کد خبر: ۳۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره

پایگاه خبری گفتارنو(goftareno.ir):

جشن گونه های کرمان فرهنگ ساز نیست/ /خانه هنرمندان هنوز جامعیت و مرجعیت پیدا نکرده است/ پروژه تالار مرکزی پیر شد اما افتتاح نشد/ نمی توانیم به آنچه در حال حاضر می بینیم، عنوان تئاتر بدهیم/به عنوان یک کلانشهر حتی یک سالن استاندارد تئاتر نداریم/شورای نظارت حدود یکسال است که بدون منطق، تفکر و ایده است/کار شورای نظارت اصلاح تئاتر نیست

گفتارنو/سمیرا کریمی افشار: یک کارگردان تئاتر در گفت وگو با گفتارنو، گفت: در تمام دنیا با وجود اینکه تئاتر هنر خاص و هزینه بری است اما به طور معمول به نسبت سینما و تلویزیون مخاطب کمتری دارد.

مجید عتیق افزود: هزینه تولید یک کار تئاتر معمولی که در شهرستان انجام می شود بین 60 تا 70 میلیون است و طبیعی است که این مبلغ را در فروش اجرا با شرایط فعلی نمی توان به دست آورد به همین دلیل همکاران تئاتری من از بسیاری موارد اجرایی مجبور به کسر هستند تا فقط یک اجرای صحنه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: نمی توانیم به آنچه در حال حاضر می بینیم، عنوان تئاتر بدهیم چراکه صرفا برای زنده نگه داشتن تئاتر و علاقه فردی است متاسفانه دولت هم هیچ هزینه و حمایتی در این زمینه ندارد.
وی با بیان اینکه به احتمال زیاد دولت علاقه ای برای ورود به این حوزه ندارد،گفت: تئاتربرای ذهن دولتی ها تعریف نشده است.

عتیق در خصوص چالش های پیش روی حوزه هنر و تئاتر، با خنده تلخی گفت: سر تا پای هنر در اینجا چالش است، من از کدامش بگویم؟

این کارگردان حوزه تئاتر با انتقاد از شرایط موجود، گفت: کرمان به عنوان یک کلانشهر حتی یک سالن استاندارد تئاتر ندارد و با این کار صرفا مخاطب تئاتر را محروم می کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار گفتارنو مبنی بر اینکه عده کثیری از بازیگرانی که در حوزه تئاتر فعالیت دارند بخش عمده گلایه هایشان مرتبط با کمبود فضا و مکان مناسب برای تمرین است، در این خصوص ارشاد چه فکری کرده است، گفت: وزارت ارشاد بر اساس سه تعریف هدایت، حمایت و نظارت به سمت حوزه های هنری می رود اما اکنون در تمام سال های حضور من در این هنر هیچ حمایتی ندیده‌ایم و حتی از همان ابتدای شکل گیری وزارت ارشاد در بحث حمایت حضور ارشاد را حس نکردیم.

عتیق تصریح کرد: اداره ارشاد در بحث هدایت یک زمانی فعال بود، اکنون بیشتر نظارت می کند و سوال اینجاست آیا با نظارت می شود هنر را حمایت کرد؟

این کارگردان تئاتراما مجوز دهی ارشاد برای حوزه تئاتر را تا چندی پیش به عنوان یاور این هنر تعریف کرد و گفت: مجوز دهی اکنون وضعیت نابسامانی دارد و شورای نظارت حدود یکسال است که بدون منطق، تفکر و ایده است.

عتیق با بیان اینکه قبلا با این اندیشه که تئاتر وجود داشته باشد سعی می کردند به اجرا ها مجوز بدهند یادآور شد:هرچند من خودم هم مخالف این بودم چرا که بعضی از اجرا ها نیاز به مجوز عموم ندارند و می توانند مجوز اجرا با زمان کمتر و محدودتر برای بلوغ خود اجرا بگیرند.

وی اضافه کرد: آنها اکنون از طرف دیگر افتاده اند و دچار این اندیشه شده اند که مصلح تئاتر هستند در صورتی که کار شورای نظارت اصلاح تئاتر نیست آنها باید بر اساس بند هایی که شورای عالی انقلاب برایشان تعریف کرده به اجراهای تئاتر مجوز بدهند، مصلحت اندیشی تئاتر و هنرمندان این هنر کار شورای نظارت نیست.

عتیق بیان کرد: این نوع تفکر هنرمندان و معیشت آنها را دچار آزار و خلل میکند و مطمئن نیستم اما شاید یکسری تفکراتی از جاهایی دیگر برای این رفتار وجود داشته باشد.

عتیق هرچند در خصوص چند و چون واگذاری خانه شهر به خانه هنرمندان ابراز بی اطلاعی کرد و گفت:نمی توانم حدس بزنم این کار تا چه اندازه به نفع هنرمندان است اما میدانم نهادی به نام خانه هنرمندان شکل گرفته است اما این تشکل هنوز جامعیت و مرجعیت پیدا نکرده است چرا که نه مجمع عمومی داشته و نه خود را موظف به اطلاع رسانی به جامعه هنری می دانند.

وی با بیان اینکه امیدوارم خانه هنرمندان با تشکیل مجمع عمومی و انتخابات به وقت و ارائه گزارش فعالیت سه چهار ساله خود ایده، هدف و تفکر پشت این نهاد برای جامعه هنری تشریح کنند.

این کارگردان تئاتر در خصوص اجرای تئاتر خیابانی در سطح شهر نیز گفت: تئاتر خیابانی در کرمان اجرا می شود اما بضاعت تئاتر به گونه ای است که نمی توانند اطلاع رسانی فراگیر داشته باشند البته ظرفیت شهری و تامیناتی را هم باید در نظر گرفت در هر جایی نمی شود اجرای خیابانی داشت.

عتیق افزود: تعداد محدودی از همکاران ما به سمت تئاتر خیابانی رفته اند و افرادی که در حوزه تئاتر فعالیت دارند دچار تکرار شدند و از منظر فردی نیز تعدادی خاص هستند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو مبنی بر اینکه به نظر می آید هنر تئاتر نتوانسته است در کرمان استعداد یابی کند وبازیگران جدیدی را در این حوزه معرفی کند و ما همیشه یک تعداد افراد محدود که از قدیم بوده اند را فعال می بینیم، گفت: استعداد یابی می شود اما ماندگار نیستند هرچند تعدادی استعداد دارند اما جسارت ماندن در این حوزه را ندارند.

عتیق خاطرنشان کرد: افراد تازه کار به هوای شهرت و ثروت می آیند اما وقتی وارد این حوزه می شوند می بینند آواز دهل بوده که از دور خوش می‌امده . تحمل ماندن در تئاتر خیلی مهم است و متاسفانه این تحمل در افراد بسیار کمرنگ شده است.

این کارگردان تئاتر با انتقاد از دستگاه هایی که بودجه فرهنگی دارند، گفت: در حوزه هنر به جز اداره ارشاد دستگاه های دیگر هم هستند که بودجه های فرهنگی و هنری بارقم های بسیار بالایی دریافت می کنند، این ها باید پاسخگو باشد که طی این چند دهه که جمعیت استان افزایش یافته چه مکان هایی را برای تمامی هنرها اضافه کرده‌اند و چه تعدادی کم شده است؟ تعداد سالن های سینما و تئاتر به واقع در این شهر به مرور زمان کم شده است.

عتیق عنوان کرد:مرکز هنرهای نمایشی که متولی هنرهای نمایشی و تئاتر است متاسفانه شهرستان ها را در حوزه فعالیت‌هایش محاسبه مالی نمی کند اما متاسفانه محاسبه آماری و نظارتی می کند.

وی ادامه داد: تا کی تماشاگر باید بیاید و اجرای من و هکارانم را با اجراهای پایتخت مقایسه کند و این مقایسه به ضرر ما تمام شود؟ عباس معروفی در کتاب سمفونی مردگان می گوید مملکتی را خراب کردند تا تهرانی را درست کنند! واقعیت همین است به طور متوسط سالانه در پایتخت شهرداری و ارشاد در حال ساخت ساز، مرمت و افتتاح تالارهای تئاتر و سالن های سینما هستند اما در کرمان کدام سالن را طی حداقل بیست سال گذشته افتتاح کرده‌اند که به درد تئاتر بخورد؟

عتیق به تالار مرکزی که در جاده تهران است اشاره کرد و یادآور شد: به خاطر دارم 7 سال پیش می گفتند 90 درصد پروژه پیش رفته اما این پروژه حالا پیر شده و افتتاح نگردیده.

وی همچنین به جشن گونه هایی که در کرمان برگزار می شود انتقاد کرد و گفت: با تصور اینکه شادی و نشاط فرهنگ می سازد مرتب و در ایام مختلف مراسماتی راه می افتد در صورتی که به واقع فرهنگساز نیست. این هزینه ها باید در جای دیگر و به شکلی دیگری انجام شود.

وی ادامه داد: در این خصوص دستگاه های ذیربط باید از جامعه مشورتی خود را گسترش بدهند و تفکر افراد فعال در این حوزه ها را جدی بگیرند.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که آینده تئاتر کرمان را چگونه می بینید، گفت:آنچه که می شود با قاطعیت گفت این است که مسئولین استان انگیزه‌ای برای هنر و پیشرفت آن ندارند و هنر و هنرمند را درک نکردند اما من مجبورم آدم امیدوار و خوشبینی باشم تا دچار یاس و خمودگی نشوم منتها در آینده ای نزدیک و با شرایط موجود انگار قرار نیست اتفاق خاصی در بخش فرهنگ و هنر بیفتد.

عتیق ادامه داد: در حوزه فرهنگ آنچه بسیار اهمیت دارد نگاه اجتماعی به هنر، رسانه، مطبوعات و تعریف این حوزه‌های کاری به عنوان شغل و ممر درامد شاغلین در ان میباشد که این نوع نگاه موجود نیست با تفکر اینکه همه فعالان فرهنگی و هنری به تفنن و سرگرمی روزگار میگذرانند اشتباه محض است، هنرمندان و صاحبان قلم هم مثل همه‌ی مردم باید زندگی کنند، تعطیل کردن کسب و کارشان و اجازه فعالیت ندادن به آنها نه تنها به ایشان وخانواده‌هایشان لطمه میزند بلکه بغض آنها را به عرصه تولیداتشان خواهد کشانید و جامعه را بیشتر عصبی خواهد کرد و بخش آگاهی و لذت برای اجتماع را به تحریم خواهد برد.

برچسب ها: تئاتر ، کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)