کد خبر: ۳۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو، از ویژه برنامه از میان خاطره ها
بادیدنش گمان کردم باید کمی عقب تر بنشینم، عقب تر! باز هم عقب تر، الهه رضایی را می گویم، الهه ای که دهه ی شصتی و هفتادی ها از او خاطره ها دارند.پا به سن گذاشته بود اما نه از آن پا به سن گذاشته هایی که چین و چروک صورتشان را می توانی با چشم غیر مسلح هم ببینی!

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار

خاطره بازی دهه شصتی ها

بادیدنش گمان کردم باید کمی عقب تر بنشینم، عقب تر! باز هم عقب تر، الهه رضایی را می گویم، الهه ای که دهه ی شصتی و هفتادی ها از او خاطره ها دارند.پا به سن گذاشته بود اما نه از آن پا به سن گذاشته هایی که چین و چروک صورتشان را می توانی با چشم غیر مسلح هم ببینی! یکی پرسید راز جوانی تان چیست؟ با زمان کودکی ام که شما را می دیدم تفاوتی نکردید؟ الهه فقط خندید.

حتی عالم زاده، شهردار هم می گفت:نمیدانم بگویم یا نه اما من بچه بودم برنامه شما را می دیدم. (همه خندیدیم)

«یکی بود یکی نبود،زیر گنبد کبود،روبروی بچه ها،قصه گو نشسته بود،قصه گو قصه می گفت، از کتاب قصه ها،قصه های پرنشاط، قصه های آشنا.... آقای حکایتی اسم قصه گوی ماست»

شما هم حتما مانند من با اسم بهرام شاه محمدلو احساس غریبگی می کنید،آقای حکایتی خودمان، که داستان های زیبایش را می شنیدیم.او اما مو و ریش سفید کرده بود و دو عینک داشت، با یکی مردم را می دید و با دیگری قصه می خواند.

کیومرث پور احمد هم همین را می گفت«شما آن آقای حکایتی نیستید!او موهایش سیاه بود و چشمانش سالم!»

حکایتی گفت: آقای حکایتی گذشته گریم بود، اصلی منم!

خواستیم ما را ببرد به قدیم به گذشته هایی که زود گذشت، چشمانم را بستم تا صدایش را باردیگر بشنوم اینبار اما نه از قاب تلویزیون بلکه از ده قدمی ام، او اما چشمانش را درکیفش جا گذاشته بود‍‍! عینک مطالعه اش را می گویم. برای چند لحظه همه را به صدای زیبایش دعوت کرد.

خاطره بازی دهه شصتی ها

حالا دیگر نوبت مجید بود. که از عمق خاطره ها بپرد وسط سالن. خودش نبود؛ گزیده هایی از فیلم پخش شد تا مقدمه ای باشد برای حرف زدن های پوراحمد . حالا بماند که ما کرمانی ها چقدر دلمان می خواست قصه ‌های هوشنگ را با لهجه خودمان ساخته باشند.

"مجید! بیا انشایت را بخوان. موضوع: کدوم آدم به جامعه بیشتر خدمت می کند؟

«با اینکه همه ما یک روز به مرده شور احتیاج پیدا می کنیم اما هیچ کس با مرده شور مهربان نیست.اصغر آقا مرده شور و زنش لیلا مرده شور هم محله ای های ما هستند اما کسی به خواستگاری دخترانش نیامده است چون کسی نمی خواهد پدر زنش مرده شور باشد»

این برشی از فیلم نوستالژیک قصه های مجید بود. کیومرث پور احمد، اما بود، کارگردانی که روزی به سراغ هوشنگ مرادی کرمانی می رود و می گوید: قصه های مجیدت چند؟ هوشنگ می گوید: فله ای می بری یا می خواهی سوا کنی؟ ( حضار همه خندیدند)

می‌گوید: »من داستانش را خواندم و دیدم راست کار من است، فله ای بردمش و پولش را یکجا دادم تا به زخمی از زندگی اش بزند.» او اما دیگر تصمیمی برای ساختن بقیه قصه های مجید ندارد، چرا که هر قصه ای که خوب بوده و پتانسیل تبدیل شدن به فیلم داشته را استفاده کرده است.

پور احمد گفت: هوشنگ، خیلی دوست داشت قصه‌های مجید را یک کارگردان کرمانی بسازد اما نشد.

من هم می خواستم فیلم در زادگاه قصه یعنی کرمان ساخته شود آمدم و فراخوان دادم اما حتی یک زن حاضر نشد برای نقش بی بی تست بدهد، راه دور بود و بازیگر و لوکیشن هم نداشتیم، به اصفهان رفتم چرا که دست روی هر کسی می گذاشتیم بازیگر بود آخرین نفر هم مادر خودم بود.

پور احمد، این را هم گفت که با استاندار وقت بر سر ساخت بخش های از قصه های مجید به تفاهم نرسیده است و دلخور و آویزان به اصفهان برگشته.

پور احمد گفت: "داستان شما که غریبه نیستید" هوشنگ خیلی خوب است و من حتی پیشنهاد دادم در کتاب‌های درسی چاپ شود. من دیگر با تلویزیون کار نمی کنم وگرنه فیلم خوبی می شد بخش خصوصی هم رغبتی برای این جور داستان ها ندارد.

پوراحمدگفت: هوشنگ به اندازه کافی در جهان شهرت دارد.او تنها نویسنده است که خیلی از داستان هایش به فیلمنامه تبدیل شده است و بر خلاف خیلی های دیگر توقع نداشت عین داستان به فیلم تبدیل شود می گفت: قصه من سر جاشه و فیلم توهم سر جاشه، این حرفش درست بود.

پور احمد اما گلایه داشت آنهم چه گلایه ای! می گفت سال هاست که به سینما نمی رود چون مردم به جای دیدن فیلم با گوشی هایشان ور می روند انگار مسئول انرژی هسته ای هستند و باید هر لحظه در دسترس باشند.

پور احمدحتی از قریژ قریژ چیپس هم عصبانی بود. او نور گوشی و قریژ قریژ چیپس را اهانت به سینما می دانست و می گفت نمی روم عصبانی می شوم.

خاطره بازی دهه شصتی ها

نوبت به بهرام شاه محمد لو رسید، (نه بگذارید همان آقای حکایتی بخوانمش، صمیمی تر است) که باب درد و دلش باز شودآنجا که یکی از مخاطبان پرسید چرا از بعد از آقای حکایتی کمتر در تلویزیون دیده شدید؟ حکایتی گفت: من بودم، اما شما به مرور کمتر تلویزیون را دیدید.

حکایتی یک حقیقت تلخ را بازگو کردهمین که امروزه کمتر کسی به تماشای تلویزیون می نشیند تلویزیونی که به قول آبان ملک محمدی بعد از بازی فوتبال در کوچه های خاکی، بقیه اوقات پای تلویزیون بودیم، از اخبارش می دیدیم تا برنامه های خردسالش را.

حکایتی حرف مردم را تایید کرد که می گفتند کسی پای تلویزیون نمی نشیند و بیشتر سراغ انیمیشن های خارجی می روند.

او برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون را از حوالی سال ۸۴ به این رو به دلیل تولید انبوه بی کیفیت دانست و گفت:نوع سیاست گذاری های سازمان صدا و سیما هم بی تقصیر نبود، اگر به روابط طبیعی و واقعی بچه ها می پرداختند بهتر بود، وقتی پای فضای مجازی و اینترنت به میان آمد صدا و سیما نتوانست تلفیق درستی بین این ابزار و تلویزیون ایجاد کند.

بعد از اتمام خاطره بازی هایمان،یک دل سیر با این سه عزیر دوست داشتنی حرف ها زدیم و سلفی ها گرفتیم، آبان ملک محمدی،درست می گفت: امروز هم بغض می کنیم و اشک می ریزیم و هم لبخند می زنیم. شب خاطره بازی هایمان بخیر.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)