کد خبر: ۳۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد
رییس مرکز پژوهش های معدنی استان کرمان پایه اصلی مشکلات معادن را نبود نقشه راه معادن در کشور دانست و گفت: یکی از مسایل مهم این است که استراتژی و نقشه راه حداقل در استان تبیین شود و همه از سیستم استاندارد کلاسه بندی برای اکتشاف معادن استفاده کنند.

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:

بخش قابل توجهی از وقت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به ارائه مشکلات و تشریح وضع اکتشاف در معادن استان اختصاص پیدا کرد که مورد انتقاد استاندار کرمان و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گرفت.

محور انتقادات بر ملی بودن پیشنهادات مرکز پژوهش های معدنی استان کرمان و غیر قابل اجرایی بودن آن ها در سطح استان بود. مسئله ای که حتی منجر شد تا رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز به این موضوع واکنش نشان دهد و بگوید:اکثر این صحبت ها پیش از این مطرح و در فایل ها ارایه شده است.

به گزارش گفتار نو، رییس مرکز پژوهش های معدنی استان کرمان در ابتدای این جلسه نبود مدیریت یکپارچه اکتشافات معدنی، نبود پایگاه اطلاعات معدنی و ... را مشکلات معادن استان دانست و گفت: بایستی در راستای مدیریت کاهش ریسک اکتشاف فعالیت شود.

مسعود کریمی نسب در این جلسه پایه اصلی مشکلات معادن را نبود نقشه راه در معادن کشور دانست و گفت: یکی از مسایل مهم این است که استراتژی و نقشه راه حداقل در استان تبیین شود و همه از سیستم استاندارد کلاسه بندی برای اکتشاف معادن استفاده کنند.

بنا به گفته کریمی نسب، معادن کوچک به صورت اکتشاف کور عمل می کنند و همین امر موجب هدر رفت منابع و افزایش ریسک خواهد شد اما سیستم کلاسه بندی موجب کاهش ریسک و در نهایت موجب ایجاد انگیزه برای بانکداران در راستای ارائه تسهیلات خواهد بود.

او با بیان این جمله که" استان کرمان، معدنی است اما چند شرکت تحلیل قطعات معدنی و مشاوره معدنی داریم؟"گفت: بایستی قانون منطقه ای در شورای معادن تنظیم و جهت جلوگیری از هدر رفت منابع معدنی، فقط شرکت های صاحب صلاحیت مجوز اکتشاف داشته باشند و معادن از قابلیت این شرکت ها استفاده کنند.

استاندار کرمان در این جلسه با بیان اینکه ما ۲۰۶ پهنه معدنی داریم که ۱۸۳ مورد آن توسط محیط زیست رد شده است، خطاب به حاضرین جلسه گفت: این جلسه مانند کلاس درس پیش می رود در صورتیکه بایستی توضیحات به صورت شفاف بیان شود و بگویید به طور دقیق در خصوص کدام معادن است.

طبیب زاده در پاسخ به استاندار کرمان و در دفاع از صحبت های کریمی نسب گفت: ما می گوییم اگر معدن می خواهد، معدن باشد باید اکتشافات به صورت سیستماتیک باشد نه پراکنده .

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هر بخشی به اکتشاف ورود کرده و اطلاعاتش را مختص خود نگه داشته است که همین امر موجب آسیب به محیط  زیست و هدر رفت منابع خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در واکنش به پیشنهادات مرکز پژوهش های معدن ، ضمن تایید صحبت های استاندار کرمان گفت: ۷۲ درصد معادن در ۴ شهرستان ما قرار دارند و در سند آمایش هم این مسئله لحاظ شده، اما ما عمدتا مشکل را مطرح می کنیم اما راهکاری ارائه نمی دهیم و یا راهکارها قابلیت اجرایی ندارند.

جعفر رودری خطاب به رییس اتاق کرمان و رییس مرکز پژوهش های معدن گفت: ما به دلایل مختلف نمی توانیم این راهکارها را اجرا کنیم و مشکلمان در زمینه اجراست،بحث هایی که در این جلسه صورت گرفت همه در فایل های قبلی بوده و چیزی به آن اضافه نشده است.

او بار دیگر رییس اتاق کرمان را خطاب  قرار داد و با بیان اینکه مباحثی که مطرح شد، کدام اجرایی اند؟ گفت: راهکارهایی که اینجا مطرح شد هیچ کدام اجرایی نیستند؛ ولی اگر منظورتان انتقال این صحبت ها به تهران است تا شاید اتفاقی بیفتد و هزار شاید دیگر ، مسئله دیگری است.

رییس اتاق کرمان در پاسخ گفت: این مباحث بایستی لحاظ شود و صندوق ذخایر معدنی و شعباتش اجرایی شود و ۳۰ درصد اعتبار به آن ها داده شود.

طبیب زاده خطاب به منتقدین بخش دولتی گفت: ما وقتی یک کار اساسی می خواهیم انجام دهیم این مشکل صورت می گیرد،دانشگاه و دستگاه اجرایی توضیح دهند کدام مبحث غیر اصولی در این جلسه مطرح شده است.

او در ادامه خطاب به استاندار کرمان گفت: اگر اکتشافات کور و غیر سیستماتیک می خواهید خوب همین رویه را ادامه دهید ولی اگر تغییرات پایه ای می خواهید نیاز به این بحث هاست.

او در نهایت تاکید کرد: تمامی پیشنهادات، راهکارها و زمان بندی به طور کتبی ارائه شده است.

در ادامه روند جلسه ‌بخش قابل توجهی از راهکارها و پیشنهادات اتاق کرمان توسط استاندار کرمان قرائت شد که البته اکثریت راهکارها در سطح ملی ارائه شده بود که مورد تصویب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی هم قرار گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)