کد خبر: ۳۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی| ماجرای نوجوانی که برای آپاندیسیت 4 بار جراحی شد در نشست خبری مدیران تامین اجتماعی:
محبوبه فیروزآبادی:‌ نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی اجتماعی فرصتی فراهم کرد تا گفتارنو از دکتر امین فخر مدیر درمان تامین اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بیماری که به دنبال آپاندیسیت مجبور به انجام 4 عمل جراحی در بیمارستان پیامبر اعظم شده، بپرسد. چه این‌که پیش‌از تلاش‌های خبرنگار گفتارنو برای مصاحبه، از سوی مدیر درمان تامین اجتماعی بی‌نتیجه مانده بود.

گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی:‌ نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی فرصتی فراهم کرد تا گفتارنو از دکتر امین فخر مدیر درمان تامین اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بیماری که به دنبال آپاندیسیت مجبور به انجام 4 عمل جراحی در بیمارستان پیامبر اعظم شده، بپرسد. چه این‌که پیش‌از تلاش‌های خبرنگار گفتارنو برای مصاحبه، از سوی مدیر درمان تامین اجتماعی بی‌نتیجه مانده بود.

خبرنگار گفتارنو با طرح این سوال که «تا این لحظه تامین اجتماعی برای جلوگیری از تضییع حقوق این بیمار چه کرده است؟» گفت: مادر بیمار مدعی است که کپسول اکسیژن در آمبولانسی که بیمار را به بیمارستان افضلی‌پور منتقل می‌کرده، وجود نداشته و آن ها ناگزیر شده‌اند که در پی ایجاد مشکل تنفسی برای بیمار، بیمار را به بیمارستان افضلی‌پور برگردانند، همین‌طور است؟

رییس بیمارستان پیامبر اعظم در واکنش به پرسش گفتارنو گفت: با توجه به شرایطی که بیمار داشته و ایشان یک مادر است و از نظر احساسی، شاید جملاتی که بیان می‌کنند، دقیق نباشد. اگر من بخواهم چیزی بیان کنم ممکن است ایشان از نظر احساسی دچار غلیان احساسات شوند.

دکتر فرهاد اشافی افزود: به هیچ عنوان چنین چیزی نیست. قویأ من خدمت همه‌ی همکاران محترم عرض می‌کنم که ما 5 آمبولانش مجهز در بیمارستان پیامبر اعظم داریم که می توانیم به صورت سرزده بازدید کنیم. اگر هر کدام از آمبولانس‌ها اکسیژن نداشتند من همین‌جا جلوی مسوولان عذرخواهی می‌کنم و از کار پزشکی استعفا می‌دهم و کار بیهوشی انجام نمی‌دهم.

خبرنگار گفتارنو این‌بار پرسید: «شما قبلا ادعا کرده بودید که بیمارستان به لحاظ تجهیزات مشکلی ندارد و اگر متخصص نتوانسته سونوگرافی را درست انجام دهد و یکی از آبسه‌ها را تشخیص نداده بخاطر ناکافی بودن تبحرش است، اما در تماس مجدد من با مادر بیمار ایشان تصریح کرد: بیمارستان دو دستگاه سونوگرافی دارد؛ آن‌که جدید و به‌روز است، خراب بود و دستگاه قدیمی بیمارستان توسط متخصص برای سونوگرافی استفاده می‌شد.

اشافی در پاسخ گفت: ما دو دستگاه سونوگرافی داریم. این گونه نیست که اگر یک دستگاه خراب باشد دیگر خدمات بیمارستان متوقف شود.

او با بیان این‌که اجازه بدهید نهادهای قانونی در این مورد نظر بدهند، افزود: نظام پزشکی برای چه درست شده است؟ پزشک قانونی برای چه درست شده است؟ بالاخره باید دستاویز ما به یک جا باشد. اگر قرار است در پزشکی عوارض پزشکی نباشد، پس چرا شرکت‌های بیمه درست شده اند؟

اشافی اظهار داشت: شما تصویر بزرگ بیمارستان پیامبر اعظم را ببینید چیست؟ اگر واقعا تصویر این بیمارستان در سطح شهر منفی است من باید رجوع کنم و بررسی کنم. نظرسنجی‌های ما این را نشان نمی‌دهد. ما بالاخره ملاک‌مان چه باید باشد؟

او با بیان این‌که منتی بر سر کسی نداریم، افزود: خدماتی که این بیمارستان در سطح شهر دارد انجام می‌دهد، ببینیم.

اشافی یادآور شد: ما 72 بیمارستان تامین اجتماعی در کشور داریم. فقط 5 بیمارستان جراحی قلب باز را انجام می‌دهند که کرمان یکی از آنهاست.

او با تاکید بر این‌که یک عارضه‌ای در آن حجم کار پیش می‌آید، خاطرنشان کرد: ما در سال 15هزار مورد عمل جراحی داریم. خب یک موردش عارضه شده است! خب اجازه بدهید نهادهای قانونی بررسی کنند. اگر پزشک مقصر است با پزشک برخورد کند. اگر بیمارستان مقصر است با بیمارستان برخورد شود. اما بدیهیات را زیر سوال نبریم. مگر می‌شود در آمبولانس اکسیژن نباشد؟

رییس بیمارستان پیامبراعظم خطاب به خبرنگار گفتارنو گفت: شما می‌پذیرید که در آمبولانس کپسول اکسیژن نبوده است؟

خبرنگار گفتارنو پاسخ داد: بله؛ من حرف مادر بیمار را باور می‌کنم.

اشافی یادآور شد: ما به همه واحدهای پزشکی احترام می‌گذاریم اما ما چقدر مراجعه کننده داریم که از بیمارستان‌های دانشگاهی به ما مراجعه می‌کنند.

اشافی در یاسخ به این پرسش گفتارنو که «می‌خواهید بگویید اظهارات مادر بیمار کذب است؟» گفت: من نمی‌گویم. اما مادر بیمار در شرایط احساسی خاصی است. به دلیل مادر بودن مساله را مبالغه آمیز می‌بیند؛ اجازه بدهید نهادهای قانونی در این مورد رسیدگی کنند.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «الان مدعی هستید که هر دو دستگاه سونوگرافی بیمارستان دارد کار می‌کند؟» اشافی پاسخ داد: بله.

*شما روحیه‌ی کادر درمانی ما را تضعیف کنید
مدیر درمان تامین اجتماعی در واکنش به پرسش‌های گفتارنو گفت: در مورد حوادث غیرمترقبه، بلایا و ... باید به حوادث از چند منظر توجه کرد. یکی منظر اجتماعی است. طبیعتا این منظر مورد توجه همکاران رسانه‌ای است. در این زمینه حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد یا بلایای انسانی صورت می‌گیرد. مسوولان مربوطه می‌بایستی همراهی و همدلی بکنند. حمایت و عذرخواهی بکنند. من فکر می‌کنم همکاران ما در این مورد خاص نهایت همراهی را داشته اند. این بیمار بعد از آن‌که دچار عارضه شد، تمام گروه‌های تخصصی ما روی این قضیه متمرکز شدند. این را لطفا از خود مادر این بیمار بپرسید.

دکتر امین فخر افزود: بنده خودم هم رفتم و به بیمار سرزدم و با مادر این بیمار صحبت کردم. و خوشبختانه علیرغم مهم بودن مشکلشان، که می توانست حتی به جاهای باریک کشیده شود، قضیه رفع شد و بیمار با پای خودش از بیمارستان بیرون رفت.

او با تاکید بر این‌که من خواهش می‌کنم در این موضوعات، منصفانه به قضایا نگاه شود، ادامه داد: منظر دیگری که می توان به این قضیه نگاه کرد، منظر علمی و تخصصی است. بنده خودم جراح هستم؛ آپاندیسیت در مراجع علمی، حدود یک درصد مرگ و میر دارد؛ علیرغم تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های تشخیصی و درمانی شده است. بالاخره عارضه برای هر بیماری هست. امکان عارضه وجود دارد. امکان مسایل مهم‌تر وجود دارد.

فخر با بیان این‌که جراح همان شب که ایام تعطیلات بوده 3 آپاندیسیت را جراحی کرده است گفت: این جراح کسی است که سابقه 12 سال کار دارد و هزاران آپاندیس عمل کرده است حالا یکی اش هم عارضه شده است!

مدیر درمان تامین اجتماعی این را هم اضافه کرد: این عارضه هم قابل بررسی است که آیا واقعا پزشک معالج قصوری داشته است یا نه؟

فخر با بیان این‌که با قصور یا بی قصور ما از مادر این بیمار عذرخواهی می‌کنیم افزود: این وظیفه‌ی ماست و حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم برای این‌که ایشان سلامتش را به دست بیاورد. دیگر از ما چه انتظاری دارید؟ تمام آن‌چه که ممکن است انجام می‌دهیم. اگر تمایل داشته باشند در مراکز ما در خدمت‌شان هستیم. اگر تمایل نداشته باشند حمایت مالی که طبق قانون بر عهده ماست، آن هم انجام می‌شود.

او با بیان این‌که از منظر مدیریت هم باید به این حوادث نگاه کرد، اظهار داشت: ما به عنوان مدیران مجموعه موظف هستیم امکانات، تجهیزات و فرآیندها را چک کینم. شما مطمین باشید این کار انجام مي‌شود. کسانی که بالاخره در مراکز ما بستری شده‌اند از جمله پیامبر اعظم، این را از نزدیک لمس کرده اند که کادر بسیار مجرب، با تجهیزات کامل، با امکانات خوب، با یک فضای درمانی مناسب دارد به مردم بی منت و در سکوت کامل خدمت می‌دهد.

فخر با بیان این که عمل جراحی قلب، 50میلیون تومان هزینه دارد، گفت: مردم می‌آیند بیمارستان پیامبر اعظم و جراحی برایشان انجام می‌شود و با رضایت کامل می‌روند. 250 مورد عمل جراحی شده، 3 مورد مرگ و میر داشتیم. استاندارد جهانی آن 2 درصد است.

او  گفت: 63هزار مورد بستری داریم، یک هزارم درصد آن می‌شود 63 نفر! حالا شما یک مورد که از یک هزارم درصد کم‌تر است، روی آن مانور می‌دهید؟

فخر با بیان این که ما مخلص شما هم هستیم و پاسخگو هستیم گفت: پیامبر اعظم بیمارستانی است که مدام به آن مریض مراجعه می‌کند. اگر شما روحیه‌ی کادر درمانی ما را تضعیف کنید، فرزند خود شما، همسر شما، برادر شما، و... می‌آید آن‌جا و می‌خواهد خدمت بگیرد. کادر درمانی با روحیه‌ی بد می‌تواند به شما خدمت بدهید؟

او این را هم اضافه کرد: من هم موظف هستم حمایت لازم را از کسی که آسیب دیده انجام دهم، هم این‌که از کادر درمانی مان بایستی حمایت کنیم که آن ها بتوانند به مریض‌های دیگر برسند.

فخر تاکید کرد: اگر روحیه کادر درمانی را خرد کنید و اعتماد به نفس‌شان را از دست بدهند، ضررش را مردم می‌کنند. یک چیزی را که می‌بینید به اندازه‌ی خودش ببینید و ما هم به اندازه‌ی خودش پاسخگو هستیم.

فخر در پاسخ به پرسش گفتارنو مبنی بر این که «تایید می‌کنید به‌رغم همه‌ی خواهش و اصراری که مادر بیمار داشته است، شما بیش از یک بار حاضر نشده‌اید بیمار را معاینه کنید؟» گفت: در مورد این موضوع به اندازه‌ی کافی صحبت شده است. اما اجازه بدهید این را هم بگویم؛ بیماری که در یک مرکز درمانی تحت معالجه یک پزشک است، طبق قانون پزشک دیگری بدون اجازه و رضایت پزشک قبلی، اجازه مداخله ندارد. من به خاطر خواهش این مادر رفتم بیمار را دیدم. در شرایطی بود که قرار بود یک بار دیگر عمل شود، و بنده نظر تخصصی‌ام را دادم و گفتم این بیمار دیگر نیاز به عمل ندارد و درناژ عفونت داخل شکمی با گاید سونوگرافی قابل انجام است، خوشبختانه همین طور شد و نیاز به عمل دیگری هم بیمار پیدا نکرد.

او افزود: من کار تخصصی خودم را به صورت مشورت با پزشک انجام دادم و نیاز به کار دیگری هم نبود. من خواهش می‌کنم قضاوت‌ها منصفانه باشد و موضوع هم در حد خودش دیده شود. وقتی یک سیستمی دارد 700میلیارد تومان هزینه می‌کند. 63هزار بیمار تحت درمانش هستند 111هزار بیمار تحت درمان غیرمستقیمش است و حدود 13 میلیون مراجعه سرپایی در درمان مستقیم و غیرمستقیم داریم و شما روی یک موردش مانور می دهید، اگر منصفانه است، ادامه دهید.

*مدیریت 15 ساله
امیری خبرنگار ثارالله هم در این نشست با بیان این‌که «نرم مدیریت 2سال- 4 سال است و ریاست جمهوری که بیش‌ترینش است 8 سال است» گفت: ما از وقتی یادمان می‌دهد دکتر فخر مدیریت درمان استان هستند. آیا وقت آن نرسیده که یک مدیر جوان‌تر و باانگیزه تر بیاورید؟ فخر در واکنش به این پرسش گفت: من با شما موافقم که مدیریت نباید طولانی باشد. بنده 15 سال مدیر درمان هستم. ولی حرف شما کاملا صحیح است ما هم درخواست تغییر داریم. اما قضاوت شما مبنی بر این‌که کاری انجام نشده را قبول ندارم.

فخر در پاسخ به پرسش خبرنگار کرمان‌نو که در خصوص میزان بدهی تامین اجتماعی به داروخانه‌ها می‌پرسید، گفت: سازمان تامین اجتماعی به دلیل مشکل نقدینگی که پیدا کرده است،‌ پرداخت مستمری ها را در اولویت قرار داده و برای پرداخت به مراکز طرف قرارداد ، قرار بر این شده است که از محل دیون دولت به مبلغ قابل توجهی پرداخته شود. متاسفانه این وعده محقق نشد و سازمان 2هزارو500میلیارد تومان وام گرفت و ما مطالبات مراکز طرف قرار داد از جمله دانشگاه ها را تا شهریور 97 و داروخانه‌ها را تا دی‌ماه 97 پرداخت کردیم.

اشافی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که در بیمارستان پیامبر اعظم برای سونوگرافی باید رفت بیرون انجام داد، برای آزمایش هم همین‌طور، اخیرا دارو را هم می‌گویند از بیرون تهیه کنید، گفت: سازمان تامین اجتماعی فارماکوپه ای دارد که در آن لیست داروهایی که مورد تایید سازمان است، قید می‌شود. اگر دارویی خارج از حیطه فارماکوپه باشد، بیمارستان قادر به ارایه دارو نیست.

او این را هم اضافه کرد: حجم زیاد مراجعان داروخانه ما هم این را نشان می‌دهد که این افراد دارو دریافت می‌کنند. روزی 2هزارو 500بیماری که مراجعه می‌کنند ، این ها دارو دریافت می‌کنند. ما در حوزه‌های چشم‌پزشکی این مشکل را بیش‌تر داریم. ممکن است یک قلم دارو در داروخانه ما موجود نباشد.

*مصداقی مطرح کنید تا پیگیری کنم
اشافی در پاسخ به پرسش نامجو خبرنگار آرمان کرمان مبنی بر این‌که پزشکان در بیمارستان پیامبر اعظم وقت کافی برای معاینه بیمار نمی‌گذارند و می‌گویند به مطب مراجعه کن، گفت: در قسمت سرپایی و پلی کلینیک بیمارستان پیامبر اعظم، 137 پزشک اعم از عمومی و متخصص ارایه خدمت می‌کنند. مراجعه سالیانه ما 600هزار مورد است. 2هزارو552 مورد روزانه مراجعه داریم. درصد ناراضیان را بررسی کنید. مصداقا پیگیر کنید که کدام پزشک گفته مطب بیایید.

او این را هم اضافه کرد: بخش نمونه گیری فیزیکی ما به دلیل کمبود فضای فیزیکی در ساختمان قدیمی مستقر است. آن را هم پیگیر هستیم. حوزه سونوگرافی و رادیولوژی مشکل کشوری است. همه جای کشور از کمبود رادیولوژیست رنج می‌برند. امیدواریم این مشکل برطرف شود. هر پزشک رادیولوژی را اگر در سطح شهر می شناسید معرفی کنید که بلافاصله با او قرارداد ببندیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
2
چقدر خوبیم ما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)