کد خبر: ۳۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان از انهدام یکی از شبکه‌های عرفان های نوظهور که در چندین استان کشور فعالیت می کردند خبر داد و گفت: در این رابطه تعدادی از افراد اصلی این شبکه دستگیر و بازداشت شده اند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان از انهدام یکی از شبکه‌های عرفان های نوظهور که در چندین استان کشور فعالیت می کردند خبر داد و گفت: در این رابطه تعدادی از افراد اصلی این شبکه دستگیر و بازداشت شده اند.

محسن نیک ورز در تشریح جزییات این خبر اظهار کرد: در برخورد با جریانات و فرقه های نوظهور که در راستای اقدام علیه امنیت ملی کشور فعالیت می کردند، دادستانی سیرجان با همکاری سازمان اطلاعات سپاه استان طی ماه‌ها کار پیچیده اطلاعاتی ضمن کشف و رصد یکی از شبکه‌های عرفان های نوظهور که در چندین استان کشور فعالیت می کردند، را با اقدام عملیاتی مورد ضربه قرار داد و عوامل اصلی دستگیر و بازداشت شده اند.

وی با اعلام اینکه در این رابطه تعدادی افراد نیز به دادسرای سیرجان احضار شده اند، افزود: در خصوص آگاه‌سازی و روشنگری در خصوص این عرفان کاذب تعداد زیادی از افراد فریب خورده دعوت و ارشاد شدند.

این مقام قضایی افزود: با توجه به موارد مطروحه فوق و در راستای منویات مقام معظم رهبری که می فرمایند «عرفان های نوظهور و کاذب مانند علف های هرز در حال رشد هستند و وظیفه هر ایرانی و مسلمان آگاهی بخشی در این مورد و مقابله با آن است»، رسیدگی به این موضوع در دستور کار دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی قرار گرفت.

دادستان سیرجان هشدار داد: پروژه شومی از سوی برخی کانون های بین المللی در حال انجام است که کیان و جوهره تدین را هدف قرار گرفته است و متولیان امور نه تنها باید در برابر آن تدبیری فعالانه بیندیشند بلکه در قدمی پیش از آن باید توجه داشته باشند که ناخواسته گرفتار مشارکت در مدل پیچیده دین زدایی و دین ستیزی که در حال حاضر فعال شده است، نگردند.

این مقام قضایی تصریح کرد: این مسئله در حوزه تبلیغ و ترویج آموزه های دینی اهمیت مضاعفی می یابد چرا که به همان اندازه که ترویج آموزه های دینی می تواند با مدیریتی درایت محور و هوشمندانه، ابتکار عمل را در مواجهه با این جریان به دست گیرد، کاستی و ناکارآمدی آن می تواند پاشنه آشیل جریان‌سازی فرهنگی در این مسئله باشد.

دادستان سیرجان با بیان اینکه قدم آغازین در حرکت فرهنگی قوام مند و استوار و به کارگیری شیوه های هوشمندانه جنگ نرم، ترسیمی درست و فراگیر از مختصات فرهنگی است که در حال حاضر در آن قرار داریم افزود: منظور از عرفان های جدید، دسته‌ای از آیین‌ها وجریاناتی است که با نام عرفان و با آرم معنویت به کشور ما وارد شده‌اند و ندای حقیقت طلبی سر می‌دهند. البته هرچند پاره‌ای از این جریانات تازه تاسیس نیستند و به لحاظ تاریخی قدیمی اند ؛ اما به لحاظ ورودشان به کشور ما جدید بوده و به عبارتی ظهور ایشان در کشور ما تازه است

وی افزود: بعضی از این عرفان های جدید از شرق آسیا وارد شده‌اند مانند آشو، دالایی لاما، کریش نامورتی، سای بابا، بودیسم،تائو،یوگا مهربابا. بعضی دیگر از نظر جغرافیایی متعلق به قاره آمریکا هستند؛ مانند عرفان سرخپوستی، اکن کار، والش ،کاترین پاندر، وین‌دایر، پائولو کوئی ،لو و حتی جریان شیطان پرستی با همین نگاه آمریکایی محسوب می‌شوند.

این مقام قضایی با بیان اینکه بعضی از این جریانات به نوعی وابسته به ادیان الهی محسوب می‌شوند مانند عرفان مسیحیت و گروه‌های جدید مسیحیت مثل شاهدان یهود، عرفان یهود یا همان کابالا، خاطر نشان کرد: بزرگترین آسیب عرفان‌های بدلی این است که مفاهیم متعالی را از تعالی انداخته اند و قلب ماهیت کرده‌اند. مثلاً مفهوم خداوند که متعالیترین حقیقت در اسلام است در عرفان های جدید کاملاً تحریف شده عرضه می‌شود. به عنوان مثال خدا همان انرژی معرفی می شود. یا بعضی از صفات که در قرآن پررنگ تبلیغ شده مانند صفت حکمت و قدرت از خداوند گرفته می‌شود. واژه ای شکرگزاری را همه یک واژه مقدس می‌دانند و حس شکر را ناشی از خشونت و دینداری و اوج ارتباط با خدا می‌دانند. اما این مفهوم در عرفان های جدید یک تفسیر عجیب دارد که الان کتاب‌های مختلفی با عنوان "راز شکرگزاری" منتشر شده است شکرگزاری نه به معنای احساس دین و تکلیف به خدا، بلکه با این معناست که هر چه به شما سر خوشی بدهد و شما را به کامیابی بیشتر برساند، شما رضایت خود را در قالب شکر به او اعلام کن پس در عرفان های جدید شکرگزاری یعنی ابراز رضایت شما از اشیا، نه مدیون دانستن خود به خدا. علت این است که کامیابی هرچه بیشتر انسان به غایت معرفی می شود و هر چه که عیش انسان را کامل کند باید از او تشکر کرد پس در حقیقت شکرگزاری به این معنا در حقیقت تغییر جایگاه بنده و خالق است؛ چرا که در عرفان های جدید انسان از موضع بالا با هستی مواجه می‌شود و چون خود را طلبکار می داند؛ همه اشیا و پدیده ها باید انسان را در ارضاء حس مطالبه گری اش کمک دهند. پس این حس ما را با خداوند از اساس پیوند نمی دهد .اتفاقاً این نگاه به خود خدا هم وجود دارد؛ یعنی خدا نه یک خدای متعالی، بلکه یک خدای ابزاری است که باید در خدمت انسان قرار گیرد تا آدمی را از استرس ها و فشارها و مشکلات وعذاب وجدان نجات دهد

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)