کد خبر: ۳۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان صمت شمال استان خبر داد:
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اظهار کرد: با اصلاح قانون، استخراج و فروش معادن به بخش خصوصی توانمند واگذار می شود که این امر باعث حرکت عظیمی در استان خواهد شد که از حالا شاهد تغییراتی هستیم اما در چند سال آینده این موضوع کاملا ملموس خواهد بود و استان کرمان، به استانی صنعتی تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اظهار کرد: با اصلاح قانون، استخراج و فروش معادن به بخش خصوصی توانمند واگذار می شود که این امر باعث حرکت عظیمی در استان خواهد شد که از حالا شاهد تغییراتی هستیم اما در چند سال آینده این موضوع کاملا ملموس خواهد بود و استان کرمان، به استانی صنعتی تبدیل خواهد شد.

"مهدی حسینی‌نژاد" از افتتاح پروژه‌های بخش صنعت و معدن با حضور مسئولین ارشد کشور در سال‌جاری خبر داد و گفت: در سال‌جاری شاهد افتتاح حدود 14 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن استان کرمان خواهیم بود.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و حرکت کردن این سازمان براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، بیان کرد: در ابتدای هر اقدامی؛ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را شناسایی کردیم و براساس آنها برنامه‌‌ریزی و اقدامات خود را انجام داده‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان بزرگترین پتانسیل استان کرمان را بخش معدن دانست و اظهار کرد: به دلیل ضعف قانونی که داشتیم نتوانستیم از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم و عموما در سال های گذشته در این حوزه تنها بحث استخراج از معادن مطرح بود و پروانه‌های بهره‌برداری معادن بزرگ استان مثل گل‌گهر و جلال‌آباد و ... در اختیار بخش دولت بود و دولت نیز به سبب کمبود منابع مالی در ایجاد افزایش افزوده در صنایع معدنی نتوانسته بود به خوبی عمل کند و همین امر سبب شده بود استان کرمان سال‌ها در این حوزه ضرر کرده باشد.

ایجاد صنایع خدماتی و قطعه‌سازی در دستور کار استان

وی ادامه داد: با اصلاح قانون، استخراج و فروش معادن به بخش خصوصی توانمند واگذار می شود که این امر باعث حرکت عظیمی در استان خواهد شد که از حالا شاهد تغییراتی هستیم اما در چند سال آینده این موضوع کاملا ملموس خواهد بود و استان کرمان، به استانی استان صنعتی تبدیل خواهد شد.

حسینی‌نژاد با بیان این مطلب که با رونق بخش‌های مختلف معدن (استخراج و فروش) در استان کرمان فرصت اشتغال در بخش شرکت‌های خدماتی و قطعه‌سازی در حال ایجاد است، تصریح کرد: ایجاد صنایع خدماتی و قطعه‌سازی گام دوم ما در استان است.

امسال، افتتاح 1400 میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن استان کرمان

وی از تعریف 42 هزار میلیارد تومان پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان در بخش صنعت و معدن در استان خبر داد و عنوان کرد: این پروژه‌ها در حال افتتاح است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته حدود 6 هزار میلیارد تومان، سال 96 تقریبا حدود 10 هزار میلیارد تومان افتتاح شده است و امسال حدود 14 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهد شد و براساس پیش‌بینی‌ها این پروژه‌ها تا سال 1400 به مرحله تولید خواهند رسید.

رییس سازمان صمت استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در بخش خدمات عقب‌ماندگی در استان وجود دارد که با ایجاد صنایع قطعه‌سازی این نقیصه را رفع خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: پروژه‌ها براساس مطالعات آمایش سرزمینی در شهرستان‌های زرند، شهربابک، سیرجان، بردسیر، کرمان و بافت توزیع شده‌اند.

افتتاح کارخانه فولاد بافت در آینده نزدیک

وی با تاکید برآنکه پروژه‌های صنعتی استان کرمان، پروژه‌های بزرگ هستند و در ادامه با مثال‌های از محدودیت‌های منابع مالی دولت و طولانی شدن پروژه‌ها به این دلیل تصریح کرد: کارخانه فولاد بافت جزء طرح‌هایی بود که برای توسعه مناطق محروم توسط دولت طرح ریزی شده بود که در سال 86 کلنگ‌ آن به زمین زده شد اما به دلیل کمبود منابع مالی دولتی تا سال 93 این پروژه حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در اواخر سال 94 این پروژه به بخش خصوصی توانمند واگذار شد و اکنون آماده افتتاح است.

حسینی‌نژاد برنامه‌ریزی‌های این سازمان را برمبنای پتانسیل‌ها، مطالعات آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های استان برشمرد و مطرح کرد: شناختن چالش‌ها در واحدهای صنعتی یکی از اقدامات ما در این سال‌‌ها بوده است که مهمترین چالش تامین منابع مالی بود، گفتنی است که براساس قانون باید 40 درصد منابع تسهیلات بانکی باید در خدمت تولید باشد اما وقتی این مهم در بازه زمانی 10 سال مورد بررسی قرار گرفت دریافتیم که حدود 31 درصد آن محقق شده است اما در سال 97 که جنگ اقتصادی در کشور بود، متاسفانه این مهم به 27 درصد رسیده بود

وی تزریق منابع مالی را یکی از شاخص‌های رونق تولید دانست و ادامه داد: یکی از برنامه های استان در راستای رونق تولید و تزریق منابع مالی، تزریق منابع و گردش مالی مجموع‌های صنعتی و معدنی استان به بانک‌های داخل استان بود تا بتوانیم از این طریق به صنایع کوچک و متوسط استان تسهیلات پرداخت کنیم و در همین راستا نیز این انتقال را هدفمند در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم منابع این شرکت ها را به بانک‌های که تسهیلات پرداختی بیشتری دارند، منتقل می‌کنیم.

4000 میلیارد تومان منابع مالی شرکت مس و گل گهر سال گذشته به استان انتقال داده شد

رییس سازمان صمت استان کرمان بیان کرد: در سال 97 میزان فروش مس سرچشمه بالای 10 هزار میلیارد تومان بوده است و طبق قانون باید این گردش مالی به داخل استان منتقل شود اما باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که برای مجموعه‌های معدنی چالش ایجاد نشوند و هوشمندانه و کارشناسایی این مهم محقق شود که در همین راستا در سال گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان توسط شرکت های گل‌گهر و مس به استان منتقل شده است و طی چند روز گذشته نیز حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان منابع از سوی شرکت ملی مس ایران به بانک‌های داخل استان منتقل کرده است.

حسینی‌نژاد شورای معادن استان را یک ظرفیت بزرگ برای استان دانست و بیان کرد: براساس قانون، حقوق دولتی که از معادن اخذ می‌شود باید 15 درصد آن به استان مربوطه بازگشت داده شود اما طبق گزارش دیوان محاسبات طی بازه زمانی حدود 12 ساله به‌طورمتوسط حدود 5 صدم درصد از این منابع تنها به استان کرمان بازگشت داده شده است.

وی افزود: برای نخستین بار با کمک شورای معادن استان توانستیم حدود 6 درصد (30 میلیارد تومان) منابع به استان برگشت دهیم که از این محل هم اکنون پروژه های راهسازی، برق‌رسانی، زیرسازی جاده‌های روستایی، ایمنی معادن و نقشه‌برداری از معادن در حال انجام است.

رییس سازمان صمت شمال استان کرمان اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که از این محل حداقل بیش از 20 میلیارد تومان پروژه در استان با همکاری دانشگاه‌ها و صنایع و معادن در سال جاری داشته باشیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)