کد خبر: ۳۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس انجمن ملی خرما، در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
رئیس انجمن ملی خرما با تاکید بر قیمت واقعی آب به صراحت می گوید: یک استان خشک از نظر وضعیت آب و هوایی، نباید افتخار کند که 25 درصد از محصولات باغی کشور را پوشش می دهد . به نظر من عدم مدیریت بوده است که منجر شده است در حال حاضر 25 درصد محصولات از یک استان خشک باشد
گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:

سالیانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع خرما در ۲۰۳ هزار و ۷۶۳ هکتار تولید می‌شود که از این میان استان کرمان با ۵۲هزارو۷۰۰ هکتار حدود ۵۲ درصد از سطح زیر کشت درختان بارور خرما در کشور را به خود اختصاص داده است.

در حالی استان کرمان رتبه اول سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده است که همواره با بحران آب مواجه بوده است و در ۲ سال گذشته ۱۵ نقطه از شهرستان‌های آن در وضعیت قرمز قرار گرفته اند. به گونه‌ای که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان، بیشترین چالش در حوزه‌های آبی مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که در این میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهر‌ها دارد.

این در حالی است که در سال جاری نیز با افزایش چشمگیر قیمت خرما، کشاورزان رغبت بیشتری به کشت خرما و افزایش سطح زیر کشت از خود نشان داده اند. این مطلب حتی توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز تایید شده است و او از افزایش هزار هکتاری نخلستان‌ها در شهرستان ریگان خبر داده است.

اگر چه خرما بعد از پسته مهمترین محصول صادراتی کشاورزی استان است و اغلب خانوار‌ها در جنوب و شرق کرمان از این طریق کسب درآمد می‌کنند، اما نباید از وضعیت بحرانی آب در کرمان و تبعات افزایش سطح زیر کشت این محصول غافل ماند.

رئیس انجمن ملی خرما در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خرما تا چه اندازه منجر به گسترش سطح زیر کشت این محصول شده است، به گفتار نو می‌گوید: اصلا اگر ما بگوییم سطح زیر کشت کم شده، مطمئنا حرف نا معقولی زده ایم، به هر حال ممکن است افزایش داشته باشیم، اما افزایش آن تا این لحظه بحرانی نبوده است.

محسن رشید فرخی با تاکید بر لزوم توجه به بحران آب و قیمت واقعی آب در کرمان می‌گوید: نه تنها در بحث خرما بلکه باید در مورد تمام محصولات کشاورزی ما قیمت واقعی اب را متوجه باشیم.

رشید فرخی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت سفره‌های آبی استان، می‌گوید: باید ابیاری‌ها به سمت ابیاری‌های نوین بروند، اما دیگر نباید سطح زیر کشت افزایش پیدا کند. وقتی ابیاری به سمت آبیاری‌های زیر سطحی، تحت فشار و قطره‌ای رفت ما نباید سطح زیر کشتمان را افزایش دهیم، بلکه باید سطح زیر کشت را در همان سطحی که هست نگه داریم و افزایشی نداشته باشیم.

او در ادامه خاطر نشان می‌کند: اگر این موضوع ادامه داشته باشد، می‌شود همان مشکلی که برای پسته پیش آمد؛ در محصول پسته به مجرد این که روش‌های آبیاری تحت فشار و یا قطره‌ای راگذاشتند، سطح زیر کشت را افزایش دادند و همین افزایش سطح بود که منجر شد تا هیچ تغییری ایجاد نشود و سفره‌های آبی ما صرف آبیاری همان‌ها شود.

رئیس انجمن ملی خرما با تاکید بر قیمت واقعی آب در محصول پسته، به صراحت می‌گوید: ما ضرر کردیم پسته صادر کردیم، ما تا به حال ۳۰ میلیارد دلار پسته صادر کردیم که به قیمت اب تمام شده الان، حدود ۸۵ میلیارد دلار اب مصرف شده، کجای این موضوع سود بوده است؟

رشید فرخی در خصوص قیمت واقعی آب در استان می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر متر مکعب آب بالای ۸ هزار تومان است.

او در ادامه با اشاره به عدم هم خوانی هزینه‌های آب با قیمت محصولات کشاورزی می‌گوید: ما برای هر کیلو هندوانه یک متر مکعب اب استفاده می‌کنیم؛ یعنی برای هر کیلو هندوانه ۸ تا ۱۰ هزار تومان اب می‌دهیم و بعد آن را کیلویی هزار تومان می‌فروشیم.

در حالی رشید فرخی از قیمت‌های مجازی در آب و عدم سود آوری واقعی در محصولات کشاورزی سخن می‌گوید که استان کرمان همواره به عنوان یک قطب کشاورزی شناخته شده و بخش قابل توجهی از اشتغال در حوزه‌های کشاورزی است.

رئیس انجمن ملی خرما در این خصوص به گفتار نو می‌گوید: یک استان خشک از نظر وضعیت آب و هوایی، نباید افتخار کند که ۲۵ درصد از محصولات باغی کشور را پوشش می‌دهد. به نظر من عدم مدیریت بوده است که منجر شده است در حال حاضر ۲۵ درصد محصولات از یک استان خشک باشد.

او در ادامه با تاکید بر جایگاه امنیت آبی، می‌افزاید: درست است که امنیت غذایی جایگاه بالایی دارد، اما امنیت آبی جایگاه به شدت بالاتری خواهد داشت و به مانند هواست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)