کد خبر: ۳۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
بابک دقیقی در گفت وگو با گفتارنو از چالش های تئاتر در کرمان می گوید
بابک دقیقی بی تفاوتی نمایندگان مجلس به حوزه تئاتر شهر را مورد نقد قرار داد و گفت: همین ساختمان تالار مرکزی شهر اگر در این سال ها دانه به دانه و خشت به خشت روی هم قرار می دادند حتما تا امروز تمام شده بود.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار: 

تئاتر کرمان یک تئاتر عقب مانده است/نمایندگان مجلس به تئاتر کرمان اهمیت نمی دهند/ استانداری پای کار بیاید/اگر در این سالها دانه به دانه خشت روی هم می گذاشتند تالار مرکزی شهر ساخته شده بود/جشنواره 2020، جشن کنسرت بود

یک کارگردان تئاتر در گفت و گو با گفتارنو، نبود فضا و مکان مناسب و همچنین عدم حمایت از این هنر را از چالش های همیشگی هنر تئاتر استان مطرح کرد.

به گزارش گفتارنو، بابک دقیقی تصریح کرد: اداره ارشاد، در راستای حمایت از هنرمندان، مقرر شد سالن خانه شهر را بازسازی و در اختیار جامعه تئاتری قرار دهد اما هنوز کار بازسازی آن تمام نشده است.

وی همچنین به مجموعه فرهنگی تالار مرکزی شهر که در حال ساخت است اشاره کرد و گفت: این مجموعه که قرار بود سالنی در اختیار تئاتر قرار دهد اما هنوز تکمیل نشده است.

دقیقی اضافه کرد:واگذاری خانه هنرمندان به مجموعه تئاتر شهر تنها قدم مثبتی بود که برای تئاتر کرمان برداشته شد تا هنرمندان بتوانند آنجا تمرینات خود را انجام دهند.

این کارگردان اما به این واگذاری انتقاد کرد و گفت: این ساختمان فرسوده بود و بخشی از آن بازسازی شده است اما هنوز سالن و فضای تمرینی آن آماده نیست و پروسه آماده شدنش زمان بر است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه در این سالهای متمادی نبود فضای مناسب برای تئاتر و همچنین سالن اجرا دغدغه هنرمندان تئاتر استان بوده است، به سرانجام نرسیدن این موضوع آیا به کم کاری اداره ارشاد بر می گردد یا اینکه جامعه هنری استان از شرایط موجود دلسرد شده و دنبال رسیدگی به این موضوعات نبودند؟ گفت: جامعه شهری کرمان مطالبه گری اندکی دارد و خیلی سریع از آنچه که می خواهند کوتاه می آیند و این به فرهنگ مردم بر می گردد.

دقیقی افزود:در یکسری از بخش ها به واقع درخواست شد که فضاهای و زیر ساخت های فرهنگی را توسعه دهند و این مطالبه گری ها مربوط به یک دوره و یا دولت خاص نبوده است و این ضعف سال ها است که وجود دارد و خیلی لاک پشتی و آرام اقدامات مثبتی انجام می شود.

در اینجا این سوال مطرح شد، به نظر شما آیا عدم مطالبه گری مردم به عدم علاقه شان به هنر تئاتر برمی گردد؟ فکر می کنید تئاتر شهر در جذب مردم موفق عمل کرده است؟ دقیقی پاسخ داد:نه، به این شکل نیست.بعضی از تئاتر ها با استقبال خوب مردمی مواجه است و تئاتر های ما در جشنواره های استانی و کشوری بسیار موفق بوده اند.

دقیقی اضافه کرد: در طی سه سال گذشته ما هرشب دو اجرای موفق روی صحنه داشتیم و این یعنی مخاطب داشته ایم اما خب کسی به هنر تئاتر اهمیت نمی دهد.

وی بی تفاوتی نمایندگان مجلس به حوزه تئاتر شهر را مورد نقد قرار داد و گفت: همین ساختمان تالار مرکزی شهر اگر در این سال ها دانه به دانه و خشت به خشت روی هم قرار می دادند حتما تا امروز تمام شده بود.

این کارگردان تئاتر، اداره ارشاد را مخاطب قرار داد و با طرح این سوال که چرا در بعضی از استان ها در حوزه تئاتر امکانات خوبی دارند اما کرمان از این قضیه مستثنی است؟ گفت: نمی دانم مشکل از کجاست ، اگر بحث مالی است خب در تصمیمات کشوری حتما به قضیه وجود امکانات در حوزه های مختلف استان ها دقت می شود و چرا بعضی استان ها امکانات خوبی دارند و کرمان ندارد؟ نمی دانم!

دقیقی اما عملکرد اداره ارشاد در مجوز دهی را مثبت تلقی کرد و گفت: ارشاد در یک جاهایی مثبت عمل کرده است و حمایت خوبی داشته است اما در حوزه اعتبارات خب دست و بال ارشاد باز نیست و دلایلش را نمی دانم.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر در بخش زیر ساختی نیاز به اقدامات اساسی دارد چرا که در دیگر بخش ها به نظر می آید یک تفاهم و تعادلی وجود دارد و تنها نقطه ضعف بنیادی تئاتر همین بخش زیر ساختی آن است که واقعیت این است که در این بخش از اداره ارشاد هم کاری بر نمی آید هرچند در دوره های پیشین استانداران در این حوزه کاری نکرده اند اما نیاز است استانداری در این زمینه پای کار بیاید.

دقیقی در ادامه صراحتا اعلام کرد: تئاتر کرمان یک تئاتر عقب مانده است.

وی در خصوص تئاتر خیابانی نیز گفت: تئاتر خیابانی در سطح گسترده زیاد کار نمی شود و بازیگران تمایلی به این حوزه ندارند چرا که هزینه ها بسیار بالا رفته است.

دقیقی در خصوص جشنواره 2020 نیز گفت: این جشن 2020 نیست بلکه جشن کنسرت است البته ایده خوبی است دستشان هم درد نکند اما می شد بخش های متفاوت تر و متنوع تری را در آن گنجاند و می شد شهرداری در جشنواره 2020 بخشی را هم به اجرای تئاتر اختصاص دهد.

برچسب ها: تئاتر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)