کد خبر: ۳۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
حسین امیری خامکانی
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای شکل گیری اقتصاد غیر نفتی بیان کرد: اقتصاد غیر نفتی چیزی نیست که با یک حکم بتوان آن را اجرایی کرد. اقتصاد غیر نفتی نیاز به شکل گیری یک اقتصاد پویا و فعال دارد که گردش مالی در ارکان مختلف کشور، ایجاد شده و ساختار درآمدهای غیر نفتی از جمله مالیات، و عوارض شکل بگیرد.

حسین امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که زمینه شکل گیری اقتصاد غیر نفتی داشتن اقتصاد پویا و فعال است بیان کرد: باید برای ایجاد اقتصاد غیر نفتی یک اجماع ملی خارج از دیدگاه‌های سیاسی ایجاد شود تا دیگر شاهد معطل ماندن تصمیمات کارشناسی برای سامان‌دهی امور نباشیم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای شکل گیری اقتصاد غیر نفتی بیان کرد: اقتصاد غیر نفتی چیزی نیست که با یک حکم بتوان آن را اجرایی کرد. اقتصاد غیر نفتی نیاز به شکل گیری یک اقتصاد پویا و فعال دارد که گردش مالی در ارکان مختلف کشور، ایجاد شده و ساختار درآمدهای غیر نفتی از جمله مالیات، و عوارض شکل بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: برای داشتن اقتصاد غیر نفتی باید بتوان بر روی درآمدهای مالیاتی و عوارض‌ها حساب کرد. باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود. ارکانی که اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند، نظیر بانک‌ها و دستگاههای نظارتی باید ساز و کار خاص خود را داشته باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: زمانی که فضای کسب و کار کشور رونق بگیرد، وب بحث تعرفه‌ها و کنترل واردات محقق شود، لایه‌های اقتصاد غیر نفتی شکل گرفته است. از سوی دیگر بحث یارانه‌ها نیز در شکل گیری اقتصاد غیر نفتی موثر است. این که اقتصاد کشور تا چه اندازه باید به یارانه وابسته باشد خود تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که ما یک اقتصاد فعال و پویا در کشور داشته باشیم، و بتوانیم بر روی درآمدهای مالیاتی و عوارضی حساب باز کنیم می‌توانیم به سمت اقتصاد غیر نفتی برویم. آن گاه می‌توان درآمدهای نفتی را صرف زیر ساخت‌ها کرد و شاهد گردش مالی در کشور بود. چرا که با راه افتادن پروژه‌ها درآمدهای مالیاتی نیز افزایش یافته و این گونه عملا کشور از نفت مستقل می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که ما باید هر چه سریعتر به سمت اقتصاد غیر نفتی برویم بیان کرد: شروع اقتصاد غیر نفتی با دستور مقام معظم رهبری از اصلاح ساختار بودجه است که در این اصلاح باید ساختار بانک‌ها نیز اصلاح شود تا بتوانیم بر روی درآمدهای غیر نفتی کشور نیز حساب کنیم. پیچیدگی‌هایی که در سیستم اجرایی کشور وجود دارد باعث شده تا ما در این سالها از مسیر جدایی اقتصاد از نفت فاصله بگیریم.

وی افزود: متاسفانه هر بخشی از کشور که سامان دهی می‌شود با سایر بخش‌ها همسان نیست. از یک سو به سمت نظام‌مندی گمرک‌ها می‌رویم و از سوی دیگر واردات و صادرات با یکدیگر تنظیم نمی‌شود. عده‌ای معتقدند اگر وزارت بازرگانی ایجاد شود واردات و صادرات نیز تنظیم می‌شود. اما عده‌ای دیگر می‌گویند صرفا بروکراسی بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید لزوم اصلاح نظام بانکی برای ایجاد اقتصاد غیر نفتی بیان کرد: متاسفانه در خصوص بانک‌ها ما نتوانسته‌ایم رسالتی را که در خیلی از کشورهای توسعه یافته، بانکها انجام می‌دهند را بر دوش بانک‌های خود بگذاریم. موسسات اعتباری در کشور ساخته شده‌اند که امروز خود وبال گردن بانک‌ها شده‌اند. باید یک اراده ملی برای ایجاد اقتصاد غیر نفتی شکل بگیرد.

امیری در خاتمه با تاکید بر لزوم همصدایی احزاب رسانه‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و نظارتی برای شکل گیری اقتصاد جدا از نفت بیان کرد: امروز برخی از تصمیم‌ها که در کشور با نظرات کارشناسی گرفته می‌شود متاسفانه درگیر اختلافات احزاب و گروه‌های کشور شده و زمان از دست می‌رود. تا یک اجماع ملی خارج از دیدگاه‌های سیاسی ایجاد نشود، نمی‌توان به سمت اقتصاد غیر نفتی رفت.

برچسب ها: امیری خامکانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

در صورت اطلاع مسئولان زمینه‌سازی ساخت دقایق کوتاه مربوط به کرمان در فضای شهری کرمان به شکل مناسبی تدارک دیده می‌شد

پربازدید ها

کرمان و 14 استان دیگر درگیر کاهش بارندگی

قیمت طلا و سکه جهشی شد

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)