کد خبر: ۳۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق اصناف کرمان مدعی شد:
رئیس اتاق اصناف کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت مواد خوراکی که آخر هفته‌ی گذشته از سوی بانک مرکزی گزارش داده شد در کرمان هم محسوس است؟ توضیح داد: «عمدتا ما در اقلام مورد نیاز خوراکی در کرمان تولیدی نداریم و اکثر کالاها وارداتی است. وقتی قیمت در شهرهای دیگر تغییر می‌کند، قاعدتا در کرمان نیز این تغییر ایجاد می‌شود».

رئیس اتاق اصناف کرمان مدعی شد: روند کاهش قیمت برخی اقلام در بازار طی سه هفته‌ی اخیر شدت بیش‌تری گرفته است.

یوسف جعفری، درباره‌ی وضعیت بازار در کرمان اظهار کرد: «مشکلات در حال مرتفع شدن است، کالا به میزان کافی در بازار وجود دارد ولی توان خرید مردم آن‌قدر پایین است که قادر به خرید نیستند».

وی افزود: «قیمت همه‌ی کالاها افزایش داشته ولی حقوق و درآمد مردم به نسبت این افزایش، تغییر نکرده است. کسبه‌ چوب این وضعیت را می‌خورند چرا که فروش بسیار پایین آمده است».

جعفری با بیان این‌که هزینه‌های جاری اصناف همچنان پابرجا ولی فروش کاهش یافته است، ادامه داد: «سال گذشته، دو هزار و ۸۰ واحد صنفی در شهرستان کرمان تعطیل شد».

رئیس اتاق اصناف کرمان گفت: «البته تعدادی واحد صنفی نیز هستند که با وجود آن‌که تعطیل شده‌اند، به‌دنبال ابطال پروانه‌ی کسب خود نمی‌آیند ولی کرکره‌ی واحد خود را پایین می‌کشند».

وی اظهار کرد: «در کنار ابطال پروانه‌ی کسب، تعطیلی غیررسمی واحدهای صنفی را نیز داریم».

جعفری تاکید کرد که دولت برای کمک به اصناف، باید افزایش توان خرید مردم را در برنامه‌ی خود قرار دهد. او گفت: «اعطای تسهیلات کم‌بهره به صنوف تولیدی و از همه مهم‌تر به مردم از اقداماتی است که انتظار داریم دولت در این شرایط انجام دهد». وی با بیان این‌که اعطای کارت‌های اعتباری برای افزایش توان خرید جامعه نیز یک راه‌حل است، افزود: «اما دولت می‌گوید که نقدینگی را نمی‌توانیم بالا ببریم و این شرایط کار واحدهای صنفی را دشوار کرده است».

رئیس اتاق اصناف کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت مواد خوراکی که آخر هفته‌ی گذشته از سوی بانک مرکزی گزارش داده شد در کرمان هم محسوس است؟ توضیح داد: «عمدتا ما در اقلام مورد نیاز خوراکی در کرمان تولیدی نداریم و اکثر کالاها وارداتی است. وقتی قیمت در شهرهای دیگر تغییر می‌کند، قاعدتا در کرمان نیز این تغییر ایجاد می‌شود».

وی افزود: «برنج و شکر نسبت به گذشته افت قیمت پیدا کرده است البته شکر دولتی برای صنوف مصرف‌کننده هر کیلو سه هزار تومان بدون هزینه‌ی حمل بود که ۴۰۰ تومان افزایش نرخ پیدا کرد». وی ادامه داد: «قیمت شکر آزاد هم کیلویی ۱۰ هزار تومان بود که با یک روند کاهشی به هر کیلو حدود پنج هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است».

جعفری درباره‌ی قیمت گوشت نیز اظهار کرد: «گوشت که یک روند صعودی شدیدی پیدا کرده بود الان در حال برگشت به یک قیمت پایین‌تر است».

وی با بیان این‌که قیمت هر کیلو گوشت تقریبا ۱۰۰ هزار تومان ثابت مانده است، گفت: «کیفیت گوشت هم نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است».

رئیس اتاق اصناف کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا این روند کاهشی موقت است یا ادامه می‌یابد؟ بیان کرد: «وضعیت فعلا امیدوارکننده است و امیدواریم تدابیر خوبی اندیشیده و به بخش تولید و اشتغال کمک شود تا بازار نیز رونق گیرد».

وی دلیل کاهش قیمت برخی اقلام را افزایش تولید و واردات دانست و گفت: «مثلا درباره‌ی گوشت، واردات گوشت و گوسفند زنده توانست قیمت‌ها را مقداری کنترل کند».

جعفری اظهار کرد: «البته یکی از مشکلات ما احتکار خانگی است که مردم انجام می‌دهند؛ مثلا فرد با این‌که در خانه شکر دارد، ولی هرجا صف شکر می‌بیند مجدد خرید انجام می‌دهد که این رفتار جامعه، بر بازار تاثیر منفی می‌گذارد».

وی افزود: «از دو ماه قبل روند کاهش قیمت برخی اقلام آغاز شد. در ابتدا این روند کند بود اما از دو، سه هفته‌ی اخیر روند کاهش قیمت بیش‌تر شده است».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پربازدید ها

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)