز به روز اطلاعاتشان بیشتر می‌شود و با اعتماد به نفس جواب سوالات پزشکان را می‌دهند لذا تشخیص ساختگی بودن آن مشکل خواهد بود و مدارک لازم را نیز دارند اما برخی موارد فرد شیاد ناشی‌گری می‌کنند که تشخیص آن آسان است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمان یادآوری کرد: در استان کرمان و در سنوات گذشته 23 نفر در همین رابطه دستگیر شدند اما این شیادان امروز تغییر رویه داده و دیگر خودشان را جلوی ماشین دیگران نمی‌اندازند بلکه با وسایل نقلیه خود تصادف ساختگی درست می‌کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)