کد خبر: ۳۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدرضا باهنر:
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اذعان کرد: در مجموع دولت آقای روحانی زحمت کشیده و کار کردند. آنها در دوران سختی به روی کار آمدند و در حالی که تورم بالای چهل درصد و رشد اقتصادی ما به منهای پنج درصد رسیده بود، کار را با چند هدف جدی شروع کردند که این اهداف را هم اعلام کردند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اذعان کرد: در مجموع دولت آقای روحانی زحمت کشیده و کار کردند. آنها در دوران سختی به روی کار آمدند و در حالی که تورم بالای چهل درصد و رشد اقتصادی ما به منهای پنج درصد رسیده بود، کار را با چند هدف جدی شروع کردند که این اهداف را هم اعلام کردند. برخی از آنها حاصل شد و برخی دیگر نه. اگر من بخواهم آنها را به طور خیلی خلاصه مرور کنم، باید بگویم در دولت اول آقای روحانی دو هدف عمده را اعلام کردند که یکی کنترل تورم بود و دیگری اینکه گفتند سعی می کنیم هم چرخ های سانتریفیوژها و هم چرخ های اقتصادی کشور بچرخد.


محمدرضا باهنر در رابطه با مسئله تورم اظهار داشت: من به عنوان فردی که تا حدی در جریان مسائل اقتصادی هستم با این هدف گذاری دولت برای تک رقمی کردن تورم موافق نبودم. تصورم این بود و شاید الان هم ثابت شد که اگر بخواهیم از یک رکود تورمی بیرون بیاییم، هیچ ضرورتی ندارد که ادعا کنیم می خواهیم تورم چهل و یکی دو درصدی را تک رقمی کنیم. شاید اگر این کنترل تورم را مقداری متعادل تر و در حد بیست و چند درصد هدف گذاری کرده بودند، هم می توانست چرخه اقتصادی رونق پیدا کند و بچرخد و هم قسمتی از تورم کنترل می شد. البته دولت در چهار پنج سال اول در کنترل تورم موفق بود و به اصطلاح ما، تورم را سرکوب کردند؛ ولی این تورم ناگهان ترکید. یعنی چهار پنج سال تورم، در حد دوازده تا چهارده درصد نگه داشته شد و ناگهان امسال به رشد قابل توجهی رسید؛ به نحوی که برخی، آن را حدود سی تا سی و پنج درصد پیش بینی می کنند؛ سال گذشته هم به همین صورت بود که تورم سنگینی است.

تورم برای قشر ضعیف بیش از سی و پنج درصد است

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته این مقدار از تورم، برای اقشار مستضعف خیلی سنگین تر از اینها است چرا که هزینه آنها، هزینه های معیشتی است و شامل مایحتاج روزانه از قبیل غذا، پوشاک، مسکن استیجاری یا ملکی است. در حالی که در سبد هزینه ای طبقات بالا، کالاهای لوکس هم وجود دارد که اگر گران بشود، به راحتی می توانند آنها را حذف کنند. به همین دلیل فشار تورمی بر اقشار پایین تر بیشتر است و رقم سی تا سی و پنج درصد معدل تورم در سطح جامعه را نشان می دهد.

وی ادامه داد: نکته دوم هم مسئله برجام بود که من معتقدم در این مورد، دولت تلاشهای خیلی سنگینی کرد و زحمت و تلاش آنها و بویژه سرداران جبهه دیپلماسی، قابل تقدیر است. اما در مجموع فکر می کنم که در این زمینه هم دو اشتباه استراتژیک داشتند. یکی اینکه همه تخم مرغ هایشان را در سبد برجام قرار دادند و فکر می کردند اگر برجام حل شود، همه مشکلات سیاست خارجی ما هم حل می شود. در حالی که در این عرصه، پنج شش کشورِ محدود بودند که می خواستند زورگویی کنند و ما با آنها مسئله داشتیم. در حالی که در دنیا دویست کشور دیگر، از جمله کشورهای همسایه و همسو هم وجود دارند که می توانستیم با آنها در ارتباط باشیم. اما دولت همه تمرکزش را بر گفتگوی 1+5 گذاشت که در پایان کار هم وقتی فردی مثل ترامپ به عرصه آمد، همه چیز لق شد و گرفتاری ایجاد کرد.

محمدرضا باهنر تصریح کرد: گرچه من هنوز منکر دستاوردهای برجام نیستم چرا که تا پیش از آن، در جهان یک وحدت تقریبا عمومی بر علیه ما ایجاد شده بود که الان شکسته شده و دست کم از نظر حقوقی، یک وحدت علیه آمریکا شکل گرفته؛ گرچه ممکن است که تنها بگویند آمریکا کارشکنی کرده و اقدام خاصی نکنند یا از شاخ های آمریکا بترسند، اما در هر صورت در مذاکره حق را به ما می دهند و به این معترفند که آمریکا است که دارد زورگویی می کند. از این جهات ما منافع زیادی را برده ایم. اما در هرصورت از یک سو چیدن همه تخم مرغ ها در سبد برجام یک اشتباه بود، سرکوب تورم در یک حد غیر علمی هم اشتباه دیگری بود و از سوی دیگر اتفاقات دیگری هم افتاد که برخی از آنها از ثمرات همین دولت و یا ثمره دولت های قبلی بود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، بانک ها و یا تعداد زیادی از صندوق های اعتباری قانونی یا غیر قانونی ایجاد شده بودند که پول های مردم را گرفته و بعضا تا پنج درصد در ماه سود می پرداختند. ما دیدیم که در سال 1396 به طور ناگهانی ورشکست شدند. بعضی از آنها از اصل کلاهبرداربودند و برخی دیگر، از روی ندانم کاری و بلد نبودن و یا اینکه چون فکر می کردند که بانک داری را بلد هستند؛ عده زیادی از مردم را گرفتار کردند و دولت با فشار مجلس، مجبور به جبران خسارت آنها شد. بانک مرکزی هم یک خط اعتباری سنگین را برای آنها ایجاد کرد که هر کدام از این ها پایه پولی را بالا می بَرد، گردش پول را سرعت می بخشد و نقدینگی را افزایش می دهد. اخیرا در آمار دیدیم که طی شش سال گذشته نقدینگی کشورمان چهار برابر افزایش یافته است. یعنی ظرف این شش سال، پانصد هزار میلیارد تومان به دومیلیون میلیارد تومان یا دو تریلون تومان رسیده که عدد بسیار سنگینی است. در دولت نهم و دهم از این مباحث وادادگی بسیار زیاد بود، اما اینکه ظرف شش سال نقدینگی چهار برابر شود، تبعات زیادی دارد. این نقدینگی را بانک مرکزی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، صندوقها و امثال اینها تولید کرده اند که این مشکلات را برای اقتصاد مملکت ایجاد کرده اند و همانطور که عرض کردم، مقداری از آن ارث گذشته است و مقدار دیگرش هم محصول ندانم کاری های دولت فعلی است.

منبع: خبرگزاری موج

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)