کد خبر: ۳۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
نایب رئیس انجمن خرمای کرمان، در گفت‌وگو با گفتار نو مطرح کرد:
نایب رئیس انجمن خرمای کرمان در خصوص تاثیرات این ریزش‌ها بر میزان کاهش تولید خرما، می‌گوید: تصور من این است که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد در برداشت محصول خرما، کاهش داشته باشیم.
ریزش خرما در بم بیشتر از سایر مناطق است/ ریزش خرما شامل پوشش بیمه ای  نمی شوند
گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:


استان کرمان با ۵۲هزارو۷۰۰ هکتار نخلستان، حدود ۵۲ درصد از سطح زیر کشت درختان بارور خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و به نوعی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید خرما در کشور تبدیل شده است.

سالانه حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان برداشت می‌شود که در این میان سهم شهرستان‌های شرقی استان از محصول صادراتی خرما بیشتر است، اما جنوب استان نیز با ۱۸ درصد تولید خرما، رتبه نخست در تولید خرمای کشور را به خود اختصاص داده است.

این آمار‌ها حاکی ازاین مسئله است که اقتصاد خانوار‌ها در شرق و جنوب استان کرمان به شدت وابسته به تولید خرما است و هزینه‌های زندگی مردم این مناطق از درختان خرما تأمین می‌شود؛ به گونه‌ای که در شهرستان‌هایی همچون بم و فهرج اکثر خانوار‌ها دارای نخلستان هستند و اگر هم خانواری در این حوزه فعالیتی نداشته باشند حداقل چند درخت نخل در خانه خود کاشته است.

در این میان، اما گرمای هوا و اختلاف شدید دمایی،آفت ها‌ی کشاورزی و ...، همواره تولید خرمای استان را با چالش‌هایی مواجه کرده است و بخشی از زحمات کشاورزان را از بین برده است. اگر چه برای برخی از این موارد همچون آفت‌ها پوشش بیمه‌ای وجود دارد، اما به اعتقاد کشاورزان این مناطق، پرداخت‌های بیمه‌ای بسیار ناچیز است و به هیچ وجه جبران کننده خسارت‌ها و هزینه‌های گزاف تولید محصولی، چون خرما نیست.

مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر موجب کاهش رغبت کشاورزان به پرداخت هزینه‌های بیمه‌ای شده است.

نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان در خصوص آمار خسارت و ریزش‌های محصول خرما در سال جاری به گفتار نو می‌گوید: ریزش، چندین سال است که شروع شده، ولی امسال میزان ریزش خیلی شدید بوده و به شهرستان خاصی هم مربوط نمی‌شود.

محمد حسین اکبری در پاسخ به این سوال آیا میزان ریزش‌ها به مرحله بحران رسیده است، می‌گوید: ریزش‌ها در برخی مناطق خیلی شدید بوده و در برخی مناطق اصلا نبوده است و ما نمی‌توانیم این امر را به همه مناطق تعمیم دهیم.

اکبری می‌افزاید: میزان ریزش خرما در شهرستان بم بیشتر از سایر شهرستان‌ها بوده و در مناطق دیگر فهرج و ریگان و نرماشیر ریزش‌ها به نسبت کمتر بوده است.

او در خصوص تاثیرات این ریزش‌ها بر میزان کاهش تولید خرما، می‌گوید: تصور من این است که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد در برداشت محصول خرما، کاهش داشته باشیم.

نایب رئیس انجمن خرمای کرمان در پاسخ به این سوال که بیمه تا چه اندازه این خسارت را پوشش می‌دهد، می‌گوید: متأسفانه پوشش بیمه به خشکیدگی و یکسری از افت‌ها که تعریف شده اند تعلق می‌گیرد، اما مواردی، چون ترشیدگی خرما و ریزش خرما تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و چنان چه از این دو طریق خسارتی به باغدار تحمیل شود بیمه هیچ خسارتی به ان‌ها پرداخت نمی‌کند.

اکبری در ادامه خاطر نشان می‌کند: البته ما در حال یکسری از مکاتبات با صندوق بیمه هستیم تا برای سالیان آتی پوشش بیمه‌ای را افزایش دهند و ترشیدگی و ریزش خرما را هم جزء تعهدات بیمه‌ای بیاورند.

او ضمن به حق دانستن انتقادات کشاورزان در خصوص پایین بودن مبلغ پرداختی بیمه برای خسارات می‌گوید: یک نخل خرما با قیمت‌های امروز حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خرما تولید می‌کند؛ اما مبلغی که آقایان بابت خسارت پرداخت می‌کنند حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان است که اصلاً عددی نیست.

نایب رئیس انجمن خرمای کرمان در ادامه می‌افزاید: یک عده می‌گویند که ما بخشی از هزینه‌ها را می‌پردازیم خوب اگر بخواهیم هزینه‌ها را محاسبه کنیم باید گفت که در حال حاضر برای هر کیلو خرمای مضافتی حداقل ۵ هزار تومان هزینه می‌شود که برای صد کیلیو خرما این مبلغ به ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد؛ باز هم این مبلغ ۳۰ هزار تومان جوابگوی هزینه‌های از دست رفته کشاورزان نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)