کد خبر: ۳۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل انتقال خون استان کرمان خبر داد:
مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: در استان کرمان سالانه حدود ۷۵ هزار واحد خون اهدا می شود که 62 درصد آن مربوط به اهداکنندگان مستمر است که به لحاظ سطح کیفی و سلامت خون، بالاترین سلامت خون اهدایی مربوط به این افراد است زیرا این افراد حداقل سالی ۲ بار خون اهدا می کنند.

 دکتر"روح اله میرزایی" در جمع خبرنگاران با اشاره به 9 مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: با هر اهدای خون می توان جان سه نفر را از مرگ نجات داد و اهدای خون یک امر حیاتی برای نجات جان نیازمندان به خون است.

وی افزود: استان کرمان به دلایل متعدد یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه مصرف خون و فرآورده های خونی است و آمار بالای کم خونی ژنتیکی تالاسمی را شاهد هستیم که حدود 8 درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون در استان ما هستند.

میرزایی تصریح کرد: بیماران سرطانی، آمار بالای تصادفات جاده ای استان، پیوند سلول بنیادی که در استان انجام می گیرد، مصرف توسط مادران و نوزادان در بخشهای زنان و زایمان، اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی که در مراکز درمانی صورت می گیرد و موارد دیگر از مثال هایی هستند که نشان دهنده میزان بالای نیاز به خون و فرآورده های خونی در استان کرمان هستند بنابراین اهدای خون یک امر بسیار ضروری برای نجات این بیماران است.

وی با اشاره به فرآیند ایمن و سالم اهدای خون بیان کرد: از هر واحد خون اهدایی سه فرآورده اصلی شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تولید می شود و علاوه بر این فرآورده هایی دیگر نیز وجود دارد که با انجام فرایندهایی روی این فرآورده های اصلی به دست می آیند و بسیار برای بیماران نیازمند ارزشمند هستند. به عنوان مثال فرآورده کم لوکوسیت یا فیلتر شده (که برای بیماران خصوصا بیماران تالاسمی بسیار مفید است)، فراورده اشعه دیده (برای بیماران پیوندی، نوزادان و بیماران دچار نقص ایمنی بسیار مفید است) و پلاکت تهیه شده به روش فرسیس.

پذیره نویسی سلول بنیادی در پایگاه های انتقال خون استان

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: پذیره نویسی سلول بنیادی در پایگاه های انتقال خون استان انجام می گیرد و کسانی که تمایل دارند اهدا سلول بنیادی برای بیماران سرطانی داشته باشند با نام نویسی در پایگاه ها به عنوان اهداکننده سلول بنیادی علاوه بر اینکه خون خود را اهدا می کنند در لیست اهداکنندگان سلول بنیادی نیز قرار می گیرند و هر زمان که بیماری نیاز به پیوند سلول بنیادی داشت، از اهداکننده درخواست می شود که با اهدا سلول بنیادی که فرایندی مشابه اهدا خون است، نجات‌بخش بیمار نیازمند باشد.

وی افزود: در استان کرمان سالانه حدود ۷۵ هزار واحد خون اهدا می شود که 62 درصد آن مربوط به اهداکنندگان مستمر است که به لحاظ سطح کیفی و سلامت خون، بالاترین سلامت خون اهدایی مربو به این افراد است زیرا این افراد حداقل سالی ۲ بار خون اهدا می کنند.

میرزایی اظهار کرد: انتقال خون همیشه یک ذخیره استاندارد و تعریف شده دارد و هرزمان که این ذخیره از حد استاندارد و تعریف شده خارج شود با اطلاع رسانی به مردم و فراخوان اهداکنندگان از این افراد خواسته می شود که جهت اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند و با لطف اهداکنندگان ذخیره به حد استاندارد رسانده می شود، به همین دلیل هیچ گونه کمبود خون و فراورده های خونی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از مهمترین دستاوردها و پیشرفت های سازمان انتقال خون ایران که به برکت انقلاب و خون شهدا حاصل شده است می توان به اهدای خون کاملا داوطلبانه اشاره کرد. زیرا در گذشته اهدای خون جایگزینی و زمان های خیلی دور انگیزه های مالی برای اهدا وجود داشت که سلامت خون را به خطر می انداخت اما در حال حاضر اهدای خون کاملا داوطلبانه است و هیچ انگیزه ای به جز رضایت قلبی اهداکننده و رضایت خدا وجود ندارد.

هیچ گونه خون وارداتی وجود ندارد

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: خوشبختانه علی رغم تحریم های ظالمانه ای که بر کشور ما حاکم است در تامین خون کافی و سالم کاملا خودکفا هستیم به طوری که هیچ گونه خون وارداتی وجود ندارد و از طرفی کیفیت و سلامت خون و فراورده های خونی ایران هم طراز کشورهای اروپایی و حتی بهتر از جامعه امریکا می باشد، نیز از دیگر دستاوردهای سازمان است.

وی افزود: همچنین شاخص اهدای خون در کشورهای در حال توسعه ۱۶ واحد به ازاء هر یک هزار نفر جمعیت است اما ایران علی رغم اینکه جزء کشور های در حال توسعه است، شاخص اهدای خونی معادل کشور های توسعه یافته یعنی ۲۷ واحد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است.

میرزایی اظهار کرد: در گذشته دارو های مشتق از پلاسما مانند داروهای ضد هموفیلی کاملا منشا خارجی داشت و هزینه زیادی برای خرید این داروها صرف می شد اما درحال حاضر ماده خام اولیه برای تولید این داروها که پلاسما است و سطح کیفیت بسیار بالایی دارد، توسط سازمان انتقال خون ایران تامین می شود و این کار از خارج شدن سرسام اور ارز از کشور نیز جلوگیری می کند.

تولید فرآورده های معمولی گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما با کیفیت در استان کرمان

وی افزود: پایگاه انتقال خون کرمان از جمله پایگاه هایی در کشور است که پلاسمای آن برای تولید داروهای مشتق از پلاسما جهت مصارف درمانی در ایران استفاده می شود و در استان کرمان علاوه بر فرآورده های معمولی گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما، فرآورده های با کیفیت بسیار بالاتری نیز تولید و دراختیار بیماران قرا می گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با درخواست از مردم برای اهداء خون مستمر اظهار کرد: علی رغم اینکه خانم ها مشارکت بسیار خوبی در تمامی فعالیت های کشور دارند اما در اهداء خون مشارکت بسیار کم رنگی دارند بطوریکه فقط 5 تا 6 درصد اهداکنندگان خون در استان بانوان هستند.

5 تا 6 درصد اهداکنندگان خون در استان بانوان هستند

وی افزود: این مسئله می تواند به علت تصورات اشتباهی باشد که در ذهن خانمها وجود دارد مثل ترس از کم خونی یا ضعیف شدن و ... باشد، در صورتی که چنین تصوراتی کاملا اشتباه است و در پایگاه های انتقال خون پزشکان دوره دیده ای وجود دارد که قبل از اهدا خون، اهدا کننده را معاینه می کنند و اگر شرایط اهدا را داشتند می توانند خون اهدا کنند و چنانچه شرایط اهدا را نداشتند از انها خونگیری نمی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار مصرف خون در استان کرمان به دلایلی که اشاره شد بالاست بنابراین نیاز به خون همیشگی است و مختص روزها یا فصول خاصی از سال نیست و به همه گروههای خونی نیاز داریم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: اهدا خون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)