کد خبر: ۳۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست علمی، پژوهشی بررسی تبعات اجتماعی و اقتصادی چرخه ناقص درمان اعتیاد مطرح شد:
یکی از حاضرین این جلسه خطاب به معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان، گفت: در کشوری که تعداد چای خانه و قهوه خانه از کتابخانه ها بیشتر است، چرا منع قانونی می گذاریم؟ چرا مصرف آن آزاد نمی شود تا درآمد کشور افزایش یابد چرا که به هر حال به صورت غیر قانونی خرید و فروش می شود؟

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده

در نشست علمی، پژوهشی بررسی تبعات اجتماعی و اقتصادی چرخه ناقص درمان اعتیاد سوالاتی با محوریت تبعات مثبت مواد مخدر مطرح شد که با پاسخ های معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان همراه شد.

یکی از حاضرین این جلسه خطاب به معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان، گفت: در کشوری که تعداد چای خانه و قهوه خانه از کتابخانه ها بیشتر است، چرا منع قانونی می گذاریم؟ چرا مصرف آن آزاد نمی شود تا درآمد کشور افزایش یابد چرا که به هر حال به صورت غیر قانونی خرید و فروش می شود؟

محمد شعبانی در پاسخ به این پرسش گفت: شما در جبهه موافقان صحبت می کنید، منظورتان این است که وقتی سیگار آزاد است و تبعات آن شاید کمتر از کانابیس باشد چرا باید کانابیس منع قانونی داشته باشد؟ چرا باید با چیزی که می تواند برای ما ثروت می آفریند مقاومت داشته باشیم؟

او در این رابطه خاطر نشان کرد: من جزو مسئولین نیستم که به این سوال پاسخ دهم ولی بحثم این است این ماده مخدر است ، آیا اعتیاد خوب است یا بد؟

بحث تبعات مثبت مصرف مواد مخدر منجر به پرسشی دیگر در رابطه به مصرف این مواد در افراد بالای ۵۰ سال و به جهت رفع دردهای اسکلتی و عضلانی شد.

معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان با بیان این جمله که من تخصصی در این زمینه ندارم، گفت: طبق مطالعات، داروهایی مثل ساتیوکس را در ام اس و غیره استفاده می کنند. بنابراین طبق شواهد این مواد به عنوان دارو استفاده می شوند و دنیا این را پذیرفته است اما نباید این امر به شکلی شود که مثل حشیش و ... استفاده کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز دراین نشست در پاسخ به پرسش های حضار گفت:همه مواد مخدر و محرکی که استفاده می شود، هم می تواند خوب باشد و هم نباشد.

محمد انارکی در ادامه صحبت هایش به طرح یک پرسش پرداخت و گفت: خیلی از افرادی که در بیمارستان بستری و یک ماه مورفین مصرف می کنند، ایا اعتیاد دارند؟ وقتی انفعالات تغییر رفتار در فرد با مصرف خودسرانه مشاهده می شود، مسئله دیگری است.

انارکی با بیان اینکه کانابیس درمان دارویی خاصی ندارد، گفت: بیشترین چیزی که باید در چرخه درمان توجه شود، مداخلات روان درمانی است و باید دوسوی این امر را با هم دید.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه، اعتیاد را مجموعه عادت های غلط دانست و گفت: کسی که زیر سن ۱۸ سالگی به این فراورده ها روی می اورد، درمانش بسیار سخت است.

علی بهرام نژاد در ادامه افزود: در دنیا به این دلیل کانابیس را آزاد کردند که گفتند مصرف کننده ها دیگر بیشتر نمی شوند و افرادی که زیر ساخت مصرف دارند ، تا قبل از آزادی به صورت غیر قانونی این مصرف را داشتند.

بهرام نژاد با بیان اینکه بسیاری از ما با بیماران کشتی می گیریم، گفت: شیشه با همه عوارضش کاملا مفید یا کاملا مضر نیست.

او در ادامه افزود: ما فکر می کنیم باید مریض را قانع کنیم ولی وظیفه ما چیز دیگری است.

بهرام نژاد با طرح این پرسش که چند درصد از بیماران با ما هم هدف اند؟گفت: ما با پدر و مادر و یا همسر بیمار هم هدف هستیم نه با فرد بیمار و این موضوع بیشترین ضربه را به چرخه درمان خواهد زد.

تاکید بعدی مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر بحث های عاطفی و کار مشترک بود. او در این رابطه افزود: درمانگر یک ماشین لباس شویی نیست، درصورتی که ما می خواهیم به صورت لباس شویی عمل کنیم و فرد را به صورت سفید تحویل دهیم.

او خاطر نشان کرد: مثل کلاس موسیقی است . درمان اعتیاد خارج از کلینیک اتفاق می افتد و باید تنها دو ویژگی داشته باشد که اول از همه ارتباط خوب است و دوم زرنگ و باهوش بودن درمانگر است.

بهرام نژاد خطاب به مدیران کلینک ها گفت: در خیلی از مواقع مثلث سازی می شود و شما با والدین همسو می شوید بر علیه بیمار و ارتباط مناسبی را با بیمار ندارید.

او در ادامه تاکید کرد: ۷ تا 10درصد درمان مربوط به تخصص و دانش است و ما بقی به ارتباطات و مهربانی بر می گردد.

برچسب ها: کانابیس ، اعتیاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)