کد خبر: ۳۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش رییس بیمارستان پیامبر اعظم به ماجرای بیماری که 4 جراحی را بخاطر آپاندیس پشت سر گذاشته در گفت‌وگو با گفتارنو؛
«عارضه جزیی از پزشکی است» و «از طریق مجاری قانونی پیگری کنند» این دو جمله محور اصلی پاسخ‌های دکتر اشافی رییس بیمارستان پیامبر اعظم به سوالات گفتارنو در خصوص پرونده پزشکی امیرعلی یعقوبی‌نژاد است. بیماری که بخاطر آپاندیس ناگزیر شده 4 بار تن به تیغ جراحی بسپارد و مادرش مدعی است در مورد او در بیمارستان پیامبر اعظم قصور پزشکی رخ داده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ما با رییس بیمارستان پیامبر اعظم که از قضا پزشک بیهوشی بیمار در جراحی اول بوده است .

گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی: «عارضه جزیی از پزشکی است» و «از طریق مجاری قانونی پیگری کنند» این دو جمله محور اصلی پاسخ‌های دکتر اشافی رییس بیمارستان پیامبر اعظم به سوالات گفتارنو در خصوص پرونده پزشکی امیرعلی یعقوبی‌نژاد است. بیماری که بخاطر آپاندیس ناگزیر شده 4 بار تن به تیغ جراحی بسپارد و منتظر عمل پنجمش است مادرش مدعی است در مورد او در بیمارستان پیامبر اعظم قصور پزشکی رخ داده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ما با رییس بیمارستان پیامبر اعظم که از قضا پزشک بیهوشی بیمار در جراحی اول بوده است.

گفت‌وگوی مادر امیرعلی را اینجا بخوانید

هیچ تعصبی روی هیچ پزشکی نداریم/ من تایید نمی‌کنم که از نظر تجهیزات پزشکی در مضیقه‌ایم/ تبحر پزشکان متفاوت است/ عارضه جزیی از پزشکی است

*مادر امیرعلی یعقوبی نژاد مدعی است که در مورد فرزندش در بیمارستان پیامبر اعظم قصور پزشکی رخ داده است. شما بفرمایید در مورد این بیمار چه اتفاقی افتاده است؟
تا جایی که من در جریان هستم این جوان آقای امیرعلی یعقوبی روز پنجم فروردین امسال با دل درد شدیدی که داشتند به بیمارستان مراجعه کردند. با تشخیص آپاندیسیت عمل جراحی برای ایشان انجام شد. جراح ایشان هم دکتر ف م بود. عمل بدون هیچ مشکلی انجام شد و آپاندیس برداشته شد. متاسفانه بعد از عمل در محلی که عمل انجام شده بود، دچار آبسه شد.

آبسه یک پروسه‌ی عفونی است و دلایل بسیار متعددی می‌شود برایش در نظر گرفت که می‌تواند خطای پزشکی هم شاملش باشد. خود وضعیت سیستم ایمنی بیمار مهم است که آیا بدن قدرت لازم را برای دفاع در برابر میکروب‌ها را دارد؛ یعنی فاکتورهای متعددی می‌توانند بعد از یک عمل دخالت کنند. متاسفانه آبسه ای هم که ایجاد شده بود در محل نامناسبی در عمق شکم بین کبد و کلیه بود که باید اقدام می‌شد. خب این مادر اتفاقا به من هم مراجعه کردند. خیلی نگران بودند. گریه می‌کردند. ما هم با ایشان ابراز همدردی می‌کردیم و گفتیم بگذارید مشکل فرزندتان برطرف شود، بعد بحث قصور پزشکی را دنبال کنید. آن‌چه که در درجه اول اهمیت است، جان بیمار است. تحت آنتی‌بیوتیک‌های خیلی قوی بیمار را قرار داشت. حتی خودشان با جراح دیگری مشورت کردند. با پزشک رادیولوژی بیمارستان مشورت شد. و ایشان آبسه بیمار را زیر گاید سونوگرافی مشاهده کرد. آبسه تخلیه شد. دو سه سری بیمار اذیت شد چون تحت عمل‌های مجدد قرار گرفت.

*تا این لحظه ایشان 4 عمل جراحی را پشت سر گذاشته است!
بله؛ یک بار آبسه تخلیه شد دوباره از جای دیگر آبسه سربرآورد.

*ادعای مادر بیمار این است که دومین جراحی که اتفاق افتاده است به دلیل پاره شدن روده بیمار در حین جراحی اول اتفاق افتاده است. نتیجه پاتولوژی هم حکایت از التهاب آپاندیس دارد نه پارگی آپاندیس. پزشک جراح ظاهرا در گفت‌وگو با مادر بیمار مدعی شده که آپاندیس فرزند شما ده روز پیش پاره شده بود و جراحی دوم به این دلیل انجام می‌شود. اما مادر بیمار می‌گوید این ده روز بیمار هیچ گونه علایمی نداشته است. نظر شما در این خصوص چیست؟
من در جریان این‌که چنین نقل قولی از سوی پزشک جراح مطرح شده نیستم. اما منطقا اگر آپاندیس در بدن پاره شود علایم خیلی شدید و دل‌درد فوق‌العاده شدید ایجاد می‌کند به گونه‌ای که اصلا بیمار نمی‌تواند درد را تحمل کند.

*آقای دکتر ظاهرا شما به عنوان پزشک بیهوشی در جراحی اول حضور داشته‌اید. مادر بیمار می‌گوید در همان جراحی، روده فرزندش پاره شده است. روند عمل چگونه پیش رفت؟
من چیز خاصی مشاهده نکردم. عمل ایشان شب انجام شد. در همان زمانی که ایشان عمل شد، دو مورد آپاندیس هم بعد از ایشان توسط همین جراح عمل شد. من بیهوشی هر سه جراحی را به عهده داشتم و واقعا چیز خاص و غیر طبیعی در هیچ یک از این عمل ها مشاهده نکردم. متاسفانه مسایل ایشان بعد از این عمل ها اتفاق افتاده است. بحثی که ایشان دارند یک بحث خیلی تخصصی است و در صلاحیت نهادهای قانونی مثل نظام پزشکی و پزشکی قانونی است.

روالی که این نهادها دارند به این صورت است که وقتی از یک پزشکی شکایت می‌شود آن‌ها اول پرونده را بررسی می‌کنند. پرونده را کامل از بیمارستان می‌خواهند. آزمایشات رادیولوژی و سونوگرافی را می‌بینند. نوت‌های جراحی را می‌بینند. بعد جلسه‌ای تشکیل می‌دهند. جراح را دعوت می‌کنند. معمولا سه جراح را از سه مرکز دیگر هم دعوت می‌کنند، بیمار و همراهش را هم دعوت می‌کنند. بعد توضیحات را می‌شنوند و در نهایت تصمیم می‌گیرند. این بحث خیلی تخصصی است و ما نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم.

*الان این اقدامات انجام شده است؟ چون ظاهرا مادر بیمار نظام پزشکی شکایت کرده است؟
بله؛ سه روز پیش نامه ای از نظام پزشکی به بیمارستان رسیده و از ما پرونده بیمار را درخواست کرده اند.

*آقای دکتر! شما به عنوان رییس بیمارستان به هر حال باید حقوق بیمار را پیگیری کنید و از طرف دیگر خودتان به عنوان پزشک بیهوشی بیمار بوده‌اید؛ مسوولیت متوجه خود شما هم هست. در چنین موقعیت‌هایی رییس بیمارستان کدام نقش را ایفاگر می‌شود؟
پزشک بیهوشی وظیفه‌اش این است که مریض را بیهوش کند و بعد هم مریض را به هوش بیاورد. اگر این کار انجام شده باشد دیگر مسوولیت متوجه او نیست و کار خودش را درست انجام داده است. در بیمارستان پیامبر اعظم با توجه به شرایط کاری که ما داریم سالی 132هزار نفر مراجعه کننده فقط به اورژانس داریم. 25هزار مورد بستری در سال داریم. 15 هزار مورد عمل جراحی در سال داریم. 5 هزار عمل جراحی زنان و زایمان داریم.

حجم کار در بیمارستان بسیار بالاست. ما حتی در حوزه جراحی قلب باز دو سال وارد شده‌ایم. 220 مورد جراحی قلب باز در بیمارستان داشتیم که موفقیت آمیز هم بوده است. ما هیچ تعصبی روی هیچ پزشکی نداریم. یعنی اگر در هر موردی پرونده‌ای منجر به قصور شود علاوه بر آن‌که مراجع قانونی با پزشک برخورد می‌کنند ما هم قطعا با پزشک برخورد می‌کنیم اما تا زمانی که هیچ نهاد قانونی به ما درصد قصور را تعیین نکرده باشد، ما نمی‌توانیم با پزشک برخورد کنیم. یک موقع یک خطای آشکار و فاحش است مثلا پزشک به جای آن‌که دست راست بیماری را عمل کند دست چپ را عمل کند. این خطا آن‌قدر فاحش و بارز است که همان لحظه باید با پزشک برخورد شود و حتی پزشک اخراج شود. اما وقتی یک مساله چند فاکتوری وجود وجود دارد، و باید چند فوق تخصص و متخصص بنشینند و بررسی کنند که چرا آبسه تشکیل شد؟ چرا در ناحیه‌ی خیلی بدی تشکیل شد؟ چه اقداماتی انجام شد؟ تخلیه آبسه چگونه انجام شد؟ چرا آبسه دوباره رشد کرد؟ بررسی این پرسش‌ها خیلی روند پیچیده‌ای است.

*به حجم بالای کار اشاره داشتید اما یکی از انتقادات مادر بیمار این است که به لحاظ تجهیزات و امکانات این بیمارستان در مضیقه است. یکی از مصادیقش این طور مطرح شده که سونوگرافی که در مجموعه پیامبر اعظم انجام می‌شد با سونوگرافی که خارج از بیمارستان و توسط دکتر انحصاری انجام می‌شد، نتیجه یکسانی نداشت.
من تایید نمی‌کنم که از نظر تجهیزات پزشکی در مضیقه‌ایم. تبحر پزشکان البته متفاوت است. بیمارستان پیامبر اعظم جانشین بیمارستان آیت‌الله کاشانی شد. بیمارستان آیت‌الله کاشانی سال 48 راه‌اندازی شده بود. بیمارستان پیامبر اعظم سال 93 راه‌اندازی شد و تمامی تجهیزات این بیمارستان به روز رسانی شد. الان ام آر ای که در بیمارستان ما انجام می‌شود مدرن‌ترین ام آر آی استان کرمان است. از نظر تجهیزات هیچ مشکلی نداریم اما تبحر پزشکان ممکن است با هم متفاوت باشد. تبحر و تجربه در کار تاثیر دارد. یک پزشک ممکن است با چشم خودش یک مشکلی را تشخیص دهد که یک پزشک با سونوگرافی و ام آر آی هم نتواند تشخیص دهد. این را می‌پذیریم.

ما هم ناراحت و متاثریم که ایشان دچار عارضه شده است. اما عارضه جزیی از پزشکی است. بالاخره وقتی 15هزار مورد جراحی داریم ممکن است عوارض هم داشته باشیم. پس بیمه برای چی ایجاد شده است. پس عوارضی وجود داشته که شرکت‌های بیمه گر ایجاد شده است. ضمن این‌که از شما تشکر داریم که یک طرفه اقدام به انتشار نکرده اید و نظرات بیمارستان را هم جویا شده اید، خواهش داریم که ایشان کار ر ا از نهادهای قانونی دنبال کنند. تا آخرین لحظه که ایشان با خود من صحبت کرد از خدماتی که بیمارستان به ایشان داده بود، تشکر می‌کرد. چون ما بیمار را به بخش ویژه منتقل کردیم و تمام مراقبت‌های لازم را انجام دادیم. اما از خود شخص پزشک شکایت دارند که باید از طریق مجاری قانونی دنبال کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
برفه ای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
4
آقای دکتر ! من به عنوان بیمار مراجعه کردم پیامبر اعظم سونوگرافی بگیرم. گفتند دستگاه خراب است و فقط با دستگاه قدیمی می شود سونوگرافی کرد. شاید شما از آن چه در بیمارستان می گذرد خبر ندارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
2
3
پاره بودن آپاندیسیت را پاتولوژی نمیتواند تشخیص دهد همانطور که صافکار مقصر حادثه را نمیتواند معلوم کند ، این موضوع از طریق سی تی اسکن یا در حین جراحی مشخص میشود . اصلا ربطی به پانولوژی ندارد ، پاتولوژی فقط میتواند وجود التهاب و عفونت آپاندیسیت را معلوم کند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
1
3
اتفاقاااا من هم روز عمل اين جوان در بيمارستان بودم ك در جريان اتفاقات عمل بودم دكتر بدون اينكه برگه سونوگرافي رو نگاه كنه دستور عمل داد ،،
همين دكتر براي منم تو همين بيمارستان عمل كيست موي انجام داد و بعد از١٠ روز هنوز التهاب و چرك اون ناحيه خشك نشده بود با معاينه ك انجام داد گفتن بايد واسه بار دوم عمل بشي من ب چند تا دكتر ديگ مراجعه كردم ك گفتن قسمتي از اين چرك برداشته نشده
بدنيست كه تعهد كاري داشته باشيد ما بيمارا جونمونو دستون ميديم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
3
آقای دکتر من مادر بزرگم و ۴ دفعه ک ۲ دفعه آن در ماه رمضان بود برای سونوگرافی ب بیمارستان پیامبر اعظم آوردم ک گفتن دستگاه سونوگرافی خرابه و ما مجبور شدم ب بیمارستان های دیگه مراجعه کنیم لطفاااا اینقدر بی تفاوت نباشید نسبت ب بیمارستانتون و تجهیزاتش
طباطبايي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
اقاي دكتر شما دستگاه سونو گرافي بيمارستانتون خرابه من مادربزرگمو ٤ دفعه اوردم بيمارستان پيامبر اعظم براي سونوگرافي گفتن دستگاه خرابه لطفا پي گيري كنيد
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
1
2
صدرصد اشتباه پزشکی بوده مگه میشه چندین بار عمل کرد خوب نشه!بچه ناقص شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)