کد خبر: ۳۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
 کشت کینوا در کرمان با توجه به ارزآوری می‌تواند اقتصاد بخش کشاورزی این استان را متحول و در رونق تولید نقش بسزایی ایفا کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان: از هر هکتار مزرعه کینوا حداقل 5/2 تن محصول برداشت می‌شود که می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پر‌آب‌بر در شرایط خشکسالی باشد
کشاورزی

کشت کینوا یا خاویار گیاهی در کرمان به عنوان گیاه مقاوم و کم‌نیاز به آب با مزایا و خواص فراوان می‌تواند بخش کشاورزی این استان را تقویت کند و موجب رونق تولید شود.

 کشت کینوا در کرمان با توجه به ارزآوری می‌تواند اقتصاد بخش کشاورزی این استان را متحول و در رونق تولید نقش بسزایی ایفا کند.

کینوا را به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کشت می‌کنند. اخیراً دانه خوراکی فرآوری‌شده این گیاه که یک پروتئین کامل است، در فروشگاه‌های اینترنتی و سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود.


کشت کینوا در کرمان صرفه اقتصادی دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: با توجه به وجود محدودیت منابع آبی در کرمان یکی از اولویت‌های این سازمان تعیین الگوی کشت مناسب برای کشاورزان در شرایط فعلی است و کشت این گیاه در کرمان صرفه اقتصادی دارد.

«احمد مسعودی» افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای شناسایی محصولات مقاوم به کم‌آبی و شوری آب و خاک، برنامه‌‌ریزی و تلاش می‌کند. چنان‌که محصول کینوا در همین زمینه وارد و به کشاورزان معرفی شده است.

وی گفت: گیاه کینوا سال گذشته در 3 هکتار از اراضی شهرهای ماهان، راین و باغین به صورت آزمایشی کشت و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار برداشت شد.

مسعودی ادامه داد: این گیاه قابلیت رشد در اراضی شور و با کیفیت نامناسب را دارد؛ بنابراین کشت آن برای تمام مناطق استان و شهرستان کرمان توصیه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه معرفی گیاه کینوا برای کشاورزان گفت: استقبال خوبی تاکنون از کشت این محصول توسط بهره‌برداران انجام شده است.


استقبال از کشت کینوا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: تاکنون ۶۰ هکتار بذر کینوا بین کشاورزان شهرستان کرمان توزیع شده و امید می‌رود با توجه به استقبال انجام شده تا ۱۰۰ هکتار بذر توزیع شود.

وی با اشاره به این‌که کشت این گیاه در جوپار کرمان به صورت مکانیزه آغاز شده است، افزود: طبق تحقیقات انجام‌شده کشت کینوا در مناطق سردسیر تا اواخر مرداد و در مناطق گرمسیر مانند شهداد تا شهریور انجام می‌شود.

مسعودی افزود: حداقل از هر هکتار مزرعه کینوا 5/2 تن تولید محصول برداشت می‌شود که می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پر‌آب‌بر باشد.

وی با بیان این‌که کشت محصولات پرمصرف به لحاظ آبی در بسیاری از مناطق حذف شده و محصولاتی مانند کینوا، کلزا و گیاهان دارویی جایگزین آن شده است، گفت: کینوا می‌تواند با ارزش غذایی بالا در سبد تغذیه خانوار جایگزین برنج شود.


بسته‌های فراوری شده آماده مصرف کینوا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: سال قبل هر کیلو از محصول کینوا 5 هزار تومان از کشاورز خریده شد و امسال این قیمت 8 هزار تومان خواهد بود. درآمد ریالی حاصل از فروش یک هکتار از محصول کینوا طی سال جاری حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.

وی گفت: بسته‌های فراوری‌شده آماده مصرف کینوا در برخی فروشگاه‌ها در وزن ۲۵۰ گرم حدود ۳۵ تومان به فروش می‌رسد.

مسعودی افزود: برای توسعه کشت کینوا در هر هکتار 5 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش کم‌بهره به کشاورزان واگذار می‌شود. همچنین برای خرید ادوات کاشت و برداشت این محصول نیز می‌توانیم کشاورزان را در خرید دستگاه‌ها با تسهیلات یاری کنیم.

وی افزود: شرکت تعاونی بهره‌برداران گیاهان دارویی برای فروش محصولاتی از جمله کینوا شکل گرفته و کشاورزان برای فروش محصولات خود عضو این شرکت تعاونی می‌شوند.

مسعودی ادامه داد: در بخش صادرات محصول کینوا نیز به دلیل ارزآوری مناسب برنامه‌‌ریزی خواهد شد.


سیاست‌های مرکز تحقیقات کشاورزی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به وجود مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در این استان گفت: یکی از سیاست‌های متولیان امر در مرکز تحقیقات، معرفی گیاهان مقاوم به کم‌آبی و شوری آب و خاک است.

«حمید نجفی‌نژاد» افزود: کینوا گیاهی مقاوم به شوری و خشکی آب و خاک است؛ لذا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان از 5 سال گذشته تحقیق بر روی این گیاه را با کشت آزمایشی در چند نقطه از این استان آغاز کرد.

نجفی‌نژاد با اشاره به بررسی و تحقیق‌های علمی کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: امکان کشت گیاه کینوا در مناطق مختلف آب و هوایی گرم، سرد و معتدل و همچنین کشت دیم کینوا در برخی مناطق پر بارش‌تر وجود دارد.

این محقق بخش کشاورزی با بیان این‌که کینوا ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد و از نظر عناصر غذایی کامل است، گفت: این گیاه خواص دارویی دارد و فاقد گلوتن است و مصرف آن برای بیماران حساس به گلوتن بسیار مفید است.


مقرون به صرفه بودن قیمت کینوا

نجفی‌نژاد قیمت محصول کینوا را برای کشاورزان اقتصادی و مقرون به صرفه دانست و افزود: کشت این گیاه با توجه به عملکرد و توقع کم گیاه برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ادامه داد: یکی از مشکلات در زمینه تولید کینوا، فروش این محصول است که باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود تا کشاورزان با آسایش خیال به تولید آن بپردازند.

وی با بیان این‌که محصول کینوا نیاز به فرآوری دارد، گفت: لازم است دستگاه‌هایی برای فرآوری محصول از خارج کشور وارد شود.

بعد از انجام تحقیقات، از کشاورزان برای آشنایی با چگونگی کشت کینوا دعوت شد و کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، با حضور آنان بهترین زمان کاشت محصول کینوا را بر اساس تحقیقات انجام‌شده در مناطق مختلف اعلام کردند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: همچنین ارقام مختلف محصول کینوا با توجه به سازگاری با محیط بررسی شد. اصول فنی زراعت کینوا نیز مشخص و به کشاورزان اعلام شد.


کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی کشاورزان با کینوا

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی کشاورزان با گیاه کینوا و چگونگی کشت آن از طریق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان برگزار شد که در این راستا و در وهله نخست حدود ۳۰۰ نفر از بهره‌برداران آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

بعد از آن کارشناسان کشاورزی نیز با برگزاری کلاس‌هایی در شهرستان‌های مختلف استان کرمان بیش از ۶۰۰ نفر از کشاورزان را در این زمینه آموزش دادند.

«حمید نجفی‌نژاد» با بیان این‌که بسیاری از کشاورزان اطلاعی در مورد گیاه کینوا ندارند، گفت: برخی کشاورزان در حوزه منابع آبی و خاکی کم‌اطلاع هستند و نمی‌دانند کدام گیاه را در شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشت کنند.
وی افزود: کینوا با توجه به مقاومت بالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای گیاهان پر مصرف در آب شود.

 

منبع: روزنامه همشهری

برچسب ها: کینوا ، کشاورزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)