کد خبر: ۳۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان مطرح کرد:
رضا سنجری، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در خصوص نقش معین‌های اقتصادی در توسعه نامتوازن استان می‌گوید: اینکه معین‌های اقتصادی امده اند در قسمت‌هایی از استان که زیر ساخت بهتری داشته شهرستان‌هایی را برداشته اند بیشتر به این دلیل بوده که انجا، جامعه هدف برای کار‌های خودشان بوده است. او البته این را هم متذکر می‌شود که دولت نباید وارد عمل شده و در جایی سرمایه گذار کند، کما این که شما می‌بیند شرکت‌های دولتی شاید ان قدر موفق نیستند که شرکت‌های خصوصی هستند و حتی طرز فکر مدیران خصوصی و دولتی از نظر رفتار سازمانی متفاوت است.

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:

مشاغل خانگی زمانی استحکام و بقا  خواهند  داشت که خوشه شکل بگیرد/ متقاضی در بخش پشتیبان نداشتیم/ معین اقتصادی یک ایده جدید بود که هیچ جای کشور اجرایی نشده بود/ ممکن است در بحث معین های اقتصادی  نیاز به تغییر مسیر و تغییر  الگو باشد/ نتایج   بنگاه داری دولت قابل قبول نیست/فعالیت  معین های  اقصادی داوطلبانه بود و  اجباری در کار  نبوده است/ طرز فکر مدیران خصوصی و دولتی  از نظر رفتار سازمانی متفاوت است

 مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در خصوص نقش معین های اقتصادی در توسعه نامتوازن استان می گوید: اینکه معین های اقتصادی امده اند در قسمت هایی از استان که زیر ساخت بهتری داشته شهرستان هایی را برداشته اند بیشتر به این دلیل بوده  که انجا،  جامعه هدف برای کارهای خودشان بوده است.

رضا سنجری البته این را هم متذکر می شود که دولت نباید وارد عمل شده و  در  جایی سرمایه گذاری کند، کما این که شما می بینید شرکت های دولتی شاید  ان قدر موفق نیستند که شرکت های خصوصی هستند و حتی طرز فکر مدیران خصوصی و دولتی  از نظر رفتار سازمانی متفاوت است.

در ادامه بخش دوم مصاحبه با مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان که در دفتر کار ایشان ماه گذشته انجام شده، می خوانید.

 

*آقای سنجری! کارشناسان انتقادی که به عملکرد معین های اقتصادی وارد می دانند این است که اشتغال ایجاد شده توسط آن ها، اشتغال ناقص است. خود شما هم در صحبت هایتان اذعان داشتید که تسهیلات داده شده به مردم مبالغ پایینی داشته و بیشتر در حوزه مشاغل خرد و خانگی است، این درحالی است که به اذعان مدیر کل کار و رفاه اجتماعی پایداری این مشاغل 3 تا 5 سال  است. پاسخ شما در این خصوص چیست؟

هر شغل خانگی اگر به صورت خوشه در نیاید قطعاً ممکن است خطر از بین رفتنش وجود داشته باشد چرا که شما باید یک زنجیره و یک خوشه ای را برای مشاغل خانگی تعریف کنید. باید این ها  هدفمند باشند به عنوان مثال شما تسهیلات برای تولید قالی و تولید گلیم دهید . خوب چه کسی باید  این ها را بفروشد؟

ببینید مشاغل خانگی زمانی استحکام و بقا خواهد داشت که ان خوشه شکل بگیرد و پشتیبان هم باشد. قرار نیست اگر من  می خواهم شغل خانگی ایجاد کنم خودم بیایم مواد اولیه  تهیه  و تولید کنم و خودم هم بفروشم.

 در سیستم مشاغل خانگی بخشی به نام پشتیبان تعریف شده، کسی که می خواهد فرش دستباف  تولید کند یک بافنده دارد . پشتیبان 50 نفر مثل من را برنامه ریزی می کند  و مواد اولیه را بین ما توزیع می کند و قبلش هم  پشتیبان بازار را دیده که مثلاً بازار چه چیزی را می خواهد و چه نقشه ای این روزها فروش دارد. لذا پشتیبان اول از بازار مطمئن می شود و بعد به سلیقه بازارتولید و مواد اولیه را به من می دهد.

مشکلی که در حوزه مشاغل خانگی که زود از بین می روند  وجود دارد این است که این خوشه شکل نگرفته و ما ان طور که باید علاقه مند و متقاضی در بخش پشتیبان نداشتیم.

*در بخش هایی که  معین های اقتصادی  مسئول ان ها هستند، چند درصد این مشکل وجود داشته است؟

برنامه را تازه به ما داده اند. باید تا  پایان سال برنامه امسال پایش شود و ببینیم که هدف گذاری که برای امسال کرده اند چه بوده و چقدر محقق شده است.

* به نظر شما چند درصد این مناطقی که دست معین های اقتصادی است از نظر بازاریابی و فروش محصول به مشکل بر خورده اند؟اصلا این ایراد را شما وارد می دانید؟

اولا که معین اقتصادی یک ایده جدید بود و  هیچ جای کشور اجرایی نشده بود و ما این را با بومی سازی اجرایی کردیم . زیر بنای اقتصاد مقاومتی کشور سال 95 است، درصورتیکه ما از سال 93 بحث معین اقتصادی را در کرمان داشتیم و الان تفاهم نامه قلعه گنج برای برج 7 سال 93 است.

پس این یک،  ایده نو است و قطعا هر جه جلوتر رود مشکلاتش بیشتر شناسایی می شود واصلا ممکن است نیاز به تغییر مسیر و الگو باشد. به عنوان مثال ممکن است کسی بگوید فلان معین در فلان منطقه تولیدی را انجام می دهد  پایه اش  برای ان منطقه نیست و برای جای دیگری است. بالاخره هر معینی یک برنامه ای داشته  و مطالعه کرده و  از یک جایی شروع کرده است ، قطعا از وسط کار با تجربه  و سابقه ای که به دست می آورد  شاید قرار باشدتا  برنامه اش را بازنگری کند.

تمام شرکت ها  و تمام کارهای اقتصادی یک زمان رشد و یک اوج و افول دارد و اینجا است که قبل از افول باید با یک ایده جدید وارد شد.

 

*در این 5 سال فعالیت معین های اقتصادی، چه ارگان و یا سیستمی برنامه ها و فعالیت های آن ها را مورد پایش و ارزیابی قرار داده است؟

در پاسخ شما منطقه قلعه گنج را که بیشترین سابقه زمانی را هم دارد مثال می زنم، هر دو هفته یک بار  رئیس بنیاد مستضعفان کشور یک روز در قلعه گنج است و دقیقا چهارشنبه پایان هر ماه ایشان خودش در قلعه گنج است ، از استانداری هم بعضی اوقات من و بقیه کارشناسان برای نظارت به ان منطقه می رویم.

ایشان  تک و تک مواردی که در برنامه بوده را  بر طبق زمان بندی که باید اجرایی شود چک می کنند و برنامه ها را کنترل می کنند و اگر ایراد و مشکلی باشد همان جا حل می کنند  و خودشان  شخصا حضور دارند.

 

* بحث های نظارتی در خصوص سایر معین های اقتصادی به چه شکل است؟

بقیه معین ها هم چندین سرفصل دارند؛ بعضی ها مستقیماً  چک می کنند و برخی نماینده مرکزی و استانی گذاشته اند.

 

*یعنی معین خودش کار را  انجام می دهد و خودش هم بر روی کار خودش نطارت دارد! خارج از مجموعه معین،  کسی بر روی فعالیت های انجام شده نطارت ندارد؟

خیر می تواند از همان مجموعه  باشد و می تواند از خارج مجموعه باشد. به عنوان مثال در حال حاضر خیلی از معین ها امده اند و با شخصی در استان برای  پیشبرد برنامه هایشان و رصد کردن برنامه هایشان قرار داد بسته اند و در منطقه نیز با یک نفر دیگر قرار داد بسته اند و در سطح ملی هم از خودشان  یک نفر را دارند. اینکه این برنامه ها چقدر در راستای سیستم توسعه استان است یک مبحث دیگری است که اتفاقا بسیار هم حائز اهمیت است. به هر حال مهم است که  ایا معینی که فلان جا،  فلان کار را می کند ایا اصلا برای توسعه منطقه و شهرستان نقش دارد یا نه؟

این دیگر به عهده سیستم های اداری استان است.

 

* توسعه نامتوازن انتقاد دیگری است که در خصوص فعالیت های معین های اقتصادی مطرح می شود. فکر نمی کنید که می بایست از ابتدا هماهنگی لازم صورت می پذیرفت  تا مناطق به صورت هماهنگ و هم راستا توسعه یابند؟

باید این اتفاق بیفتد ولی ما نمی تواینم این نکته را انکار کنیم که بعضی از مناطق  ما و بعضی از شهرستان های ما ظرفیت های خاص و ویژه ای دارند. بعضی از شهرستان ها ممکن است این ظرفیت ها را نداشته باشند و در معرض ریزگرد و طوفان های شن قرار داشته باشند.

قطعا بافت، موقعیت فیزیکی و طبیعی برخی مناطق به نحوی است  که هیچ سرمایه گذاری در حالت عادی رغبتی برای سرمایه گذاری در ان مناطق  ندارد.

امکانات دولت هم  در حد خودش هست و البته ابزارهای خیلی خوبی هم به عنوان مشوق سرمایه گذاری در مناطق محروم دارد به عوان مثال؛ کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی،معافیت های مالیاتی، بیمه و غیره.

به هر حال این ها چیزهایی هستند که دولت برای کسی که در آن مناطق سرمایه گذاری کند، گذاشته است اما نمی شود دستوری کسی را مجبور کرد که حتما در فلان جا و فلان شهرستان سرمایه گذاری کن.

در ابتدای امر معین های اقتصادی استان را به 8 منطقه تقسیم کردیم یعنی دیدگاه در ابتدا این بود که ما 8 معین داشته باشیم و به صورت کلان این کارها را به ان ها منتقل کنیم،ولی بعد دیدیم که اگر  به شکلی برنامه ریزی شود که جامعه هدف کوچکتر باشد تا معین اقتصادی با یک جامعه کوچکتر و هدفمند روبه رو باشد، بهتر می تواند پایش کند و نتیجه مطلوب تری هم خواهد داشت.

* در صحبت های خود به این نکته اشاره کردید که تا قبل از امسال هر معین اقتصادی بر روی برنامه خود پیش می رفته، تا کنون هیچ پایشی صورت گرفته که نشان دهد این امر تا چه اندازه بر توسعه نا متوازن مناطق تاثیر گذار بوده است؟

در بحث توسعه متوازن من عرض کردم که واقعا دنبالش هستیم و برنامه ای را هم داریم ولی در بحث توسعه نا متوازن هر قسمتی از استان یک ظرفیت و یک مزیت طبیعی و خدادادی دارد که این مزیت یا انگیزه ایجاد می کند برای بخش خصوصی و غیر دولتی ویا انگیزه ایجاد نمی کند.

اینکه معین های اقتصادی امده اند در قسمت هایی از استان که زیر ساخت بهتری داشته و زیر ساخت توسعه بهتری داشته شهرستان هایی را برداشته اند بیشتر به این دلیل بوده  که انجا،  جامعه هدف برای کارهای خودشان بوده است.

 به عنوان مثال وقتی گل گهر تمام سیستم معادن و صنایع پایین دستی اش در سیرجان است قطعا بهترین جایی که می تواند کمک دهد سیرجان یا بردسیر هست. یا اگر میدکو در زرند مسئولیت پذیرفته است برای این است که در واقع طرح های توسعه ای آن مجموعه،  ان جا هست.

 

*به نظر شما آیا  عملکرد  دولت نباید به نحوی می بود که در جایی که انگیزه خاصی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، اقداماتی صورت پذیرد که ما با توسعه نا متوازن مواجه نشویم؟

فعالیت معین های  اقصادی داوطلبانه بوده است و  اجباری در کار  نبوده است.   دولت  هم ظرفیت بودجه ای اش محدود است. به نظر من دولت برای اینکه زیر ساخت ایجاد کند بخش نامه و آیین نامه کم ندارد؛ دولت خودش نباید برود جایی سرمایه گذار کند باید بستر فراهم کند تا بخش خصوصی بیاید.

اگر خودش بیاید وارد بنگاه داری شود به نظر من انتهایش چیز خوبی از آب در نمی اید کما این که شما می بیند که شرکت های دولتی شاید ان قدر موفق نیستند که شرکت های خصوصی هستند و حتی طرز فکر مدیران خصوصی و دولتی  از نظر رفتار سازمانی متفاوت است. بنابراین دولت بهترین کاری که می تواند انجام دهد ایجاد زیر ساخت است، زیر ساخت هایی که مشوق باشد برای کسانی که می خواهند سرمایه گذاری انجام دهند.

حالا برای یکسری از مناطق در سطح کشور که  اتفاقاً در استان خود ما هم هست به عنوان مناطق کمتر توسعه یافته برنامه ریزی کرده اند.  اصلاً این موضوع  مصوبه هیئت وزیران را گرفته که این مناطق به عنوان مناطق کمتر توسعه یافته است  و اگر دولت می خواهد زیر ساختی را فراهم کند باید به ان ها توجه ویژه ای داشته باشد.

دستوالعمل هایش هم ابلاغ شده و الان مبحثی  که بسیار پررنگ هست،  بحث شورای امنیت توسعه پایدار شرق و غرب است که استان کرمان هم بسیاری از شهرستان هایش تحت قلمرو این شورا قرار گرفته است.

به هر حال ظرفیت  خیلی خوبی است برای کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند مخصوصا در همین مناطقی  که شاید مزیت خاصی نداشته باشند؛ معافیت مالیاتی دارند، و 50 درصد نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا می کند، بیمه ریسک می شوند و در صدور یکسری از مجوزها،  امکان کمک به آن ها وجود دارد  و در واقع حتی  اگر بخواهند فاینانسی هم داشته باشند، در اولویت هستند.

این ها مصوباتی هستند که اخیرا به شکل ویژه پیگیری می شود و در کرمان هم خیلی از مناطق ما مثلا شهرستان های شرقی  و جنوبی منهای جیرفت، تحت پوشش آن هستند، همچنین بافت و رابر و همچنین  دو بخش از بخش های  شهر کرمان،  تحت  قلمرو جغرافیایی این موضوع هستند.

 

*شما مدعی هستید  که توسعه نامتوازن اتفاق نیفتاده!

ببینید ما برنامه مان ایجاد توسعه متوازن هست،  حال این که در گذشته به چه شکل سیستم عمل کرده است که ما الان وارث  آن هستیم بحث جدایی است؛  ولی الان در واقع  بحث توسعه متوازن در حال پیش بردن است.

وقتی شما برنامه شهرستانی برنامه ششم توسعه را نگاه کنید خواهید دید که هر شهرستان یک برنامه هایی برای توسعه متوازن دارند و در حقیقت در ان جا این مسئله دیده شده است و مطابق با سند ششم توسعه و طرح امایش هست.

این اسناد اماده است و  در واقع این ها نقشه راه دستگاه های اجرایی است  که باید مد نظر قرار دهند که فرضاً اگر بیمارستانی را  می خواهند بسازن،  و دستگاه اجرایی می داند کدام شهرستان نیاز دارد و سرانه تخت ان به چه صورت است.

از نظر بهداشت و درمان و زیر ساخت راه و راه و اهن هم کاملاً  مشخص است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)