کد خبر: ۳۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی می گوید انتظار می رود دادگاه به خاطر مساعدت به حال متهم، به زودی با تبدیل قرار بازداشت محمدعلی نجفی موافقت کرده و شرایط آزادی او از زندان فراهم شود.

وکیل محمدعلی نجفی می‌گوید عرف قضایی اقتضا می‌کند به دلیل گذشت اولیای دم، متهم به قتل، با قرار تامین مناسب از زندان آزاد شود. به گفته حمیدرضا گودرزی، دادگاه می‌تواند با فک قرار بازداشت موقت متهم به قتل، او را با قرار دیگری، از زندان آزاد کند.

حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی می گوید انتظار می رود دادگاه به خاطر مساعدت به حال متهم، به زودی با تبدیل قرار بازداشت محمدعلی نجفی موافقت کرده و شرایط آزادی او از زندان فراهم شود.

درباره اعلام گذشت خانواده مرحومه میترا استاد چه روندی طی شد؟

ما بعد از جلسات و مذاکرات فشرده ای که با اولیای دم مرحومه میترا استاد داشتیم و دغدغه های این خانواده را بررسی کردیم. صحبتهایی کردیم که از لحاظ روحی به هم نزدیک شدیم و باعث آرامش آنها شدیم. به تدریج مذاکرات پیشرفت کرد و نهایتا به لطف خدا، روز گذشته خانواده محترم استاد رضایت رسمی و قطعی خود را در دفتر اسناد رسمی امضا کردند.

اعلام گذشت خانواده مرحوم استاد را روی پرونده گذاشتید؟

بله،آخر وقت این سند به دادگاه شعبه ۹ کیفری یک استان تهران تقدیم شد.

چه زمانی به گذشت اولیای دم از سوی دادگاه ترتیب اثر داده می شود؟

فکر می کنم دادگاه هفته آینده ورود کند. ما در آستانه فرجام خواهی در پرونده هستیم. من موضوع قتل را شبه عمد می دانم درست است رضایت از اولیای دم گرفته شده و قصاص منتفی است ولی اگر دادگاه جنبه عمومی جرم را بخواهد ورود کند و طبق ماده ۶۱۲ قانون کتاب پنجم مجازات اسلامی حکم صادر کند، ممکن است موکل من متحمل حبس شود. ما از ابتدا قتل را شبه عمد دانستیم و در این راستا دلایل و مدارک عدیده خود را به دادگاه ارائه دادیم و طبیعتا در این راستا فرجامخواهی می کنیم تا پرونده به دیوان عالی کشور برود.

 

در صورتی که دادگاه بخواهد در جنبه عمومی جرم تصمیم بگیرد، مجددا اخذ دفاع می کند یا راسا دادگاه وارد رسیدگی می شود؟

بحث این است که دادگاه ها دراین باره چون رای صادر کرده اند، در صورت اعتراض، پرونده را به دیوان عالی کشور می فرستد. دیوان عالی کشور، به دلیل گذشت اولیای دم، رای را نقض می کند و پرونده را مجددا به همین شعبه می فرستد. بحث اینجاست که ما نقایصی در این پرونده گرفته ایم که اگر دیوان عالی کشور توجه کند، ضمن نقض رای به دلیل اعلام گذشت اولیای دم، ممکن است مدارک آن نقایص را هم می خواهد. مسایلی مانند ارجاع به تیم کارشناسی اسلحه و پزشکی قانونی را درخواست کرده ایم. انشالله اگر دادگاه به این مسایل ورود کند و با نظرات کارشناسی جدید مواجه شود، ممکن است از رای خود برگردد و موضوع قتل را شبه عمد بداند.

سوای بحث عمدی یا شبه عمد بودن قتل، چون نوعا آقای نجفی دیگر در معرض حکم قصاص نیست، احتمال آزادی او وجود دارد؟

عرف قضایی می پذیرد متهم آزاد شود. بازداشت موقت برای مجازات قصاص است. الان چون قصاص منتفی شده است، عرف قضایی می پذیرد در راستای مساعدت به حال متهم، قرار بازداشت موقت را فک کرده و با تبدیل آن به قرار دیگر، مقدمات آزادی ایشان را فراهم کند. امیدواریم این اتفاق بیفتد. از لحاظ شکلی، چون دادگاه در پرونده رای صادر کرده است، ورود در مسایل ماهوی نمی کند و پرونده را برای نقض رای به دیوان عالی کشور می فرستد.

متن ماده ۶۱۲ می گوید در صورتی که امنیت و نظم عمومی جامعه با این قتل دچار اخلال شود یا بیم تجری متهم برود، دادگاه می تواند متهم به قتل را به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم کند. قبول دارید نوعا هیچ یک از این شرایط درباره آقای نجفی با شخصیتی که همه از او می شناسند مطرح نیست؟

بیم تجری بیشتر درباره افرادی مطرح است که سابقه شرارت دارند یا شخصیت نامناسب دارند یا وضع روحی شان طوری است که بیم آن می رود در صورت آزادی مرتکب قتل شوند. یا جرمی که واقع شده است، باعث اخلال در نظم عمومی شده باشد. موکل ما مصداق هیچ یک از اینها نیست. اگر زمانی دادگاه خواست از نظر ماده ۶۱۲ وارد مبحث عمومی جرم شود، این دفاعیات را خواهیم داشت. دادگاه ممکن است جلسه بگذارد و در این باره رای مجدد بدهد که ما هم دفاعیات خود را طرح خواهیم کرد.

برچسب ها: محمد علی نجفی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)