کد خبر: ۳۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر انجمن پیمانکاران در گفت وگو با گفتارنو مطرح کرد:
ما در استان کرمان در ۵ رتبه به اندازه ظرفیتمان شرکت داریم، ولی خوب پایه‌های ۴ و و ۵ خصوصاًپایه ۵ بیشتر است چرا که فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر شدند و به همین لحاظ شرکت هی پایه ۵ بیشتر شده است «این جملات بخشی از صحبت‌های دبیر انجمن پیمانکاران در پاسخ به علت شمار بالای شرکت‌های کرمانی در رتبه‌های پایین‌تر است. در این گفت وگو در خصوص وضعیت شرکت‌های پیمانکاری کرمان و چرایی واگذاری پروژه‌های عمرانی شهر به پیمانکاران غیر بومی صحبت شد.
پایگاه خبری گفتارنو:
از هر 48 شرکت ، یک شرکت فعال استدر 5 رتبه به اندازه ظرفیتمان  شرکت داریم/دستگاه  های  خصوصی در قالب بخش نامه های سازمان مدیریت عمل نمی کنند /90 درصد پروزه های عمرانی دستگاه های خصوصی ، به پیمانکاران  غیر بومی  واگذار شده است/ / کجاست آن کاری که شرکت  پایه یک استان بخواهد تا 150 میلیارد تومان کار بگیرد؟

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:
ما در استان کرمان در ۵ رتبه به اندازه ظرفیتمان شرکت داریم، ولی خوب پایه‌های ۴ و و ۵ خصوصاًپایه ۵ بیشتر است چرا که فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر شدند و به همین لحاظ شرکت هی پایه ۵ بیشتر شده است «این جملات بخشی از صحبت‌های دبیر انجمن پیمانکاران در پاسخ به علت شمار بالای شرکت‌های کرمانی در رتبه‌های پایین‌تر است. در این گفت وگو در خصوص وضعیت شرکت‌های پیمانکاری کرمان و چرایی واگذاری پروژه‌های عمرانی شهر به پیمانکاران غیر بومی صحبت شد. 
محمدرضا سلیمان پور  بر توانمندی شرکت‌های کرمانی تاکید دارد، و به صراحت می‌گوید: در حال حاضر کل دستگاه‌های اجرایی استان به این نتیجه رسیده اند که باید کار را به پیمانکاران بومی واگذار کنند چرا که مشکلاتشان کمتر است. ولی در مورد دستگاه‌های اختصاصی مثل شهرداری تکلیفی بر اجرای این بخش نامه وجود ندارد چرا که اعتبارات آن دستگاه‌ها از محل داخلی خودشان است.

*آقای سلیمان پور!برخی عنوان می‌کنند که اکثر شرکت‌های کرمانی در پایه‌های پایین‌تر قرار دارند و کمتر در پایه‌های اول و دوم قرار می‌گیرند، این مسئله صحت دارد؟ علت چیست؟

نه؛ ما در حال حاضر حدود ۱۰ الی ۳۰ شرکت پایه ۱ داریم، پایه دو هم داریم. ببینید بحث سر پایه و یک و دو نیست.



* یعنی این مسئله هیچ تاثیری ندارد؟

چرا، در مبلغ قرار داد تاثیر گذار است. شرکت پایه یک می‌تواند تا صد و خورده‌ای میلیارد تومان کار بگیرد، ولی الان کجاست آن کار؟ کجاست آن کاری که پایه یک استان بخواهد تا ۱۵۰ میلیارد تومان کار بگیرد؟ وقتی که ظرفیت ما با کار ما تعادل نداشته باشد بحث رتبه یک و دو و سه نیست.

بحثی که من رویش تاکید دارم این است که با وجود ۱۲۰۰ شرکت، ما ۱۲ هزار میلیارد تومان ظرفیت کار در سال داریم؛ ولی اعتبار سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پروژه‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان است یعنی یک بیست و چهارم ظرفیت و این بدین معنی است که ما از هر ۲۴ شرکت یک شرکتمان می‌تواند فعال باشد.

همین ۵۰۰ میلیارد تومانی هم که من می‌گویم همه اش در سال محقق نمی‌شود یعنی نهایتا ۵۰ درصدش محقق می‌شود که این موضوع بدین معنی است که از هر ۴۸ شرکت، یک شرکت فعال است.

ما در استان کرمان در ۵ رتبه به اندازه ظرفیتمان شرکت داریم، ولی خوب پایه‌های ۴ و ۵ خصوصا پایه ۵ بیشتر است چرا که فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر شدند و به همین لحاظ پایه ۵ بیشتر است.



* تنها تفاوت، روی مبلغ است؟

بله

*برخی مدعی اند شهرداری‌ها وحتی دستگاه‌های دولتی اکثر پروژه‌ها را به پیمانکاران غیر بومی واگذار می‌کنند؟ این مسئله صحت دارد؟

پروژه‌های ما دو بخش است یک بخش مربوط به پروژه‌های دولتی است و یک بخش هم مربوط به پروژه‌های خصوصی است.

آن بخش از پروژه‌ها که دولتی است، یقینا قوانین و شرایط عمومی پیمان و بخش نامه‌های سازمان و مدیریت بر ان حاکم است، اما آن پروژه‌هایی که دولتی نیست، چون تخصیص بودجه اش از سمت دولت نیست خود دستگاه خصوصی این اختیار را دارد تا پیمانکارانتخاب کند و اجباری برای انتخاب پیمانکاران زیر مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ندارد.

از نظر قانونی، پیمانکاری که می‌رود تشخیص صلاحیت می‌گیرد، یعنی این پیمانکار باید در همه احوالات حتی بخش خصوصی هم ازش استفاده کند چرا که این فرد امده و ان صلاحیت را گرفته است؛ اما در هر صورت این اختیار با خود دستگاه خصوصی است که در هر حال در قالب بخش نامه‌های سازمان مدیریت عمل نمی‌کنند و نکردند.

در حال حاضر یک نظام فنی یک پارچه در حال تدوین است که در مجلس در حال بررسی است، اگر این نظام فنی یک پارچه تصویب شود یقینا تمام دستگاه‌های اجرایی خصوصی اجبار دارند تا از پیمانکاران دارای تشخیص صلاحیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استفاده کنند.

ما در کرمان مواردی داشتیم که دستگاه‌های اجرایی که با شرکت‌های غیر بومی کار کردند در نهایت دچار مشکل شدند. به هر حال پیمانکار غیر بومی دفترش در کیف و یا صندوق عقب ماشینش است، اما پیمانکار بومی دفترش در کرمان است و همین موضوع باعث شده به جهت جلوگیری از در خطر قرار گرفتن اعتبار و حیثیتش و آن عرق بومی بودنش پروژه را حتی با ضرر به اتمام برساند.

به هر حال ما در شورای فنی و شورای گفت و گوی استانی یک مصوبه‌ای گذاشتیم مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های بومی ۲۰ امتیاز به عنوان بومی بودن در ارزیابی کیفی اعمال کنند که این باعث شد تا در شرایط مساوی کار به شرکت بومی واگذار گردد.


*این مصوبه برای چه زمانی بوده است؟ آیا برای دستگاه‌های عمومی نیز صدق می‌کند؟

۲ سال است که تایید شده است، در حال حاضر کل دستگاه‌های اجرایی استان به این نتیجه رسیده اند که باید کار را به پیمانکاران بومی واگذار کنند چرا که مشکلاتشان کمتر است. ولی در مورد دستگاه‌های اختصاصی مثل شهرداری تکلیفی بر اجرای این بخش نامه وجود ندارد چرا که اعتبارات آن دستگاه‌ها از محل داخلی خودشان است.

ببینید؛ ما بیشترین مشکلی که داریم با همان دستگاه‌های خصوصی است. دستگاه‌های خصوصی هیچ الزامی بر گرفتن پیمانکار بومی ندارند و بنابراین ان‌ها اجبارا کارهایشان را به سمت پیمانکاران غیر بومی می‌برند.


*در سال‌های اخیر چند درصد پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی و خصوصی به پیمانکاران غیر بومی واگذار شده است؟

در خصوص دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه دولتی شاید حدود ۹۰ درصد باشد که به بومی ها واگذار شده است. به هر حال اداراتی، چون راه و شهرسازی، توسعه و تجهیز مدارس، ورزش و جوانان و اداره تعاون و شرکت شهرک‌های صنعتی. اب و فاضلاب روستایی و اب و فاضلاب شهری پروژه‌های خود را به پیمانکاران بومی واگذار می‌کنند. ولی در مورد دستگاه‌های خصوصی ۹۰ درصدش مربوط به پیمانکاران غیر بومی است.


*به هر حال یکی از پاسخ‌هایی که شهرداری در خصوص واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران غیر بومی داشته عدم توان اجرایی پروژه‌های عمرانی سطح شهر توسط شرکت‌های بومی بوده است؟ شما تا چه اندازه پیمانکاران و شرکت‌های پیمانکاری کرمان را توانمند می‌دانید؟

در این خصوص پروژه‌های شهری ما به ۲ بخش تقسیم شده اند، بخش اول به ۱۵ سال پیش بر می‌گردد. مثلاً در مورد چهارراه زندان که یک شرکت تهرانی آن را انجام داد همان موقع دوستان کرمانی ما معترض شدند که شهردار کرمان مگر پیمانکار بومی شما این کار را انجام نمی‌دهد که شما این پل را به پیمانکار تهرانی دادید، البته این پروژه یکسری ایرادات هم داشت که رفع شد.
به هر حال بعد از این موارد پروژه‌ها به شرکت‌های بومی اختصاص داده شد نمونه اش پل چهاراه احمدی که پیمانکاراش آن را با کمترین قیمت و به موقع انجام داد و همچنین پل چهارراه جوپاری.



*در خصوص پل سیدی چطور؟

پل سیدی یکسری مسائل و مشکلات داشت که شهرداری خودش ادامه آن را انجام داد. به هر حال، چون پیمانکارش پل باقدرت را هم گرفته بود شاید اجرای این دو با هم یک مقدار برایش سخت بوده باشد.

ببینید بحث این است که شرکت‌های بومی ما کار خودشان را نشان داده اند حالا شاید یک شرکت به علت‌های مختلف ان هم، چون دو کار را با هم گرفته بود و یک مقدار برایش سخت بوده نتوانسته کار را انجام دهداما درهر صورت شرکت‌های ما توانمندی خودشان را در ساخت پل‌های پیرامون شهر نشان داده اند.

ما این توانمندی‌ها را در شرکت‌های بومی خودمان داشتیم. در ادامه هم می‌توانستیم در بعضی جا‌ها آن را پرورش دهیم. ببینید وقتی که یک شرکت می‌آید و ۴ میلیارد یا ۵ میلیارد پل می‌سازد خوب ما می‌توانیم بگوییم ۵ شرکت ادغام شوند و همین کار را بکنند که از نظر قانون هم مشکلی ندارد.

بعضی پل‌هایی که بعد از این اتفاق انجام شدند، نمونه اش همین پل‌های باغملی، میدان ازادی، پل سه را سیلو و ابوذر یکسری مصالح نوین دارند. شرکت خاتم الانبیا با زیر مجموعه اش تجربه این کار‌ها را از جا‌های مختلف خصوصاً در تهران انجام داده بود، داشت.

این‌ها یک کار خاص بودند و همین کار خاص و فورس ماژور بودن موجب واگذاریشان به شرکت خام الانبیا بود. من با خود استاندار وقت هم که صحبت کردم بحثشان این بود که این پروژه‌ها مصالحش خاص است. ما هم قبول داریم که مصالح این پروژه‌ها خاص بود و خود سیستم اجرایش هم یک اجرای خاص است، شاید اگر ما می‌خواستیم ادغام شویم و پیمانکاران بومی را هدایت کنیم که با این سیستم کار کنند وقت را از دست می‌دادیم و شاید هم نمی‌توانستیم که تا این حد هم موفق باشیم.

اگر سیستم پیمانکاران بومی ما این سیستمی که الان خاتم الانبیا پیاده کرده، داشتند یقینا از عهده این کار بر می‌امدند، اگر زمان داشتند می‌توانستند خودشان را قوی کنند و این کار را انجام دهند.

اگر قرار باشد نمونه کار‌های خاتم الانبیا را شرکت‌های بومی انجام دهند، من یقین دارم که شرکت‌های بومی ما می‌توانند این کار‌ها را انجام دهند.

در حال حاضر ما شرکت‌های کرمانی داریم که در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و حتی در خارج از کشورکار می‌کنند واگر مسئولین بخواهند من می‌توانم ان‌ها را معرفی کنم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)