کد خبر: ۳۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس دانشگاه فرهنگیان:
رییس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: از آنجا که ما در سیستم اشتغال کشور به کارگماری و شایسته سالاری نداریم و بیشتر به شکل تبارگرایی جذب افراد صورت می‌گیرد، لذا برخی از افراد از نخبه‌ها می‌ترسند. زیرا نخبگان درک و هوش بالایی دارند از این رو تهدیدی برای پست‌های متعدد هستند. به نظر من این نگاه باید بشکند و به جای تبارگرایی و فامیل بازی بر اساس لیاقت‎ها کار کنیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: برخی افراد از نخبه‌ها می‌ترسند، زیرا آنها درک و هوش بالایی دارند، از این رو تهدیدی برای پست‌های متعدد هستند.

حسین خنیفر (رییس دانشگاه فرهنگیان) با اشاره به راه‌اندازی مرکز جذب نخبگان فرهنگیان توضیح داد: مرکز نخبگان دانشگاه فرهنگیان با حمایت مراکز نخبگان ملی افتتاح شد. سال گذشته در میان دانشجویان کل کشور پنج دانشجو توانستند در مقالات علمی مقام کسب کنند که سه نفر از آنها در دانشگاه فرهنگیان بودند.

وی ادامه داد: سال گذشته افرادی که زیر رتبه ۱۰۰ کنکور سراسری بودند در گرایش‌های مختلف به دانشگاه فرهنگیان آمدند. به عنوان مثال رتبه ۸۹ شیمی، رتبه ۷۹ فیزیک و رتبه ۸۹ ادبیات و... وارد دانشگاه فرهنگیان شدند. پیش بینی ما این است که این امسال نیز آمار بیشتری از دانشجویان که موفق شدند رتبه زیر۱۰۰ را در کنکور سراسری سال ۹۸ کسب کنند به دانشگاه فرهنگیان بیایند.

خنیفر با اشاره به اینکه سال گذشته رتبه دو کنکور سراسری سال ۹۷ در رشته علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان را برای ادامه تحصیل برگزید، گفت: عبدالله رییسی رتبه دو کنکور سراسری سال ۹۷ در حالی که می‌توانست رشته حقوق یا علوم سیاسی دانشگاه تهران را انتخاب کند به دانشگاه ما آمد. از این رو ما متوجه شدیم که نخبگان زیادی داریم که باید به لحاظ امکانات و شرایط تحصیلی حمایت شوند.

رییس دانشگاه فرهنگیان گفت:‌ نکته قابل توجه دیگر این است که ما تصمیم گرفتیم بانک اطلاعات نخبگان داشته باشیم، به این صورت که میزان پراکندگی نخبگان در سایر استان‌ها چگونه است و کدام استان را باید تقویت کرد. به عنوان مثال اگر استانی نخبه بیشتری در میان فرهنگیان داشته باشد مقطع کارشناسی ارشد در آن استان تقویت شود. در واقع سعی داریم برای گرفتن رشته‌های بیشتر یا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از سوی وزارت علوم بهانه‌ای داشته باشیم تا نیازهای علمی و تحصیلی نخبگان تامین شود.

خنیفر در پاسخ به این سوال که این مرکز چه حمایتی از نخبگان دانشگاه فرهنگیان خواهد داشت؟ گفت: این مرکز هنوز راه نیفتاده اما ما برای حمایت از نخبگان بحث ایجاد شرایط ادامه تحصیل، تخفیف شهریه، معرفی به جشنواره‌ها، تجلیل و حمایت‌های متعدد، همراهی با این نخبگان در مراسم‌های ملی را در نظر داریم.

او افزود:‌ ما باید برای حفظ نخبگان در جامعه‌، مانند کشورهای دیگر از همان ابتدا نخبگان را جانشین پروری یا مکان نمایی کنیم. به عنوان مثال باید دانشجویی که نخبه رشته حسابداری است در بانک مرکزی یک جایگاه مشخص و حقوق مکفی داشته باشد. ما باید نخبگان را شکار کنیم، اما برخی از نخبه‌ها می‌ترسند با این تصور که نخبگان جای کسی را اشغال می‌کنند.

رییس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: از آنجا که ما در سیستم اشتغال کشور به کارگماری و شایسته سالاری نداریم و بیشتر به شکل تبارگرایی جذب افراد صورت می‌گیرد، لذا برخی از افراد از نخبه‌ها می‌ترسند. زیرا نخبگان درک و هوش بالایی دارند از این رو تهدیدی برای پست‌های متعدد هستند. به نظر من این نگاه باید بشکند و به جای تبارگرایی و فامیل بازی بر اساس لیاقت‎ها کار کنیم.

خینفر گفت: چرا در برخی از خانواده‌ها بعضا چند فارغ التحصیل دانشگاهی نخبه بیکار نشسته‌اند، اما در یک خانواده فرزندان زیر دیپلم و باهوش و استعداد پایین بر اساس رابطه همگی سرکار هستند؟ اینها واقعیت‌های اجتماعی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد. دانشگاه فرهنگیان اولین دانشگاهی است که از ابتدا ردیف استخدامی را تعیین می‌کند و کسی نمی‌تواند ایرادی بگیرد مبنی بر اینکه ما فارغ التحصیل بیکار تربیت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان سعی کرده‌ایم که استخدام رسمی برای نخبگان ایجاد کنیم همین باعث شد که تعدادی زیادی از نخبگان به دانشگاه فرهنگیان بیایند، زیرا می‌دانند که استخدامشان رسمی است و حتی بهترین مدارس برای این نخبگان سر و دست می‌شکنند.

خنیفر توضیح داد: ما نمی‎گوییم که نخبگان به دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران نروند، اما این دانشگاه‌ها تابع قانون GIS نیستند، قانون GIS یعنی دانشگاه باید بر اساس نیاز جغرافیایی صنعت‌ها، کارخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور نیرو تربیت کنند. دانشگاه‌ها باید از کف جامعه نیازسنجی و در راستای رفع آن نیاز تلاش کنند، اما اغلب دانشگاه‌ها این کار را نمی‌کنند.

رییس دانشگاه فرهنگیان در پایان اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان فله‌ای که توسط دانشگاه‌های آزاد و مراکز نوپدید تولید شدند و بیش از چهار میلیون نفر هستند، آنها می‌توانند توسط ماده ۲۸ جذب می‌شوند که البته از قبل نیز ردیف استخدامی‌شان مشخص است، علاوه بر این باید دو پودمان هم بگذارنند و بعد امتحان جامع بدهند تا وارد مدارس شوند.

منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)