کد خبر: ۳۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
با تغییر استاندار کرمان و زیر ذره بین رفتن فعالیت های معین های اقتصادی در استان، انتقادات و ایراداتی به عملکرد این معین ها وارد شد، کما این که به گفته استاندار کرمان از 26 معین اقتصادی فقط 9 معین عملکرد قابل قبولی داشته اند. در این میان اما عملکرد معین های اقتصادی منطقه جنوب خصوصاً منطقه جیرفت و عنبر آباد که متولی اصلی آن اتاق بازرگانی است بارها مورد سوال قرار گرفته است وحتی برخی نمایندگان از جمله یحیی کمالی پور به صراحت خواستار تعویض این معین اقتصادی بوده اند.
گفتارنو/ گروه اقتصاد:
فراوری و بسته بندی در جنوب استان قائم به شخص است/ رتبه بندی معین‌ها توسط دبیر خانه کارگروه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است/، چون گزارش نداده اند، عملکرشان ضعیف ارزیابی شده است/ ۷ معین عملکرد ضعیفی داشته اند
با تغییر استاندار کرمان و زیر ذره بین رفتن فعالیت‌های معین‌های اقتصادی در استان، انتقادات و ایراداتی به عملکرد این معین‌ها وارد شد، کما این که به گفته استاندار کرمان از ۲۶ معین اقتصادی فقط ۹ معین عملکرد قابل قبولی داشته اند.

در این میان، اما عملکرد معین‌های اقتصادی منطقه جنوب خصوصاً منطقه جیرفت و عنبر آباد که متولی اصلی آن اتاق بازرگانی است بار‌ها مورد سوال قرار گرفته است وحتی برخی نمایندگان از جمله یحیی کمالی پور به صراحت خواستار تعویض این معین اقتصادی بوده اند.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان، اما معتقد است که اتاق بازرگانی استان عملکر قابل قبولی داشته است. رضا سنجری در این رابطه به صراحت می‌گوید: اتاق بازرگانی مسئولیت اصلی اش راه اندازی هلدینگ‌ها و ایجاد ارتباطات بوده است.

در ادامه بخش پایانی مصاحبه مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی در منطقه جنوب را که حدود یک ماه پیش در دفتر ایشان انجام شده است، خواهید خواند.

*برخی مدعی اند که معین‌های اقتصادی منطقه جنوب ضعیف عمل کرده اند و معین‌های اقتصادی منطقه شمال بهتر عمل کرده اند؛ نظر شمادر این خصوص چیست؟

ببینید نمی‌توانم این را تایید کنم چرا که ما در جنوب هم معین‌هایی داریم که خوب عمل کرده اند. اولین تفاهم نامه ما جنوب بوده است، حتما یک سفر به منوجان بروید و طرحی که معین اقتصادی که آن جا اجرایی کرده است ببینید.

یکی از بحث‌های دیگری که معین اقتصادی می‌تواند کمک دهنده باشد، پیشران اقتصادی بودن این معین هاست.

بروید به قلعه گنج و ببینید که اصلاً شهرک صنعتی اش جا دارد، ایا همه این‌ها را معین زده است؟ خیر معین اقتصادی یک الی دو واحد اجرایی کرده و سپس بقیه از آن الگو برداری کرده اند.


*پیش از این یکی از نمایندگان مجلس این طور عنوان کرده بودند که معین اقتصادی جیرفت و عنبر آباد ضعیف عمل کرده است و خواستار عوض کردن این معین اقتصادی بودند، نظر شما در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی در آن محدوده چیست؟

زمانی که اتاق بازرگانی ان جا مسئولیت را پذیرفت رویکرد این بود که ما در جنوب استان بیش از سالانه ۴ میلیون تن محصول کشاورزی داریم.

این ۴ میلیون تن چقدر ارزش افزوده برای جنوب استان دارد؟ ما چقدر از این محصولات را صادرات و یا حتی فرآوری می‌کنیم؟ چقدر بسته می‌شود و چقدر از این محصولان حیف و میل می‌شود و هدر رفت دارد؟

اتاق بازرگانی، چون زیر ساخت تجارت و بازرگانی دارد، داوطلبانه امد و گفت که من حاضرم یکسری از مطالعات را انجام و کشور‌های هدف را انتخاب کنم؛ همچنین حاضرم که در راستای بسته بندی، راهبرد بسته بندی، فراوری و صادرات محصولات کمک کنم و با این دید در واقع تفاهم نامه منعقد شد.

اما در خصوص این که واقعا این کار را کرده اند یا نه، به نظر من براساس گزارشی که سال گذشته ارائه دادند و همچنین براساس گزارش چند روز پیش اتاقبازرگانی ارائه داد، بله رفته اند و ان جا شرکتی را تاسیس کرده اند و برند سازی کردند وحتی دارند پایانه صادراتی را پیگیری می‌کنند که انجام شود و در بحث مرز هوایی فرودگاه جیرفت هم خیلی زحمت کشیده اند.


*پایانه صادراتی جیرفت که متولی اش شرکت گلشن آرای است؟

خوب شما برید و ببینید چه کسی پیگیر این کار است. پایانه صادراتی ابتدای قضیه شرکت گلشن ارای است، اما بروید و ببینید موسسانش چه ارتباطی با اتاق بازرگانی دارند و چه کسی مشکلات ان‌ها را پیگیری می‌کند.

اصلاً مرز هوایی فرودگاه جیرفت را چه کسی به جدیت پیگیری می‌کرد که یک پرواز باری ان جا داشته باشد.

ببینید کار بازرگانی و صادرات یک حلقه مفقوده‌ای بود که ما در جنوب استان داشتیم، البته این طور نیست که جنوب استان محصولاتش را صادر نکند، ولی هر کسی خودش رفته بازارش را در کشور هدف پیدا کرده و با سلیقه همان جا تولید و صادر می‌کند.


* در بحث صنایع بسته بندی چقدر این معین اقتصادی فعال بوده است؟

در بحث بسته بندی دولت یکسری از مجوز‌ها را برای بسیاری از استان‌ها به عنوان پایانه‌های لجستیک صادر کرده است که این پایانه‌های لجستیک می‌تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

در حال حاضر فراوری و بسته بندی در جنوب استان قائم به شخص است یعنی یک نفر باغ دارد و تولید می‌کند.

یک تولید کننده ممکن است خود به این نتیجه برسد که بسته بندی و سورت داشته باشد و نهایتاً برود و بازارش را پیدا کند چنان چه کماکان نیز در برخی از مناطق جنوب استان این کار را می‌کنند و موفق هم هستند.

بعضی سیستم‌های بسته بندی در جنوب استان صرفاً سیستم بسته بندی و سورت هستند یعنی باید باغدار بیاید محصولش را بگذارد کارمزدی را پرداخت و محصولش را بسته بندی کند، اما این که انتهای این امر چه می‌شود مشخص نیست.

یکی از کار‌هایی که معین جیرفت و عنبراباد باید انجام میداد این بود که بیاید و این‌ها را به هم وصل کند. همین جور که ما در مشاغل خانگی می‌گوییم که بیایند و خوشه ایجاد کنند، این جا هم باید زنجیره ایجاد کنیم یعنی الان باید مشخص باشد که ما بسته بندی و سورت و فراوری مان براساس نیاز کشور‌های مقصد به چه شکل باید باشد.

اتاق بازرگانی مسئولیت اصلی اش این بود که این هلدینگ‌ها را راه بیندازد و این ارتباطات رابرقرار کند.

بله ممکن است اتاق بازرگانی ان جا کارخانه‌ای نزده باشد، اما کار‌های این چنینی کرده است.

پارک لجستیک مجوزش صادر شده است، در کشور کلا دو الی سه منطقه مجوز این پارک را دارند که یکی از آن‌ها جنوب کرمان است. خوب دولت که نمی‌تواند این کار را انجام داد، سرمایه گذار باید این پارک لجستیک را ایجاد کند، متولی این کار هم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که توجیحات را برده و توانسته که کشور را قانع کند و الان مجوز برای جنوب استان کرمان صادرشده است.


*آقای سنجری من هنوز پاسخ مشخصی در خصوص اینکه چرا از ۲۶ معین اقتصادی فقط ۹ معین عملکرد قابل قبولی داشته اند، نگرفتم. معیار رتبه بندی و سنجش معین‌های اقتصادی چه بوده است؟

به عنوان یک گزارش پایلوت تا پایان سال ۹۷ تعداد پروژه‌هایی که معین‌های اقتصادی استان در راستای نقش اجتماعی شان شروع و یا ادامه داده ا ند ۱۹۳ پروژه است. براساس برنامه سه ساله‌ای که معین‌ها داده اند ۲۷۲ پروژه ۷ پیش بینی و برنامه ریزی شده که در واقع باید تا پایان سه سال انجام دهندو حجم سرمایه گذاری هم که مربوط به این ۲۷۳ پروژه است حدود ۱۲۵ میلیارد تومان است که البته رقم قابل توجهی هم هست.

اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر هم اشتغال مستقیمی است که این طرح‌ها خواهند داشت که باز همه این ۲۷۳ طرح مجوز دارند و روال قانونی را طی می‌کنند.

در برنامه سه ساله‌ای که معین‌های اقتصادی قرار شد ساماندهی کنند، فعالیت هایشان بر همان اساس هم پایش و تقسیم بندی می‌شود. این برنامه چند سرفصل دارد که بعضی از سرفصل‌ها محتوایی و برخی اجرایی است.

به عنوان مثال توانمند سازی و حوزه سرمایه گذاری و مشارکت در توسعه زیر ساخت‌ها در بخش محتوای برنامه است.

در زیر ساخت معین چه کمکی می‌تواند بکند! معین وقتی دارد یک طرح اقتصادی بزرگی را انجام می‌دهد خوب قطعا یک راه دسترسی هم می‌خواهد و وقتی از ان راه دسترسی استفاده می‌کند، دارد به زیر ساخت ایجاد شده فشار می‌اورد؛ بنابراین خیلی از معین‌ها با هزینه خودشان راه دسترسی را ایجاد می‌کنند و به کمک دولت می‌ایند؛ یعنی اگر مسیر یک بانده هست، آن را دو بانده می‌کنند و اگر هم نیاز به ترمیم دارد، ان را ترمیم می‌کنند.

در خصوص ساختار تشکیلات اداری شان هم اقداماتی براساس برنامه شان انجام داده اند. استمرار فعالیتشان در حال حاضر، هماهنگی با سیاست‌های کلان، اسناد بالادستی و سرفصل‌هایی بوده که در قالب این سرفصل‌ها، برنامه معین‌ها پایش شده است. این رتبه بندی هم توسط دبیر خانه کارگروه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

نهایتا معین‌های قلعه گنج، منوجان معین‌های بم، فهرج ریگان، رفسنجان انار شهربابک. راور بردسیر سیرجان و ... جزء معین‌هایی بوده اند که برنامه داشتند و طبق برنامه پیش رفتند و ارزیابی خوبی توسط دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاوتی داشته اند.

۷ معین هم ضعیف ارزیابی شده اند و ۱۰ معین هم فعالیتشان متوسط ارزیابی شده مثل بافت و گلباف جیرفت و عنبرایاد، کهنوج، نرماشیر و رابر. ببینید این‌ها اغلب یا برنامه زمان بندیشان را هنوز به سازمان مدیریت نداده اند یا جزء معین‌هایی هستند که از تاریخ تفاهم نامه شان زمان زیادی نمی‌گذارد.

در برخی از موارد معین‌هایی که ضعیف ارزیابی شده اند وقتی این جا مسئول ان مجموعه به استاندار گزارش میداد، مشخص شد که اقدام کرده بودند، اما گزارش نداده بودند. یعنی کار را شروع کرده و پیشرفت هم داشته اند، اما چون گزارش را ارئه نکرده اند، عملکرشان عملا ضعیف ارزیابی شده است.

ببینید این فعالیت کارجدیدی بود، کار توسعه هم چیزی نیست که ما بگوییم یک ساله و دوساله می‌توانیم از ان نتیجه بگیرم و به هدفمان برسیم. اصلا این که ما چرا برنامه سه ساله را پیش بینی کردیم و گفتیم که حداقل معین یک برنامه سه ساله بدهد برای این بود که واقعا یک چشم انداز میان مدتی را داشته باشیم که بتوانیم ازآن نتیجه بگیریم.

این سیستم معین اقتصادی در سطح کشور هم پذیرفته شده و حتی تکلیف شده است. ما مستنداتی را داریم که خیلی از ان‌ها می‌ایند و الگو برداری کنند و براساس شرایط خودشان کار توسعه شان را به بخش غیر دولتی واگذار می‌کنند؛ حالا که ابتدای راه هستیم بهتر است که همه کمک کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)