کد خبر: ۳۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از کارگروه تنظیم بازار استان؛
اگر چه سیزدهمین کارگروه تنطیم بازار استان به منظور تعیین راهکار‌هایی در جهت تسهیل در کاهش قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی مرغ و رساندن آن به مرز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی تشکیل شده بود، اما در ادامه روند جلسه به تجربیات کارگروه‌های قبلی ستاد تنطیم بازار و عدم موفقیت‌های پیشین در جهت کاهش قیمت مرغ اشاره شد و شاخص و محور اصلی کاهش قیمت مرغ، نرخ مرغ در سایر استان‌ها تعیین شد.
گفتار نو(goftareno.ir):
 
 
مدیر تعاونی روستایی: تنها 13 مرغداری استان به اجاره یک شخص است/ سرپرست مهاونت هماهنگی اقتصادی: یک روزی کوتاهی شده است ، اما  حال باید حمایت کرد/ مدیر کل تعزیرات حکومتی: این جلسه به گونه ای پیش می رود که انگار قیمت مرغ را آقای سیستانی و آقای یزدان پناه تعیین می کنند/ نماینده جهاد: اقدامات نظارتی تا چه اندازه قیمت مرغ را کاهش داد؟/ دهقان: هیپچی
 
گفتارنو/ گروه اقتصاد:
 چند روزی است که از زمان مصوبه تنطیم بازارکشوری مبنی بر قیمت ۱۲ هزا رو ۹۰۰ تومانی مرغ در سرتاسر کشور می‌گذرد، مصوبه‌ای که درتبصره دوم آن سازمان جهاد کشاورزی در هر استان مکلف به تأمین نیاز بازار شده است و بنای آن بر درج قیمت تعیین شده بر روی بسته بندی‌های مرغ است، مصوبه‌ای که به نظر می‌رسد کماکان بر روی زمین مانده است و به مرحله اجرا نرسیده است.

به گونه‌ای که تنها در استان کرمان قیمت مرغ از ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان در شهرستان‌های استان در نوسان است، البته وضعیت سایر استان‌ها نیز چندان تفاوتی با استان کرمان ندارد به گونه‌ای که بنا به گزارشات جهاد کشاورزی و تعاونی مرغداری استان در سیزدهیمن کارگروه تنطیم بازار کشور، بعد از ابلاغ این مصوبه تلفن گویای یزد از اعلام قمت مرغ سر باز زده و استان‌هایی هم چون اصفهان و .. نیز قیمت مرغ را به صراحت اعلام نمی‌کنند.

بنا به گزارشات ارائه شده توسط مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی تاکنون بیش از ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان به انجام رسیده است.

مهدی عباسی در ادامه صحبت هایش چالش اصلی در بخش تامین مرغ را عدم تعیین قیمت مرغ برای تولید کننده دانست. موضوعی که به صراحت توسط رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تکذیب شد و از قیمت ۸ هزار و ۵۵۰ تومانی مرغ برای تولید کنندگان خبر داد.

عباسی اگر جه پاسخ شفافی به صحبت‌های حسینی نژاد نداد، اما به تجربه‌های پیشین جهاد کشاورزی از جمله عید گذشته اشاره کرد و گفت: مرغدارن ما هیچ تمایلی به عرضه مرغ در خارج ازشبکه ندارند چرا که امکان نگهداری مرغ در سالن نیست و به ازای هر روز ۵۰۰ تومان به قیمت مرغ اضافه می‌شد.

او افزود: به ازای روز‌های اضافه شده, تنها به درصد چربی مرغ اضافه می‌شود که هیچ ارزش قیمتی ندارد لذا مرغدار ناچار به عرضه مرغ با قیمت مصوبه هستند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در ادامه صحبت هایش خاطر نشان کرد: ما این قول را می‌دهیم تا میزان جوجه ریزی را نسبت به سال گذشته بیشتر داشته باشیم، ولی نمی‌توانیم هیچ قولی در خصوص آن میزان کسری مرغی که از استان‌های دیگر به کرمان می‌آید بدهیم.»
 
جهاد کشاورزی مسئول تامین مرغ است، آیا می‌توانید مرغ استان را تأمین کنید و آِیاجوجه ریزی تان به موقع است؟» این پرسشی بود که با لحنی منتقدانه توسط رئیس سازمان صمت مطرح شد.  عباسی در پاسخ به این پرسش گفت: ما نمی‌توانیم تعداد مرغداری‌ها را افزایش دهیم چرا که این موضوع کشوری است و در حال حاضر هم اکثر مرغداری‌های ما در شمال کشور قرار دارند.

او در ادامه به عدم تولید مرغ در سیستان و بلوچستان و هرمزگان اشاره کرد و افزود: تنها کاری که از دست ما بر می‌افزایش تولید در سالن‌های موجود تا حد امکان است که این کار در حال انجام است.

همچنین در این جلسه با دستور سرپرست معاونت امور اقتصادی استان، در راستای افزایش تولید مرغ مقرر شد تا جای ممکن مرغداری‌های غیر مجاز را فعال کرده و اقداماتی در جهت مجوز دادن به این مرغداری‌ها صورت گیرد.

محمد علی دهقان در این جلسه به مشکل سوخت و کرایه ماشین در مرغداری‌های غیر مجاز شهرستان اشاره کرد و خواستارانجام اقدامات تسهیل گرانه در راستای فعالیت آن‌ها داشت.

اما نکته جالب در این جلسه پرده برداری برخی از اتحادیه‌ها و مرغداران استان از وضعیت مرغداری‌ها بود به گونه‌ای که رئیس اتحادیه تعاونی استان کرمان در این جلسه به صراحت اعلام کرد که تنها ۱۳ مرغداری استان به اجاره یک شخص است.

یزدان پناه در ادامه صحبت هایش به صراحت افزود: مرغداران برای اشخاص تولید می‌کنند و مرغدارانی هم که خودشان تولیدکننده هستند منابع کافی برای عرضه مناسب را ندارند.» یک روزی کوتاهی شده است، اما حال باید حمایت کرد» این جمله تنها پاسخ سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان در واکنش به این اظهارات بود.

اگر چه این جلسه به منطور تعیین راهکار‌هایی در جهت تسهیل و کاهش قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی مرغ و رساندن آن به مرز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی تشکیل شده بود، اما در ادامه روند جلسه به تجربیات کارگروه‌های قبلی ستاد تنطیم بازار و عدم موفقیت‌های سابق در جهت کاهش قیمت مرغ اشاره شد و شاخص و محور اصلی کاهش قیمت مرغ، نرخ مرغ در سایر استان‌ها تعیین شد.

بنا به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان، تا زمانی که قیممت مرغ در استان‌های همجوار بالاتر از قیمت کرمان باشد امکان کاهش قیمت مرغ در استان وجود ندارد.

در ادامه روند جلسه شاهد اظهارات متفاوتی از نرخ گذاری مرغ در استان‌های همجواری از جمله یزد بودیم. در شروع بحث رضا سنجری، مدیر کل امور اقتصادی استانداری کرمان از عدم پاسخگویی تلفن گویای یزد در خصوص قیمت مرغ در استان یزد خبر داد.

سایر حضار هم هر کدام قیمت‌های متفاوتی در استان‌ها اعلام می‌کرند که البته هیچ کدام حتی به قیمت ۱۲ هزار و 900 تومان نزدیک هم نبود. همین قیمت‌ها بود که منجر شد تا باری دیگر پیشنهاد ممنوعیت خروج مرغ از استان کرمان توسط رئیس سازمان صمت مطرح شود.

پیشنهادی که با مخالفت صریح سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان مواجه شد. بنا بر اظهارات دهقان، پس از ممنوعیت خروج گندم و مرغ در استان کرمان سایر استان‌های همجوار به وزارت کشور شکایت داشتند که نتیجه ان ناراحتی و حتی تهدید کردن استان توسط معاون وزیر جهاد کشور بود.

او در ادامه تاکید کرد: براساس بخش نامه کشوری هیچ استانی نباید  برای عرضه  تولیدات و محصولات به دیگر استان‌ها محدودیتی اعمال کند.

ارسلان میری مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز  در این جلسه به صراحت گفت: این جلسه به گونه‌ای پیش می‌رود که انگار قیمت مرغ را آقای سیستانی و آقای یزدان پناه تعیین می‌کنند؛ در صورتیکه بر اساس مصوبه ستاد تنطیم بازار کشور قیمت مرغ در استان‌ها پیش از این تعیین شده است.

نماینده جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در واکنش به صحبت‌های میری به اقدامات انجام شده در خصوص جلوگیری از خروج مرغ از استان کرمان و دستور مدیر کل تعزیرات مبنی بر معرفی افراد متخلف و نظارت روزانه بر مرغداری‌ها اشاره کرد و تنها با یک پرسش به صحبت‌های خود خاتمه داد.

باقری خطاب به مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کرمان گفت: این اقدامات نظارتی تا چه اندازه قیمت مرغ را کاهش داد؟» هیچ» این پاسخ توسط سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان داده شد. دهقان د رادامه به صراحت افزود: تجربه ۴۰ ساله این است که قیمت را دولت تعیین نمی‌کند؛ بلکه قیمت ر ا عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

در انتهای این جلسه مقرر شد تا در راستای مصوبه تنطیم بازار کشوری قیمت مرغ در استان به صورت گام به گام و در گام اول با ۵۰۰ تومان کاهش به دست مصرف کننده برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پربازدید ها

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)