کد خبر: ۳۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات برجامی خودمان هستیم و از آنجایی خواسته‌های ما درباره برجام تحقق نیافت، گام دوم خود را برمی‌داریم.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات برجامی خودمان هستیم و از آنجایی خواسته‌های ما درباره برجام تحقق نیافت، گام دوم خود را برمی‌داریم.

«سیدعباس عراقچی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سوالی درباره برگزاری نشست ویژه شورای حکام پیرو درخواست آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات برجامی خودمان هستیم و از آنجایی خواسته‌های ما درباره برجام تحقق نیافت، گام دوم خود را برمی‌داریم.

وی ادامه داد: اگر در گام اول اعلام کردیم نسبت به ذخایر پایبندی به تعهد خود نداریم تعهد خود را نسبت به غلظت اعلام می‌کنیم. امروز نامه‌ای از سوی آقای ظریف به خانم موگرینی تهیه و نوشته شده است و بندهایی که در برجام درباره غلظت غنی‌سازی آمده است را اعلام کردیم که دیگر رعایت نمی‌کنیم و غلظت غنی‌سازی را افزایش خواهیم داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه روند کاهش تعهدات ایران حرکتی در راستای حفظ برجام است، اظهار داشت: این روند ممکن است منجر به خاتمه حضور ایران در توافق هسته‌ای منجر شود که البته خواسته ما نیست اما تحریم‌های آمریکا و بدعهدی طرف مقابل منجر به این مسئله شده است.

وی تصریح کرد با این حال، حرکت ما به گونه‌ای است که فرصت برای گفت‌وگو، دیپلماسی و تعامل در این مدت فراهم شود و اگر از این فرصت استفاده نشود، نباید کسی در تصمیم ایران تردید کند که کاهش روند تعهدات ادامه می‌یابد.

عراقچی افزود: برجام یک سند بین‌المللی است که ایران را به عنوان کشور قدرتمند دارای تکنولوژی هسته‌ای با شمولیت آب سنگین و غنی‌سازی به رسمیت می‌شناسد. ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی خواسته‌های ما از این سند باید برآورده شود وگرنه در تعهدات خود در این سند تجدیدنظر کنیم و اگر کشورهای اروپایی خواسته‌های ما برآورده نکند در این مسئله گام برمی‌داریم.

وی با اشاره به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام تصریح کرد: یک طنزی وجود دارد و آن این است که آمریکایی که از توافق هسته‌ای خارج شده خواستار تشکیل جلسه شورای حکام شده است. البته هر کشوری می‌تواند خواستار تشکیل شورای حکام شوند ولی کشورهای اروپایی و روسیه و چین نسبت به خواسته آمریکا بی اعتنایی کرده و آمریکا در این عرصه هم منزوی است.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: حتماً کشورها در این نشست منطق ایران را خواهند شنید. ایران یکسال به کشورهای دیگر فرصت دیپلماسی داد. اقدام ایران هم در داخل برجام است چراکه ما از حق خود در داخل برجام براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ استفاده می‌کنیم. ما همزمان خواسته‌های خود را در کمیسیون مشترک ارجاع دادیم. طرف‌های مقابل در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند که منجر به کاهش تعهدات ما شده است.

عراقچی تماس شب گذشته مکرون با روحانی را سازنده دانست و خاطرنشان کرد: گرایش کشورهای اروپایی و روسیه و چین برای پیدا کردن راه حل مشهود است. هرچند این کار، به دلیل فشارهای آمریکا و تحریم‌های این کشور کار سختی است ولی این توافق صورت گرفته که زمینه برای دور جدیدی از گفت‌وگوها میان طرفین ایجاد شود و امیدواریم به راه حل‌های معقول و سازنده برسند.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته نشست کمیسیون برجام در وین تشکیل و قرار شد که نشست وزرای امور خارجه کمیسیون مشترک نیز برگزار شود، اظهارداشت: مسیر دیپلماسی باز است ولی باید راه حل هایی سنجیده شود که خواسته‌های ایران را برآورده کند.

عراقچی درباره اینستکس و اجرایی شدن آن گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس توانسته بودند خواسته‌های ما برآورده کند دیگر تعهدات خود را کاهش نمی‌دادیم. اگر در مسیر کاهش تعهدات حرکت می‌کنیم به خاطر این است که اروپا و دیگران نتوانسته‌اند خواسته‌های ایران را برآورده کنند.

اینستکس پایه خوبی برای تبادلات تجاری است ولی این راه‌اندازی آن خیلی طولانی شده و منافع درآمدی در این سازوکار وجود ندارد مگرنه آنها از ایران نفت بخرند یا اعتباراتی برای تبادلات میان ایران و اروپا اختصاص دهند. اینتسکس رسماً عملیاتی شده است. طرف ایرانی اینستکس هم عملیاتی شده است. یکی دو مورد کوچک به عنوان امتحان تبادل شده است ولی تا زمانی که اعتبارات کافی در نظر گرفته نشود، سازنده نیست.

با این حال این سازوکار از نظر سیاسی ارزشمند است ولی تا زمانی که از نظر اقتصادی منافعی برای ایران نداشته باشد، از نظر ما قابل قبول نیست. کشورهای دیگر هم قرار است به عنوان سهامدار به آن بپیوند. از نظر سیاسی این کار ارزشمند است و به همین خاطر رفت و آمدها و تماس های رسمی و غیررسمی و تلفن‌ها ادامه دارد ولی اگر این کار فایده نداشته باشد گام سوم را برمی‌داریم.

در مورد اراک آنچه در نامه روحانی و ظریف به موگرینی آمده گفته‌ایم بحث اراک یک بحث جداگانه است و از آنجتایی که روند آن عقب افتاده و اگر کشورهای متعهد نتوانند به روند ادامه دهند ما به شکل سابق برمی‌گردیم. در دو ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی در اراک صورت گیرد. گروه کاری اراک شامل چین و انگلیس جلسات خوبی با سازمان انرژی اتمی داشته‌اند. برخی قراردادها امضا شده و برخی در حال امضا است. پیشرفت‌های خوبی از نظر فنی و تخصصی داشته‌ایم. روند پیشرفت در اراک را دنبال می‌کنیم و اگر به جدول زمانی مطلوب برگردد، تصمیم می‌گیریم ولی اگر روند مطلوب نباشد تصمیم دیگری می‌گیریم.

درباره نفتکش هم باید بگویم این نفتکش حامل نفت ایران است. یک سوپر تانکر است و به دلیل ظرفیت بالا قابل عبور از کانال سوئز نبوده است. برخلاف آنچه دولت انگلیس مدعی شده است مقصد آن سوریه نبوده است. مقصد جای دیگری بوده است. از آبراهه بین‌المللی جبل الطارق عبور کرده و هیچ قانونی به انگلیس اجازه توقیف را نمی‌دهد. از نظر ما راهزنی دریایی صورت گرفته و خواستار آزادی آن هستیم. سفیر انگلیس برای بار دوم به وزارت امورخارجه آمد. تماس‌ها ادامه دارد. سفیر اسپانیا هم دیروز به وزارت خارجه دعوت شد. مسیر حقوقی هم دنبال می‌شود و وکلایی برای رسیدگی در نظر گرفته شده‌اند.

امیدواریم با پیگیری‌های دیپلماتیک و اگر لازم شد حقوقی، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

سخنگوی دولت: از امروز غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصد آغاز می شود

سخنگوی دولت از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد و اعلام کرد: امروز رسما از مرز 3.67 درصد اورانیوم غنی شده عبور می کنیم.

«علی ربیعی» امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپایی ها گفت: امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

وی اظهار داشت: انگلیس توقیف کشتی را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده است، ولی همه کشورهای مهم اتحادیه اروپا مانند اسپانیا اعتراض کردند و سایر کشورهای اروپایی هم اعلام نگرانی کردند. این مسئله نفتکش مسئله اتحادیه اروپا نیست و معلوم است این راهزنی در ادامه روابط لندن و واشنگتن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)