کد خبر: ۳۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
نبوي، شكوري‌راد و الويري از چگونگي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفتند
اصولگرايان بيش از اصلاح‌طلب‌ها دچار چالش هستند، بنيان‌هاي اعتقادي آنها براساس فسادي كه دوران دولت نهم و دهم شكل گرفت، دچار چالش جدي و در درون دچار تشتت هستند. اگر امروز اصلاح‌طلبان صحنه را خالي كنند، اصولگرايان به جان هم خواهند افتاد و بيش از پيش خود را افشا خواهند كرد.

ماجرا اما از آنجا شروع شد كه سعيد حجاريان در يادداشتي اعلام كرد كه اصلاح‌طلبان بايد موضع خود را در برابر انتخابات به ‌صراحت و با جزييات كامل اعلام كنند. اين چهره صاحب‌نفوذ در جريان اصلاحات، «عقلاني‌ترين راهبرد در كوتاه‌مدت» را «مشاركت مشروط» دانسته و گفته است كه بايد از فرصت انتخابات استفاده كرد ولي چنانچه شروط مطرح شده برآورده نشد، همان بهتر كه عطاي حضور در انتخابات را به لقايش بخشيد!

از ديگر سو محسن صفايي‌فراهاني، ازجمله اعضاي اصلي حزب مشاركت نيز با انتقاد از نحوه تاييد صلاحيت نامزدها ازسوي شوراي نگهبان به «خبرآنلاين» گفته است: «وقتي يك قيف باريك وجود دارد كه كانديداهاي انتخابات مجلس را از آن عبور مي‌دهند و مجموع افرادي كه به عنوان نماينده انتخاب مي‌شوند آن‌قدر توانا نيستند كه مسائل امروز ايران، منطقه و دنيا را خوب ببينند، مشخص است كه كارايي محدود مي‌شود.»

صفايي‌فراهاني مي‌گويد: «در اين شرايط حاضر نيستم بين بد و بدتر انتخاب كنم. يا بايد بتوانيم نيروي توانا و آگاه با شرايط مناسب روانه مجلس كنيم كه از دل آن هم يك دولت تواناتر و به درد بخور به وجود بيايد يا نفرستيم.»


در اين ميان اما محمد عطريانفر، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در گفت‌وگوي چندي قبل خود با خبرگزاري اصولگراي تسنيم، تاكيد كرد كه اصلاح‌طلبان هرگز نمي‌توانند با صندوق راي خداحافظي كنند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب كه در بخشي از مصاحبه خود به شنيده‌هاي گاه و بي‌گاه درخصوص حمايت كارگزاراني‌ها از علي لاريجاني و ترجيح مكرر او بر عارف در رقابت‌هاي درون‌پارلماني براي كرسي رياست پاسخ داده و هرگونه حمايت اصلاحات از كانديداتوري لاريجاني را از اساس منتفي دانسته، در بخش ديگري از سخنان خود درباره نفس حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پيش‌رو گفته است: «تا زماني كه اصلاح‌طلبيم، پيوند ناگسستني با صندوق راي داريم.» همزمان بهزاد نبوي، نايب‌رييس مجلس ششم و ازجمله ديگر چهره‌هاي صاحب‌نفوذ در جريان اصلاحات نيز رويكردي يك‌سر مخالف حجاريان اتخاذ كرده و ضمن انتقاد به حاميان ايده «تحريم انتخابات» گفته است: «مسير اصلاحات همچنان از صندوق راي مي‌گذرد.»


مرتضي الويري عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز در اين رابطه با «خبرآنلاين» صحبت كرده و درباره آنچه اين خبرگزاري ميانه‌رو، «مشاركت مشروط» خوانده، واكنش نشان داده است. الويري گفته است: «تلاش جريان اصلاح‌طلبي در شرايط فعلي بر اين است كه هرگونه التهاب را از فضا دور كرده تا امكان حضور فعال در انتخابات فراهم شود، ضمن اينكه اصلاح‌طلبان بر اين باورند كه تنها راه توفيق در حل مشكلات كشور و البته در چارچوب نظام صندوق راي است و راه ديگري جز صندوق راي نمي‌شناسيم، بنابراين تلاش و اميدواري‌مان اين است كه شرايط مطلوبي داشته باشيم تا بتوانيم از طريق صندوق راي مسير اصلاحات را پيش برده و مشكلات مردم را حل كنيم.»

به گفته اين عضو شوراي شهر تهران، «اگر به هر دليل، مسير حركت اصلاح‌طلبان براي حضور موثر در انتخابات آينده بسته شود، به عبارتي قلع و قمع كانديداها شروع شود و ما به مقطعي برسيم كه ببينيم از طريق صندوق راي حتي نمي‌توانيم كوچك‌ترين قدمي براي اصلاحات ‌برداريم. به طور طبيعي سرفصل جديدي باز خواهد شد كه ممكن است هيچ ليستي ارايه ندهيم، علت آن هم اين است كه نمي‌توانيم ليستي را به جامعه معرفي كنيم كه در آينده نتوانيم از آن دفاع كنيم در اين شرايط است كه بگوييم ما ليستي نخواهيم داد.»

رييس شوراي عالي استان‌ها با بيان اينكه نحوه برخورد اصلاح‌طلبان فارغ از نظرات شخصي افراد زماني مشخص مي‌شود كه شوراي نگهبان به موضوع بررسي صلاحيت نامزدها ورود كند، تاكيد كرد: «بعد از اينكه شوراي نگهبان بررسي صلاحيت‌ها را در دستور كار قرار داد و ليست‌ها مشخص شد در آن مقطع اگر اصلاح‌طلبان ببينند كه حضور آنها در انتخابات براي حل مشكلات مردم ميسر است به‌طور طبيعي با شور و هيجان حضور پيدا خواهند كرد اما اگر ببينند اين اميد وجود ندارد سياست ديگري را اجرايي مي‌كنند.»

الويري همچنين از رايزني اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان پيش از آغاز بررسي صلاحيت نامزدها صحبت كرده و مي‌گويد: «ازجمله وظايفي كه براي يكي از كميته‌هاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان تعيين شده رايزني با برخي مسوولان و نهادهاي ذي‌ربط ازجمله شوراي نگهبان است، در اين زمينه بناست تا گفت‌وگوها و تعاملاتي با نمايندگان شوراي نگهبان صورت گيرد با اين هدف كه آنها را متقاعد كنيم، سياست جريان اصلاح‌طلبي حركت در چارچوب نظام است و زماني كه خود را در اين چارچوب تعريف مي‌كند، به‌طور طبيعي تمام تمهيدات لازم را به عمل خواهد آورد.»


بهزاد نبوي نيز كه عصر پنجشنبه گذشته در نشست «راه‌هاي برون‌رفت از وضعيت موجود» در دفتر حزب اتحاد ملت شركت كرده بود، در اين رابطه گفته است: «اصلاحات به ‌معناي تغيير وضع موجود به وضع مطلوب با روش‌هاي قانوني و مسالمت‌آميز در چارچوب يك نظام سياسي است؛ بنابراين حركت اصلاحي پيچيده و آسيب‌پذيرتر است.» او گفته است: «تنها حركت اصلاحي از صندوق راي مي‌گذرد تا وقتي امكان برگزاري و حضور در انتخابات وجود دارد، اصلاح‌طلبي به بن‌بست نمي‌رود، بنابراين كماكان تنها راه اصلاح‌طلبان حضور در صحنه است.»

به ‌گفته نبوي، «مخالفان اصلاحات پس از خرداد ۷۶ دو پاتك عليه اصلاح‌طلبي زدند؛ يكي اينكه سعي كردند تا آنجا كه مي‌توانند نهادهاي انتخابي را تضعيف كنند و ديگر اينكه مردم را نسبت به صندوق راي مأيوس كنند. ما بايد به جاي اينكه بگوييم انتخابات به بن‌رسيده است با تمام قوا تلاش كنيم انتخابات پرشور در كشور برگزار شود.»

نايب‌رييس مجلس ششم گفت: «اصلاح‌طلبان و حاكميت بايد بكوشند تا برگزاري انتخابات پرشور تبليغ شود، اين موضوع به سود منافع ملي است و احتمال بروز حوادثي مشابه دي‌ماه ۹۶ را كم مي‌كند و بدون انتخابات پرشور شكستن تحريم‌هاي موجود امكان‌پذير نيست.» او با اشاره به «3 دسته مخالف انتخابات پرشور» تاكيد كرد كه «ضدانقلاب يكي از آنهاست. اين گروه دنبال كم‌رونقي انتخابات و در نتيجه كمتر شدن مشروعيت نظام هستند تا با رخ دادن حوادثي مشابه دي ماه ۹۶ به نظام آسيب بزنند.»

نبوي در ادامه با اشاره به چالش‌هاي مشابه در جريان رقيب گفته است: «چالش اصولگرايان بيشتر از ماست و احتمالا به جان هم مي‌افتند، اصولگرايان را يكپارچه نمي‌بينم چرا سعي مي‌كنيد اين جريان را يكپارچه ببينيد؟ علي‌اكبر ناطق‌نوري يا حتي علي مطهري هيچ‌وقت نمي‌گويند اصلاح‌طلبيم و خود را كماكان اصولگرا مي‌دانند. پايه و منشا [فكري] حسن روحاني و همكارانش اصولگرايي است.»

او معتقد است: «منافع حاكميت و مردم در برگزاري انتخابات پرشور است. به اصلاح‌طلبان مي‌گويم آيه يأس نخوانند و براي پرشور كردن انتخابات دنبال راهكار باشيد.» نبوي گفت: «از طريق برهان خلف مطالب‌تان را اثبات كنيد، بگوييد چه راه ديگري وجود دارد؟! جايي مجبوريم ميان بد و بدتر دست به انتخاب بزنيم. در انتخابات مجلس دهم خيلي نامزد گردن‌كلفت داشتيد؟ اگر داشتيد چرا از طريق اينترنت آگهي داديد كه هر كس اصلاح‌طلب است، ثبت‌نام كند. ۲۰۰ نفر ثبت‌نام كردند و از ميان آنها ۱۰ تا ۱۵ نفر ناشناس انتخاب شدند؛ چرا آن موقع [اين حرف‌ها را] نگفتيد؟ آن موقع فكر مي‌كرديد [در انتخابات] راي مي‌آورديد در هر شرايطي در انتخابات شركت مي‌كرديد، الان مي‌ترسيد راي نياوريد و انتقاد مي‌كنيد.»

نبوي در پايان گفته است: «به شكل صريح اعلام مي‌كنم جز حضور در انتخابات راهي بلد نيستم هر كس بلد است و راهش اصلاح‌طلبانه است بسم‌الله...»
همزمان علي شكوري‌راد نيز در همين نشست گفت: «ما هرگز در پي تغيير ساختاري نيستيم اگرچه احتمال اين كار وجود ندارد، چون پايه‌هاي نظام از لحاظ اقتصادي، نظامي و رسانه‌اي قوي است. ما اصل نظام را قبول داريم. آنچه مدنظر ماست، اصلاح در رويكردها و قانونمداري و حفظ حقوق شهروندان است كه همان حكمراني خوب محسوب مي‌شود.»

به‌ گفته دبيركل حزب اتحاد ملت، «چالش اصلاح‌طلبان اين است كه دنبال فربه كردن پوسته و جناح مقابل درپي فربه كردن هسته هستند. انتخابات آينده ما را درمعرض اين قرار داده كه پوسته را كنار بگذاريم تا آن هسته عريان شود، اگرچه در سه دوره قبلي انتخابات ميان اين دو توازن ايجاد كرديم.»

اما او نيز همچون نبوي گفته است: «اصولگرايان بيش از اصلاح‌طلب‌ها دچار چالش هستند، بنيان‌هاي اعتقادي آنها براساس فسادي كه دوران دولت نهم و دهم شكل گرفت، دچار چالش جدي و در درون دچار تشتت هستند. اگر امروز اصلاح‌طلبان صحنه را خالي كنند، اصولگرايان به جان هم خواهند افتاد و بيش از پيش خود را افشا خواهند كرد.»

او گفت: «انتخابات در نظام جمهوري اسلامي داراي ظرفيت‌هايي است كه بخشي از اين ظرفيت در قانون اساسي و بخش ديگر آن تاكيد مسوولان نظام بر افزايش مشاركت است. براي بالا بردن اعتبار بين‌المللي بايد انتخابات و مشاركت بالا برگزار شود.»

منبع: اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)