کد خبر: ۳۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: «۸۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی استان است که با کارهای آبخیزداری توانسته‌ایم ۱۵ درصد آن را جبران کنیم. برآورد شده پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای دوره‌ی ۱۰ ساله نیاز است تا بتوانیم ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب هر سال به سفره‌ی زیرزمینی نفوذ بدهیم».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار کرد: «حوزه‌ی آبخیز شمال استان ۱۰ و نیم میلیون هکتار است که در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن سازه‌ی آبخیزداری ایجاد شده و با این کار سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت شده و ۹۸ میلیون متر سالانه نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی را داریم».

مهدی رجبی‌زاده افزود: «سالانه ۲۳ میلیارد مترمکعب بارندگی در استان کرمان داریم که ۷۰ درصد آن تبخیر و سه میلیارد مترمکعب تبدیل به روان‌آب می‌شود که ما آن‌ها را مدیریت می‌کنیم».

رجبی‌زاده بیان کرد: «۸۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی استان است که با کارهای آبخیزداری توانسته‌ایم ۱۵ درصد آن را جبران کنیم. و برآورد شده پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای دوره‌ی ۱۰ ساله نیاز است تا بتوانیم ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب هر سال به سفره‌ی زیرزمینی نفوذ بدهیم».

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان درباره‌ی تصرف اراضی ملی گفت: «شوراهای اسلامی روستاها علت تصرف اراضی ملی در روستاها بودند زیرا سند محلی اعطاء و بخشداری‌ها پروانه صادر کرده‌اند».

وی افزود: «حساسیت‌ها درباره‌ی اراضی ملی در هشت سال گذشته شکل گرفته و عمده‌ی این موارد اراضی در روستاها بعدا در طرح‌های هادی قرار گرفته و تعیین تکلیف شده است».

رجبی‌زاده در ادامه درباره‌ی آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمان اظهار کرد: «در سال زراعی جاری رویش‌های خیلی خوبی در مراتع داشتیم و علوفه‌ها که خشک می‌شود، بستر مستعدی برای آتش‌سوزی است».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: «در سال جاری تا امروز نزدیک به ۱۷۰ هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان به دلیل آتش‌سوزی از دست رفته ضمن آن‌که در طول سال گذشته ۲۵ فقره آتش‌سوزی در سطح ۹۸ هکتار را داشته‌ایم».

وی با اشاره به این‌که علت ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی بوده است، بیان کرد: «آمار امسال نگران‌کننده است و تقریبا روزی نیست که آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان نباشد».

رجبی‌زاده درباره‌ی احداث شهر دل عالم نیز توضیح داد: «این پروژه در سال ۹۴ مطرح و قرار بود شهر در محدوده‌ی بین ماهان و جوپار احداث شود که با مخالفت شورای حفظ حقوق بیت‌المال مواجه و کار متوقف شد».

‌وی درباره تاغ‌زارهای اطراف شهر کرمان گفت: «کاشت تاغ در اطراف کرمان از سال ۴۵ آغاز شده و تا سال ۸۵ صورت گرفته و اکنون ۳۷ هزار هکتار تاغ‌زار در اطراف شهر کرمان داریم».

وی افزود: «تاغ درخت مقاومی است و با بارندگی و آب‌های زیرزمینی آبیاری می‌شود و این درختان از سال سوم به بعد نیاز به آبیاری ندارند».

رجبی‌زاده با اشاره به تاب‌آوری ۳۰ ساله‌ی این درختان بیان کرد: «در هفت سال گذشته در سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار کار اصلاح و پرورش تاغ‌زارها را انجام داده‌ایم».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «۴/۱۴ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی شمال استان کرمان است و ما ۶۵ نفر نیروی حفاظتی داریم که به ازای هر نفر ۱۸۰ هزار هکتار است در حالی که متوسط سازمان جنگل‌ها ۲۰ هزار هکتار است و این یعنی ما باید نیروهایمان به ۵۰۰ نفر برسد».

وی ادامه داد: «وسعت چهار شهرستان شرقی استان دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌ی بیابانی بوده و ۶۵ درصد کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در شرق استان واقع است».

رجبی‌زاده با بیان این‌که از سال ۹۵ طرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار را تدوین کردیم که ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت افزود: «برای مقابله با بیابان‌زایی ۱۱ هزار هکتار نیاز به مالچ‌پاشی داشت که سه هزار و ۳۰۰ هکتار را انجام دادیم و برای امسال برنامه داریم دو هزار هکتار مالچ‌پاشی کنیم ضمن این‌که در این منطقه دو هزار و ۵۰۰ هکتار نهال‌کاری نیز انجام شده است».

 

منبع: برنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)