کد خبر: ۳۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
همانطور که پیش از این گفته‌ام و البته همه هم به آن اعتقاد دارند، هر زمان که انتخابات در ایران به انتخاباتی پر شور تبدیل می‌شود، این اصلاح‌طلبان هستند که برنده انتخابات می‌شوند و عکس چنین حالتی باعث پیروزی جریان رقیب با رأی حداقلی می‌شود. به همین دلیل، در ماه‌های باقی‌مانده به روز انتخابات مجلس یازدهم، لازم است تا با مردم سخن گفته شود و به آنها ضرورت و اهمیت حضور در انتخابات یادآوری شود.

 مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات می گوید: اگر اصلاح طلبان در انتخابات توفیق بیشتری نسبت به اصول گراها دارند، دلیلش این است که مردم به محض اینکه احساس کنند، چهره‌ای پاک و کارآمد وارد صحنه انتخابات شده است، به صندوق های رای هجوم می‌آورند. اما اگر نگاهی حتی سطحی به انتخابات مجلس بیندازیم، به راحتی می‌توانیم این طور نتیجه گیری کنیم، اصلاح طلبان مشکلات بسیار جدی برای رقابت در فضای انتخاباتی دارند.

به گزارش روزنامه همدلی، «درباره انتخابات ریاست جمهوری هم مردم را به رد صلاحیت آیت الله هاشمی و انواع و اقسام محدودیت‌هایی که برای سیدمحمد خاتمی در نظر می‌گیرند، حواله می‌دهم.»

مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات با ذکر اظهارات بالا و همچنین تاکید بر اینکه مقابله با تندروها الزامی است که بی‌توجهی به آن با هیچ عذر و بهانه‌ای توجیه شدنی نیست، به پرسش‌های «همدلی» پاسخ می‌گوید:

شما همیشه تاکید دارید، تندروی مشکل اصلی کشور است.
دقیقاً! من همیشه و در هر شرایطی تاکید مؤکد دارم که تندروی تندروها ضرررسان اصلی هستند. به هر حال، معلوم است، گروهی در کشور با توجه به اینکه در جامعه پایگاه و جایگاهی ندارند، مطلوب‌شان را در بی‌توجهی به رأی مردم می‌بینند و به همین دلیل هر کاری که لازم بدانند، انجام می‌دهند تا رأی مردم خنثی شود. جالب هم این است که آنها ادعای انقلابی بودن دارند و به این راحتی، اصل مهمی چون جمهوریت نظام را نادیده می‌گیرند. این گروه حتی ابایی از علنی شدن نظرشان ندارند و به همین دلیل، گاهی پشت تریبون‌های رسمی و غیررسمی اعلام می‌کنند، رأی مردم به آن حدی که عنوان می‌شود، مهم نیست.

فعالیت‌های این‌چنینی چه تبعاتی دارد؟
ببینید! لازمه حکومتی که بر پایه جمهوریت بنا شده، مشارکت بالای مردمی در انتخابات است. خب! وقتی مردم به این ذهنیت برسند که نهادهایی که اتفاقاً بخشی از حاکمیت‌اند و دستی در قدرت دارند، با انتخابات آزاد و پر شور مشکل دارند، طبیعی است که نسبت به سیستم ناامید شده و انگیزه‌شان برای حضور در صندوق‌های رأی کم می‌شود. چه کسی است که نداند، بی‌اعتمادی مردم به دولت‌ها به چه میزان هزینه‌ساز و ضرررسان است.

چاره چیست و توجه به چه کارهایی می‌تواند تحرکات تندروها را خنثی کند؟
مهم است که در کشور عزمی جدی برای مقابله با افراطی‌گری و افراطیون به وجود بیاید. به هرحال مشکل این است که آرامش عمومی و منافع ملی به راحتی توسط این گروه‌ها با تهدید روبه‌رو می‌شوند و این نمی‌تواند مسأله‌ای تلقی شود که بتوان به راحتی از کنارش بگذریم. ایران این روزها درگیری‌های شدیدی با نظام بین‌الملل دارد و به همین دلیل بیشتر از هر برهه‌ای به انتخاباتی که با درصد بالا برگزار شود، احتیاج داریم. به همین دلیل هر اهمال و کوتاهی‌ای برای مقابله با افراطیون و تمامیت‌خواه‌ها می‌تواند لطمات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

در این بین نظارت استصوابی هم از نظر گروهی مشکل‌زا است.
خب! وقتی یک جریان سیاسی در انتخابات از معرفی چهره‌های تأثیرگذار خود به دلیل رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای محروم می‌شود، معترض شدن‌شان کاملاً طبیعی است. این نوع رد صلاحیت‌ها در شرایطی است که هیچ‌گاه توضیحی داده نشده است که مثلاً فلان چهره بر اساس کدام قانون نمی‌تواند حضور در انتخابات را تجربه کند.

البته مدافعان شورای نگهبان این عقیده را دارند که اصلاح طلبان فقط در هنگامه باخت در انتخابات صدای اعتراض‌شان بلند می‌شود.
اصلاً این طور نیست. در واقع اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات توفیق بیشتری نسبت به اصول‌گراها دارند، دلیلش این است که مردم به محض اینکه احساس کنند، چهره‌ای پاک و کارآمد وارد صحنه انتخابات شده است، به صندوق‌های رأی هجوم می‌آورند. اما اگر نگاهی حتی سطحی به انتخابات مجلس بیندازیم، به راحتی می‌توانیم این‌طور نتیجه‌گیری کنیم، اصلاح‌طلبان مشکلات بسیار جدی برای رقابت در فضای انتخاباتی دارند. درباره انتخابات ریاست‌جمهوری هم مردم را به رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی و انواع و اقسام محدودیت‌هایی که برای سیدمحمد خاتمی در نظر می‌گیرند، حواله می‌دهم.

چاره چیست؟ تصور فضای تعاملی بین اصلاح طلبان و شورای نگهبان سخت است یا …؟
راه اصلی‌اش این است که اعضای محترم شورای نگهبان سعی‌شان را بر بی‌طرفی و عمل به مُر قانون بگذارند و از تفسیرهایی که موجب نقض آشکار قانون می‌شود، پرهیز کنند. همچنین باید رفتارها به گونه‌ای باشد که جامعه واقعاً بپذیرد که برای شورای نگهبان این جناح و آن جناح یا این آدم و آن آدم مهم نیست و قانون را نسبت به هر مساله دیگری در اولویت می‌دانند. همچنین این را هم باید در نظر داشت که تداوم رفتارهای تبعیض آمیز آن‌هم از جانب دستگاه‌های حکومتی به اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی لطمه‌هایی وارد می‌کند که ترمیم هر کدام‌شان هزینه‌هایی گزاف را به نظام تحمیل خواهد کرد.

از این بحث بگذریم. اصلاح طلبان در چه شرایطی به استقبال انتخابات می‌روند؟
همانطور که می‌دانید، جریان اصلاحات بعد از اینکه حدود یک دهه حاشیه‌نشین شدند در چند انتخابات گذشته با خرد جمعی و همچنین واقع بینی به توفیق‌های خوبی رسیدند. اما در شرایطی در انتظار موعد انتخاباتی مجلس یازدهم هستند که برخی از فعل و انفعالات موجب شده تا نسبت به تکرار نتایج راضی کننده چند سال پیش تردیدهای زیادی به وجود بیاید. متأسفانه بروز برخی از مشکلات به شدت اعتماد عمومی را تحت تأثیر جدی‌ای قرار داده است که همین عامل فضای انتخابات را مشخصاً برای اصلاح طلبان دشوار کرده است.

در باره جمله «فضای انتخابات را مشخصاً برای اصلاح طلبان دشوار کرده است» بیشتر توضیح می‌دهید؟
همانطور که پیش از این گفته‌ام و البته همه هم به آن اعتقاد دارند، هر زمان که انتخابات در ایران به انتخاباتی پر شور تبدیل می‌شود، این اصلاح‌طلبان هستند که برنده انتخابات می‌شوند و عکس چنین حالتی باعث پیروزی جریان رقیب با رأی حداقلی می‌شود. به همین دلیل، در ماه‌های باقی‌مانده به روز انتخابات مجلس یازدهم، لازم است تا با مردم سخن گفته شود و به آنها ضرورت و اهمیت حضور در انتخابات یادآوری شود.

ممکن است، اصول‌گرایان دنبال انتخاباتی با میزان رأی پایین باشند؟
نمی‌توانم بدون سند بگویم که آنها مثلاً فلان کار را انجام می‌دهند تا مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی دلسرد کنند. اما معلوم است، انتخابات سرد مطلوب اصول‌گرایان است.

ممنون؛ حرفی باقی مانده است؟
جدای نارضایتی‌هایی که فضای انتخابات را تهدید می‌کند، اصلاح‌طلبان مشکل بسیار جدی‌ای برای رقابت در فضای انتخاباتی دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)