کد خبر: ۳۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو مطرح کرد:
پیش از این قسمت اول مصاحبه با سخنگوی شورای شهر کرمان در سایت خبری گفتارنو منتشر شد. در بخش دوم این مصاحبه سعی شده تا به موضوعاتی همچون مدیریت هزینه های شهرداری کرمان پرداخته شود. اگر چه حسین چناریان در این گفت و گو جسارت شهردار کرمان در خصوص برگزاری جشنواره ۲۰ تا ۲۰ را تحسین می کند اما به صراحت اعلام می کند که ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کارهای اولویت دار تری داشتیم.
در حوزه فرهنگی و اجتماعی، کار‌های اولویت دار تری نسبت به جشنواره ۲۰ تا ۲۰ داشتیم/ در گذشته هیچ چارچوبی علمی در خصوص جذب نیروی انسانی نداشتیم/ ۹۰ درصد از هزینه‌های جاری مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی است/ بخشی از نارضایتی مردم به نحوه پاسخگویی و تعامل کارکنان شهرداری با مردم بر می‌گردد
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: پیش از این قسمت اول مصاحبه با سخنگوی شورای شهر کرمان در سایت خبری گفتارنو منتشر شد. در بخش دوم این مصاحبه سعی شده تا به موضوعاتی همچون مدیریت هزینه های شهرداری کرمان پرداخته شود. اگر چه حسین چناریان در این گفت و گو جسارت شهردار کرمان در خصوص برگزاری جشنواره ۲۰ تا ۲۰ را تحسین می کند اما به صراحت اعلام می کند که ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کارهای اولویت دار تری داشتیم.


*آقای چناریان!  افزایش عوارض واحد‌های صنفی گلایه‌های را به دنبال داشت، برخی از صنوف معتقدند که این عوارض تا ۱۵ برابر شده است. آقای مویدی هم در یکی از جلسات شورا در اعتراض به افزایش این عوارض این طور عنوان کردند که افزایش عوارض صنوف، برخلاف مواد قانونی مربوط به قانون نوسازی است. پاسخ شما در این خصوص چیست؟
خیر خلاف قانونی نبوده است، ما در واقع برای عوارض صنفی و عوارض محلی و خدماتی یک فرمول داریم که این فرمول تقریبا در تمام کشور اعمال می‌شود. این فرمول در واقع ابعاد و اجزای مختلفی دارد و موقعیت ملک، بر ملک و متراژ ملک و یکسری مولفه‌های دیگر را شامل می‌شود و براساس همین فرمول نیز عوارض تعیین می‌شود.

وقتی که این نرخ عوارض جدید مطرح شد طبیعتا دوستان ما در جا‌های دیگر مطالباتی داشتند، اما ما در جلسات کارشناسی متعددی که با دوستان داشتیم همه قانع شدند که این نرخ یک نرخ کارشناسی است. برای همین تعرفه‌ای که من خدمتتان عرض کردم، مصوبه‌ای تحت عنوان خوش حسابی گذاشتیم که بر مبنای آن کسانی که عوارضشان را به موقع پرداخت می‌کنند می‌توانند از این تخفیف خوش حسابی برخوردار شوند.


*منتقدین این افزایش نرخ عوارض واحد‌های صنفی مدعی اند که این امر موجب کاهش مراجعات واحد‌های صنفی برای پرداخت این عوارض و بی اعتمادی نسبت به شهرداری شده است، شما آماری در این خصوص دارید؟
در حال حاضر این آمار وجود ندارد، ولی ما از شهرداری خواسته ایم که این امار‌ها را براساس یک پروسه حداقل ۴ ماهه در هفته اینده در شورا ارائه دهند.

*در سال جاری هم نرخ استعلامات و هم عوارض بازدید به شدت افزایش یافته است و حتی عده‌ای معتقدند که این افزایش بیش از صد در صد بوده است وبرای هر استعلام فرد موطف به پرداخت مبالغ ۱۵۰ هزار تومانی است. این درحالی است که شهردار کرمان مدعی است عوارضی که شهرداری کرمان دریافت می‌کند کمتر از شهرستان‌هایی همچون سیرجان و رفسنجان است. نظر شما در این خصوص چیست؟
ببینید یکسری از عناوین و سر فصل‌هایی که امسال در بودجه قرار داده شده است در سنوات گذشته نبوده است مثلا هزینه پرینت نقشه ملک و یا بازدید و یکسری سر فصل‌های دیگر که خوب این‌ها جدید آمده اند. چون این عوارض نبودند برایشان یک قیمتی گذاشتیم و این‌ها جزء همان ۲۹ موردی هستند که ما ۵۰ درصد روی آن‌ها کاهش گذاشته ایم.
 
در واقع ما این‌ها را کاهش داده ایم، ولی به عنوان یک سر فصل جدید می‌بایست باشد، به هر حال این‌ها اعمال می‌شوند چرا که شهرداری کارمندی را از این بابت در آن محل گذاشته و از این بابت هزینه می‌کند. البته این‌ها یکسری از افراد خاص هستند و همه افراد هم این اطلاعات را نمی‌خواهند، اما این که ما بخواهیم بگوییم برخی از این نرخ‌ها دقیقا نسبت به جا‌های دیگر خیلی کمتر است این مسئله درست است.
 
براساس اطلاعاتی که ما به داریم، برخی از این نرخ‌ها حتی نسبت به بخش‌های کوچکی مثل اختیار آباد کمتر است؛ مثلادر حال حاضر هزینه استعلام در شهرداری اختیار آباد و یا حتی هزینه کارشناسی و هزینه بازدید خیلی بالاتر از چیزی است که در شهردای کرمان می‌گیرند. این امر به نوعی واقعیت دارد و در خیلی از جا‌ها شهرداری‌ها یک سرفصل‌ها و یک منابع درامدی دارند که تا به حال در شهرداری کرمان نبوده و جدیداً ایجاد شده است؛ همین جدید ایجاد شدن ان برای مردم ایجاد سوال کرده که با اطلاع رسانی‌های دقیق این امر حل خواهد شد.

*یکی از انتقاداتی که شهروندان در خصوص سیستم شهرداری دارند مربوط به نحوه برخورد کارکنان است، شهروندان مدعی اند که رفتار کارکنان شهرداری چکشی است. نظر شما در این خصوص چیست؟
ببینید ما هم این را دیده ایم مثلا می‌رویم ان جا و می‌گویند این را شورا تصویب کرده، در حالی که فرد حاضر نیست بگوید این امر مبنا قانونی اش این دستورالمل و این قانون است و به نوعی فرد را توجیه کند و دلیلش را برای مراجعه کننده توضیح دهد. من ضمن تشکر از کارکنان شهرداری این توصیه را می‌کنم که اگر شما می‌خواهید به رشد و ابادانی شهر کرمان کمک کنید می‌بایست بیشتر از این خدمت گذار مردم باشید.

* فکر نمی‌کنید که در این شرایط بهتر بود تا حداقل شهرداری یک آموزش برای کارکنان خود می‌گذاشت؟
این توصیه‌ها شده و شهردار و شهرداران مناطق این کار‌ها را کرده‌اند و یک جا‌هایی هم توصیه شده که این کار را بکنند.
من به عنوان یکی از اعضای شورا این اعتقاد را دارم که دلیل نارضایتی‌هایی که مردم دارند همه آن به افزایش نرخ‌ها برنمی‌گردد بلکه بخشی از آن مربوط به نحوه پاسخگویی و نحوه تعامل کارکنان با مردم است که ان شاالله اگر این‌ها توأمان با یکدیگر اصلاح شوند مردم در آینده راضی تر از امروز خواهند بود.

*برخی از منتقدین افزایش نرخ‌های مربوط به عوارض خدمات صنفی و پروانه‌های ساخت و ساز با اشاره به رکود موجود در وضعیت کسب و کار و حتی صنعت ساخت و ساز در کرمان مدعی اند که اجرای این مصوبات و این افزایش ها‌ی نرخ خدمات شهرداری، در شرایط کنونی مناسب نبوده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

اعتقاد من بر این است که ما باید کار را بر مبنای کارشناسی و قانونی انجام دهیم، حالا هر وقت بود. ولی نباید بی تدبیری کنیم، هنر این قضیه مدیریت کردن و تدبیر کردن است. ما کار را کارشناسی کرده ایم حالا در  زمان عادی باشد بهتر و اگر در زمان بحران هم باشد اشکالی ندارد. من به شخصه اعتقادم بر این است که مردم ما مردم منطقی اند و ما اگر خوب برای ان‌ها اطلاع رسانی کنیم و توجیه شان کنیم این امر ار می‌پذیرند.
 
ما تا یک امار دقیق، روشن و شفافی نیاوریم نمی‌توانیم بگوییم که این امر موجب رکود و یا عدم رکود شده است. من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر این شهامت را دارم که اگر در جایی اشتباه شده و باعث رکود و در نهایت ضرر شده این را بگویم که ما اشتباه کردیم و باید اصلاح کنیم. این‌ها ناشی از یکسری از اطلاعات غیر شفاف است و ما براساس یکسری از گفته‌ها این را می‌گوییم، ولی وقتی که براساس اطلاعات و آمار صحبت کنیم، این امر صحیح و درست است.

*پیش از این منصور ایرانمنش این طور گفته بود که بهتر است تا شهرداری به جای افزایش عوارض، هزینه‌ها را کم کند. شما تا چه اندازه با صحبت این عضو شورا موافق هستید؟
دقیقاً موافقم. در سال گذشته اولویت و سیاست کلی شورا و کمیسیون برنامه و بودجه این بود که نرخ‌ها را کارشناسی و اصلاح کند و امسال اولویت ما این است که شهرداری هزینه هایش را بررسی و کنترل کند. هنر دومی که در قبال مدیریت خوب منابع وجود دارد این است که ما هزینه‌ها را کاهش دهیم. ما اول سال هم اعلام کردیم و قرار بر این شد که در جلسات آینده، شهرداری یک گزارش از نحوه کنترل و کاهش هزینه‌ها ارائه دهد.
 
امیدواریم که در آینده شاهد این امر باشیم که مثلاً اگر امسال هزینه پیش بینی شده مان در بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان است، برای سال بعد این را رقم را تا ۲۸۰ میلیارد تومان کاهش دهیم، این مسئله در واقع بزرگترین خدمت به شهر است و جزء تدابیر شوراست و ما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.
 
*به نظر شما کدام بخش و هزینه‌های شهرداری باید کاهش پیدا کند؟
من اعتقادم بر این است که ما در گذشته هیچ چارچوب برنامه‌ای و علمی در خصوص جذب نیروی انسانی نداشته ایم چرا که عمده بخش هزینه‌های جاری و هزینه‌های اجرایی ما در ارتباط با هزینه‌های نیروی انسانی است. ما اگر بتوانیم حوزه نیروی انسانی شهرداری را تخصصی، منطقی و کنترل کنیم؛ در واقع بخش قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌ها را کنترل کرده ایم.

*چند درصد از بودجه به هزینه‌های جاری اختصاص دارد و از این بین سهم هزینه‌های نیروی انسانی به چه میزان است؟
ببینید ما در طی بررسی‌هایی که در زمان بودجه داشتیم در واقع بنای ما بر این شد که ۶۰ درصد از بودجه مستقیم ما به هزینه‌های عمرانی برود و بقیه در حوزه هزینه‌های جاری بیاید، ولی من قطعا می‌دانم که یک چیزی حدود ۹۰ درصد از هزینه‌های جاری ما مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی است.

*برخی مدعی اند که بخشی از مدیریت هزینه‌ای که آقای ایرانمنش مطرح کردند مربوط به همین جشنواره ۲۰ تا ۲۰ است. برای این جشنواره از سمت شهرداری چه هزنیه‌ای شده است؟
ببینید شهردای هنوز گزارش کلی از هزینه هایش را به شورا نداده است. در ارتبط با جشنواره ۲۰ تا ۲۰ فقط ان چیزی که بنده اطلاع دارم این است که در کمیسیون فرهنگی موضوع مطرح شده و در شورا هم فقط یک گزارش ارائه شده است و ما بیش از این اطلاعاتی در خصوص کمیت و کیفیت هزینه‌های این موضوع نداریم.
ما امسال‌ بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری را نسبت به سال گذشته افزایش داده ایم؛ ۵ درصد از کل بودجه شهرداری در واقع بودجه فرهنگی و اجتماعی است که ان هم تاکید بر این امر است که در حوزه نشاط و سلامتی و مشارکت مردم هزینه شود.

* پیش از این بودجه فرهنگی چند درصد از بودجه بوده است؟
پیس از این حدود یک درصد بوده است، ولی امسال حدود ۵ درصد از بودجه است و در واقع همین بودجه جشنواره هم از این ۵ درصد باید اعمال شود و بیش از این ما بودجه جداگانه‌ای برای این موضوع نگذاشته ایم.
ما نظرمان این است که در واقع در حوزه فرهنگی و اجتماعی خیلی کار‌های اولیت داری داریم که می‌توانیم با انجام ان‌ها در واقع یک گره‌ای از مردم باز کنیم و مردم را راضی کنیم و در واقع در کنارش این موضوعاتی مثل جشنواره و نشاط و شادی هم هست بله ان‌ها هم درست است، ولی به نظر من، ما در اولویت هایمان هنوز می‌توانستیم بهتر از این اولویت بندی کنیم.

*برخی می گویند به دلیل فراهم نبودن برخی از زیر ساخت‌ها، کرمان آماده برگزاری این جشنواره نبوده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

ببینید ما بایستی به این موضوع یک مقدار جامع‌تر فکر و عمل کنیم، اما اگر ما بخواهیم بگوییم الان هیچی اماده نیستیم و مشکل داریم شما مطمئن باشید که ما هیچ وقت پیشرفت نمی‌کنیم.اعتقاد من بر این است که شهرداری الان جسارت به خرج داده و می‌خواهد این جشنواره را برگزار کند. من توقعم بر این بود که اقای شهردار یک مقدار بیشتر برای این موضوع وقت می‌گذاشت.
 
این اشکالاتی که شما اشاره می‌کنید درست است، ما هم این اشکالات را وارد می‌دانیم، ولی این که این جسارت به خرج داده شد و این جشنوراه در حال برگزاری است موضوع مثبتی است و به نظر من خودش می‌تواند یک حرکت باشد؛ به شرط این که ما بیایم و بعد از برگزاری جشنواره هم نکات مثبت را خوب بیینیم و هم نکان منفی را خوب ارزیابی کنیم و برای آینده تلاش کنیم.
 
بنای دوستان ما در شهرداری این است که این جشنواره را همه ساله برگزار کنند، لذا اگر واقعا این اتفاق بیفتد و ما برای اولین سال این جشنواره را برگزار کنیم و در واقع با یک مجموعه‌ای از ابهامات و اشکالات و عدم زیر ساخت‌ها و غیره، ولی منصفانه و منطقی تحلیل کنیم و کمک کنیم تا برای سال آینده این‌ها بر طرف شود به نظر من این موضوع خوب است.
 
ولی از این طرف هم در واقع ما یک مقدار ریسک کنیم و این جشنواره را بدون توجه به این اشکالات برگزار کنیم. در واقع یک ریسک است و من خودم هم اتفاقا در یکی از جلسات، نه به عنوان عضو شورا بلکه به عنوان یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی این را گفتم که گاهی وقت‌ها برگزاری یک کار یک نقطه عطف و یک شروعی برای رشد می‌شود و یک وقت هم همین شروع باعث افول و بسته شدن همیشه یک کار می‌شود؛ خدا کند که برگزاری این جشنواره این مورد دوم نباشد.
به نظر من از یک طرف این جسارت قابل تقدیر است و از طرف دیگر موانع و مشکلات در واقع یک علامت سوال درست است که کسانی که سوال می‌کنند به نظر من درست سول می‌کنند؛ حتی در شورا هم یکی از اعضای محترم شورا در جلسه قبلی شورا این سوال را اقای شهردار کرد و این اشکال را گرفت که در واقع با بودن این همه مشکلات و موانع ایا درست بود که این جشنوراه را الان برگزار کنیم یا نه؟

از ان طرف هم من در واقع تجربه‌ای که خودم دارم این است که اگر این نقطه و این برگزاری یک آغازی در بررسی منطقی و درست و رفع موانع باشد می‌تواند چیز خوبی باشد اگر نه فرمایش دوستان درست است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)