کد خبر: ۳۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
 رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان:
ببخشید آقا، سه نخ سیگار می خواستم! صدایش هنوز دورگه نشده بود، سرم را به عقب برگرداندم پسرنوجوانی را دیدم که لباس مدرسه بر تن داشت و دفتر دستکش در دستش بود.زنگ مدرسه خورده بود و آمده بودند تا به خانه هایشان بروند، در دست یکی سیگار بود و در دست دیگری اما قلم.گرچه طبق قانون نباید تا 150 متری مدارس مرکز فروش و یا توزیع دخانیات باشد اما بود.

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

وجود مراکز توزیع دخانیات تا شعاع 150متری مدارس ممنوع است/ آسیب هایی که قبلا در دوره متوسطه شاهد بودیم الان در دوره ابتدایی شاهد هستیم/32 دانش آموز معتاد را به بیمارستان شهید بهشتی معرفی کردیم

ببخشید آقا، سه نخ سیگار می خواستم! صدایش هنوز دورگه نشده بود، سرم را به عقب برگرداندم پسرنوجوانی را دیدم که لباس مدرسه بر تن داشت و دفتر دستکش در دستش بود.

زنگ مدرسه خورده بود و آمده بودند تا به خانه هایشان بروند، در دست یکی سیگار بود و در دست دیگری اما قلم.گرچه طبق قانون نباید تا 150 متری مدارس مرکز فروش و یا توزیع دخانیات باشد اما بود.

رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان، در گفت و گو با گفتارنو می گوید: در جلسه ای که با آموزش و پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی داشتم این را مطرح کردم که قلیان سراهای نزدیک به مدارس باید جمع شوند.

غلامرضا رشیدی تصریح می کند: طبق قانون در 150 متری مدارس نباید مراکز توزیع دخانیات و قلیان سرا باشد که متاسفانه خیلی از گزارشاتی که به ما می دهند مربوط به همین است که مراکز اینچنینی در مجاورت مدارس موجود است و این ها باید جمع آوری شوند.

او در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه مهم ترین عامل اعتیاد دانش آموزان را خانواده می دانید یا فضاهای آموزشی و اجتماع،می گوید: اعتیاد بحثی نیست که ما بتوانیم آنرا به صورت مطلق به خانواده یا اجتماع یا مدرسه ارتباط بدهیم.

رشیدی گرچه اعتیاد را مطلقا به جایی نسبت نمی دهد اما می گوید: مسلما مدرسه مقصر نیست چون دانش آموز در مدرسه با شرایطی رو به رو نمی شود که به سمت اعتیاد برود.

او نقش عوامل اجتماعی و خانواده در اعتیاد دانش آموزان را پررنگ تر می داند، چرا که معتقد است  بیش از 90 درصد دانش آموزانی که اعتیاد دارند پدر و مادر اعتیاد داشتند یا اینکه حداقل درخصوص مواردی که به ما گزارش شده است خانواده نقش بسزایی در اعتیاد دانش آموز داشته است.

رشیدی در خصوص کاهش سن مصرف دخانیات و به ویژه شیوع آن در دختران می گوید: در کل دنیا و در کل ایران آسیب هایی که قبلا در دوره متوسطه شاهد بودیم را الان در دوره ابتدایی شاهد هستیم و استان ما نیز از این قضیه مستثنی نیست. در کل سن مبتلا شدن به آسیب های اجتماعی کاهش یافته است.

 رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتانو، مبنی بر اینکه آیا طرح ها و برنامه هایی که برای کاهش آسیب های اجتماعی یا کاهش مصرف دخانیات در بین دانش آموزان انجام داده اید خروجی لازم را داشته است؟می گوید:آسیب های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پر خطر در حوزه آموزش و پرورش بر می گردد به آموزش و خیلی زود نمی شود به نتایج این آموزش ها دست پیدا کرد.

رشیدی ادامه می دهد: بزرگترین طرح ملی ایران ، طرح نماد است، که با ائتلاف 14 دستگاه در کل ایران برگزار می شود و در استان کرمان نیز در 243 مدرسه به صورت پایلوت اجرایی می شود.

 رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان  با بیان اینکه در سال گذشته در یکی از شهرستان های استان گزارشی در حوزه خودکشی و حوزه اعتیاد داشتیم، از همین رو به عنوان پایلوت قرار گرفت، می افزاید: در تمام مدارس این طرح اجرا می شود و خوشبختانه امسال هیچ موردی در خصوص خودکشی منجر به فوت یا در خصوص اعتیاد نداشتیم.

رشیدی خاطرنشان می کند: در این طرح آموزش والدین و کارکنان و دانش آموزان در دستور کار است.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه آیا به لحاظ آماری کاهشی در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی داشته ایم؟ می گوید: در جاهایی که آموزش دادیم و خانواده ها در جریان قرار گرفتند آمار اعتیاد کم شده است.

رشیدی در خصوص تعداد دانش آموزانی که شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند، می گوید: از سال 97 تا سال 98 حدود 32 دانش آموز در کل استان شناسایی شد و به بیمارستان شهید بهشتی معرفی و بسته به میزان اعتیاد فرد بستری شدند.

او می افزاید: اعتباری که برای این زمینه در نظر گرفته شده صد و یک میلیون تومان بوده است و کل بدهی ها پرداخت شد.

رشیدی در خصوص دانش آموزانی که نیاز به مداخلات روانی و اجتماعی داشتند، می گوید: در کل استان اعلام کردیم که این نوع دانش آموزان را به ما معرفی کنند و هیچ دانش آموزی نشده که به ما معرفی شود و ما اقدامی برای درمان انجام نداده باشیم.

رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان می کند: اورژانس اجتماعی نیز دانش آموزانی راشناسایی و به ما معرفی کرده است. علیرغم اینکه وظیفه آموزش و پرورش نبوده است هزینه ای پرداخت کند اما ما با اورژانس همکاری داشتیم و مشکل را برطرف کردیم.

رشیدی بازگشت مجدد دانش آموزانی که ترک اعتیاد داشتند و مورد درمان قرار گرفتند را مشکل اصلی پیش روی درمان عنوان کرد و گفت:با اینهمه اما جای خوشحالی دارد که از این 32 دانش آموزی که اعلام کردم فقط یک مورد گزارش شده است که به اعتیاد رجوع کرده است. اما همین یک نفر هم زیاد است و هدف ما اصلاح است که دانش آموز به اجتماع برگردد.

او فرهنگ سازی و نهادینه شدن این موضوع درذهن خانواده و اجتماع را اصل مهمی در روند درمان می داند و می گوید: آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست جامعه مورد هدف خود را که بیش از 600 هزار نفر دانش آموز در استان است را حل کند.

رشیدی در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه آنچه که باعث می شود دانش آموزان به سمت دخانیات و مواد مخدر بروند بحث تفریح و سرگرمی است.بهتر نیست در این حوزه کمی زیرساختی تر به موضوع نگاه شود و فضاها و امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد تا بستر ورود به مصرف دخانیات کمتر شود؟ می گوید: یکسری محتواهای غیر قانونی در کافی نت ها موجود است، اما اگر کافی نت دانش آموزی به دانش آموزان اختصاص دهند و حتی در مجاورت مدرسه باشد مسلما دانش آموزان به کافی نت هایی نمی روند که با موارد ناهنجار اجتماعی روبرو شوند.

 رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان  ادامه می دهد: ما به دنبال این هستیم که کافی نت و مراکز تفریحی متناسب با گروه سنی دانش آموزان تاسیس کنیم.

رشیدی در پایان یاد آور شد: در سال گذشته شاهد بودیم که عده ای با همکاری علوم پزشکی پیشنهاد دادند تا قلیان سراها جمع آوری شود اما با تحصن هایی مواجه شدند و باعث شد کارهای خودد را متوقف کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)