کد خبر: ۳۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
تازه های نشر در استان:
 کتاب «تمدنهای نخستین کرمان »به قلم محمودرضا ماهری مدرس دانشگاه شهید باهنر کرمان بخشی وسیع از تاریخ این خطه را طی هزاران سال بر اساس شواهد باستان شناختی، به تصویر کشیده است.

«تمدنهای نخستین کرمان »به قلم محمودرضا ماهری مدرس دانشگاه شهید باهنر کرمان بخشی وسیع از تاریخ این خطه را طی هزاران سال بر اساس شواهد باستان شناختی، به تصویر کشیده است.

مولف در این کتاب با بررسی کشفیات کاوشگران و باستان شناسانی که در محوطه های باستانی تپه یحیی، تل ابلیس و شهداد استان کرمان بررسی و حفاری کردند، سعی داشته آثار به جا مانده از گذشتگان برای روشن ساختن بخشی از تاریخ و تمدن مردم این دیار را در هزاره های قبل از میلاد به تصویر بکشد.

مطالعه کتاب تمدن های نخستین کرمان با توجه به فرهنگ و تمدن غنی مردم استان کرمان در استفاده از نخستین خط ها و کتابت، آثار سنگی، ظروف سفالی و فلزی به جا مانده از گذشتگان، موجب بالندگی هر فردی می شود که به زبانی شیوا و ساده توسط نویسنده به مخاطب بیان شده است.

این کتاب در گفتار نخست، به خلاصه‌ای از تاریخچه پژوهش‌های باستان‌شناسی در کرمان اشاره دارد و در ادامه به کاوش های باستان شناسی ژوزف کالدول در تل ابلیس(بردسیر)، لامبرگ کارلوفسکی در تپه یحیی(ارزوئیه) و کاوش علی حاکمی و میرعابدین کابلی در شهداد(کرمان) می پردازد.

گفتار دوم کتاب نیز وضعیت تمدنهای کهن این استان را در دوران نوسنگی (از ۹ هزار تا چهار هزار سال قبل از میلاد) مورد بررسی قرار داده که در این بخش تحولات زندگی مردم استان کرمان با ورود به عصر نوسنگی با شاخص هایی همچون کشاورزی، آغاز دامداری و ده‌نشینی، پیدایش سفال، تغییرات در معماری، تجارت، فلزکاری، تحول در هنر و اعتقادات بشر آن روزگار همراه بوده است.

گفتار سوم این کتاب هم در ارتباط با شناخت و بررسی تمدن غنی تپه یحیی (در هزاره چهارم قبل از میلاد) بوده که رشد انسان های این دوران از کشف ۲۷ لوح گلی با خطوط پروتوایلامی و توسعه صنعتی با کشف کارگاه های سنگ صابونی برگی زرین از تاریخ کهن کشور به شمار می رود.

در این بخش کتاب تمدنهای نخستین کرمان مباحثی پیرامون ازدیاد جمعیت، به سوی شهرنشینی، تمدن ماقبل از ایلام یحیی، پیدایش خط، هنر سفال در هزاره چهارم قبل از میلاد، سنگ تراشان یحیی، و سقوط جمعیت در تپه یحیی بیان شده است.

در انتها نویسنده این کتاب به بررسی تمدن شهداد در هزاره سوم ق. م پرداخته و تمدن چشمگیر شهداد، دنیای مردگان، الهه‌های نگهبان، هنر فلزکاران شهداد، سومری‌ها، سرزمین گم‌گشته و خداوند آراتا، آب مقدس و ویرانگر به صورت مدون آثار کشف شده در این محوطه باستانی را به تصویر کشیده است.

گرچه سال ها از چاپ و انتشار کتاب تمدنهای نخستین کرمان می گذرد اما همواره این کتاب با الگو قرار دادن مستندات تاریخی منبعی موثق برای نگارندگان مقالات و افراد جویای علم به شمار می رود که با تکمیل این کتاب می توان نوشته ای مرجع از تحولات تاریخی دیار کریمان به عنوان یکی از نخستین مکان های ظهور فرهنگ و تمدن کشور تهیه کرد.

چاپ نخست کتاب تمدنهای نخستین کرمان اثر محمودرضا ماهری در سال ۱۳۷۹ توسط انتشارات مرکز کرمان‌شناسی منتشر شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)