کد خبر: ۳۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان:
به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، هزار هکتار از باغ های این استان در تصرف مگس مدیترانه ای قرار دارد.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، هزار هکتار از باغ های این استان در تصرف مگس مدیترانه ای قرار دارد.

ناصر طاهری گفت: وجود مگس های مدیترانه ای در شهرستان های کرمان، رابر، بم و قسمتی از مناطق داوران رفسنجان گزارش شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی فراوان برای کشاورزان در استان کرمان در راستای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای تصریح کرد: این آفت بیشتر به محصول هلو خسارت وارد کرده که قابل جبران است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد محصول هلو در کرمان گرفتار مگس مدیترانه ای شده است اظهار داشت: شبکه های مراقبت و پیش آگاهی جهاد کشاورزی در حال رصد شرایط از نظر وجود مگس مدیترانه ای است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از قرار دادن مواد غیرشیمایی و تله های فرمونی جذب کننده به عنوان راههای مبارزه با آفت مگس میوه خوار به صورت رایگان در اختیار کشاورزان خبر داد و گفت: کشاورزانی که به جهاد کشاورزی مراجعه کرده اند، ابزارهای مقابله با این آفت را به صورت رایگان دریافت و از خسارت باغ های خود جلوگیری کرده اند.

وی ادامه داد: در حالی که برخی کشاورزان به منظور پیشگیری از حمله مگس مدیترانه ای به باغ ها، اقدامی انجام نداده و باغ های این افراد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دچار خسارت شده است.

طاهری به مراجعه کارشناسان جهاد کشاورزی به منازل کشاورزان و نصب برگه های اطلاع رسانی بر در منازل این افراد در زمینه راههای مقابله با مگس مدیترانه ای خبر داد و افزود: همچنین احتمال ورود مگس مدیترانه ای به باغات از طریق تریبون نماز جمعه و ائمه جماعات نیز به کشاورزان هشدار داده شده است.

وی از کشاورزان خواست به شبکه های مراقبت کشاورزی مراجعه و اطلاعات فنی لازم را در مورد مگس مدیترانه ای از کارشناسان دریافت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: ردیابی این آفت از طریق نصب تله های جلب کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه ای (سراتراپ) و تله های زرد چسبنده و مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ و تعداد درختان موجود در تمامی شهرستان استان در حال انجام است.

وی افزود: در راستای آگاهی کشاورزان، اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران نیز در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت آموزشهای گروهی و انفرادی، ارسال پیام کوتاه، بروشور، نصب بنر، فضای مجازی و غیره اقداماتی انجام و از کشاورزان خواسته شده به منظور کنترل آفت اقدام به برداشت به موقع میوه ها یا برداشت زود هنگام و نیز جمع آوری و انهدام میوه های آلوده کنند.

وی در ادامه گفت: مدیریت حفظ نباتات استان کرمان نسبت به تهیه طرح کنترل این آفت اقدام کرده که بر اساس آن چنانچه کشاورزان نسبت به خرید پروتئین هیدرولیزات از کلینیک های گیاهپزشکی اقدام کنند و به اندازه یک سوم میزان خریداری شده به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

طاهری، آفت مگس مدیترانه ای را خطرناک عنوان کرد و گفت: این آفت قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند.
وی اظهار داشت: مگس مدیترانه ای به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

وی تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

وی به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: اگر هر میوه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه ای می توانند ۵۰ تا ۲۰۰ تن میوه را از بین ببرند.

وی تاکید کرد: رفتار متغیر این آفت، دامنه میزبانی آن را افزایش داده لذا در طول فصل رسیدن میوه های مختلف از جمله مرکبات، خرما و غیره می تواند به تمام محصولات استان خسارت وارد کند.

طاهری افزود: این آفات از سال ۹۶ از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان و امسال در شهریور ماه در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور مشاهد شد و در سایر مناطق استان نیز در حال ردیابی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راهنمایی های کارشناسان گیاه پزشکی و کشاورزی در راستای کنترل آفت مگس مدیترانه ای تلاش کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: در صورت کنترل نشدن مگس مدیترانه ای این آفت توانایی از بین بردن ۱۰۰ درصد انواع محصولات را دارد.

طاهری با بیان اینکه زمان رسیدن میوه های مختلف در استان کرمان از اردیبهشت تا دی و اواخر بهمن ماه است گفت: تمام میوه های موجود در استان می توانند میزبان این آفت باشند لذا نیاز است کشاورزان با نظر کارشناسان گیاه پزشکی نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.

طاهری از کشاورزان خواست، میوه های مشکوک و آلوده را وارد باغ نکنند، میوه های آلوده را برداشت و نسبت به امحای آنها از طریق سوزاندن و یا دفن در عمق خاک اقدام کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: میوه های مناطق آلوده را قبل از تغییر رنگ و رسیده شدن کامل از درخت جدا کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان توصیه کرد: شفیره آفت در عمق چند سانتی متری عمق خاک به سر می برد لذا توصیه می شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و در هنگام خواب زمستانه اجرا کنند تا شفیره آفت در عمق خاک از بین برود.

طاهری افزود: در راستای کنترل آفت از موسسات تحقیقاتی و علمی، استانداری، سازمان برنامه بودجه و پدافند غیرعامل در راستای تامین اعتبار و مبارزه با آفت دعوت شده است.

مگس میوه سال قبل نیمه مرداد در ماهان و گلباف مشاهده شد و این آفت توانایی از بین بردن ۱۰۰ درصد محصول را دارد و زمانی که میوه تغییبر رنگ می دهد و به سمت رسیده شدن می رود به میوه حمله می کند.

طاهری گفت: مگس مدیترانه ای سال قبل بیشتر بر روی انجیر و هلو خود را نشان داد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با شبکه مراقبت جهاد کشاورزی همکاری و باغ های خود را به صورت ویژه پایش کنند.

استان کرمان به عنوان قطب کشاورزی قدرتمند با دارا بودن ۲۴ درصد باغات کشور و تولید سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در بخش کشاورزی قدرتمند اکنون این عرصه سیمرغ گونه به جولانگاه مگس مدیترانه ای تبدیل شده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

در صورت اطلاع مسئولان زمینه‌سازی ساخت دقایق کوتاه مربوط به کرمان در فضای شهری کرمان به شکل مناسبی تدارک دیده می‌شد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم و مورد پیگرد است

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

پربازدید ها

کرمان و 14 استان دیگر درگیر کاهش بارندگی

آخرین شرایط سهمیه بنزین و کارت سوخت در سال 1403 مشخص شد

قیمت طلا و سکه جهشی شد

امسال  ۹۰۰ تن کلزا از مزارع جنوب کرمان برداشت می‌شود

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)