کد خبر: ۳۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در گفت وگو با گفتارنو مطرح کرد:
«هیچ کدام از معین های اقتصادی فعالیت اقتصادی را در منطقه شان شروع نکردند که بدون مطالعه و یا بدون فایده و هزینه باشد؛ در واقع اگر این کار را کرده باشند یک کار اشتباه است» این جملات بخشی از پاسخ های رضا سنجری، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان درواکنش به سوال خبرنگار گفتار نو است. سنجری با تاکید بر این جمله که قانونی برای مستثنا کردن معین های اقتصادی وجود ندارد، به صراحت می گوید: معین اقتصادی که دارد فعالیت می کند وبرای خودش برنامه دارد؛رانت ندارد . اگر چه او دراین گفت و گو می پذیرد که معین اقتصادی در جاهایی صرفاً هزینه کرده اند اما مدعی است که این هزینه ها در قالب مسئولیت های اجتماعی آن معین بوده است.
هیچ جا قانونی نداریم که معین اقتصادی را مستثنا کرده باشد/ معین اقتصادی که فعالیت می‌کند وبرای خودش برنامه دارد؛ رانت ندارد/ نمی‌توانیم دستوری عمل کنیم

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: «هیچ کدام از معین‌های اقتصادی فعالیت اقتصادی را در منطقه اشان شروع نکردند که بدون مطالعه و یا بدون فایده و هزینه باشد؛ در واقع اگر این کار را کرده باشند یک کار اشتباه است» این جملات بخشی از پاسخ‌های رضا سنجری، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان درواکنش به سوال خبرنگار گفتار نو مبنی بر رانت برخی معین‌های اقتصادی است.

سنجری با تاکید بر این جمله که قانونی برای مستثنا کردن معین‌های اقتصادی وجود ندارد، به صراحت می‌گوید: معین اقتصادی که دارد فعالیت می‌کند وبرای خودش برنامه دارد؛ رانت ندارد.  اگر چه او دراین گفتگو می‌پذیرد که معین اقتصادی در جا‌هایی صرفاً هزینه کرده اند، اما مدعی است که این هزینه‌ها در قالب مسئولیت‌های اجتماعی آن معین بوده است.

 مصاحبه با مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان که پیش تر انجام شده را می خوانید. 

*آقای سنجری! معین های اقتصادی با چه منطقی بدون انگیزه‌های اقتصادی وارد این نوع فعالیت شده اند، آیا این مسئله منجر به ایجاد هیچ رانت یا امتیازی برای نشده است؟

ببینید من برای اینکه این قضیه باز شود باید بگویم که هیچ کدام از معین‌های اقتصادی فعالیت اقتصادی را در منطقه شان شروع نکردند که بدون مطالعه و یا بدون فایده و هزینه باشد؛ در واقع اگر این کار را کرده باشند یک کار اشتباه است. معین اقتصادی در برنامه کلانش چند سرفصل دارد، یکی ازآن‌ها توسعه اهدافی است که برای اقتصاد و سرمایه گذاری خودش داشته است.

بخش دوم در قالب مسئولیت اجتماعی اش است که بیاید بخشی از نیاز‌های جامعه را برطرف کند؛ نیاز‌هایی که در قالب توسعه جامعه است که این موضوع می‌تواند کمک به صندوق خرد روستایی و حتی توانمندسازی جوامع محلی باشد و یا می‌تواند مشارکت با فنی و حرفه‌ای باشد برای اینکه بتواند ان جا اموزش کسب و کار ارائه دهد.

در حال حاضر خیلی از معین‌های اقتصادی دوره‌های مشارکتی برگزار می‌کنند، زیر ساخت فراهم می‌کنند و با مشارکت فنی و حرفه‌ای در ان منطقه اموزش می‌دهند و از ان طرف هم کمک می‌دهند تا افراد بتوانند تجهیزات ببرند، اموزش ببینند و کسب و کارشان را راه بیندازد.

سرفصل‌ها به هر حال فرق می‌کند.

*شما مدعی هستید که تاکنون تمام اقدامات معین‌های اقتصادی، سود آور بوده است؟

معین اقتصادی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در جا‌هایی هزینه کرده است، اما خوب این یک بسته است که یک طرف قضیه طرح اقتصادی معین است. اگر فلان شرکت الان دارد گندله و اهن اسفنجی می‌زند این در واقع یک بسته اقتصادی با تولید اقتصاد محور است.

معین که نمی‌خواهد روی این مورد ضرر کند خوب مطالعه کرده و نیاز کشور و استان را دیده است، زنجیره فولاد تامین می‌شود و کاملا یک طرح سود اوری است و باید هم باشد.

همین معین اقتصادی اگر می‌خواهد تا یک طرح دیگری را بزند به عنوان مثال می‌خواهد تا یک طرح گردشگری هم ایجاد کند، خوب دولت که نمی‌تواند قوانین و مقررات و مصوبه‌ها را نادیده بگیرد و مجوز اب و برق و ... را همینجور ارائه کند خوب قطعاً هر مجوزی که می‌خواهد صادر شود و هر زمینی که می‌خواهد تحویل بگیرد باید دقیقاً روال خودش را طی کند..

چه شخصی در خارج از استان، چه سرمایه گذاری در داخل استان و چه معین اقتصادی، هیچ تفاوتی وجود ندارد و ما هیچ جا قانونی نداریم که معین اقتصادی را مستثنا کرده باشد. تمام این دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود، فقط فرقی که وجود دارد این است که یک هم افزایی باید بین طرح‌های اقتصادی که معین می‌خواهد اجرایی کند و شبکه زیر ساختی دولت، وجود داشته باشد.

به عنوان مثال اگر قرار است که معین اقتصادی طرح گردشگری ایجاد کند نرود جایی اجرایی کند که زیر ساخت را نتوانیم به ان برسانیم، باید جایی مکان یابی کند که در راستای زیر ساخت‌هایی که دولت تبیین کرده و یا در برنامه اش هست؛ باشد.

وقتی که این زمین یابی شد باید مجوزش را طبق ضوابط بگیرد و پول‌هایی را هم که بابت هزینه‌های زمین و ... هست همه قوانین دارد و طبق ضوابط باید انجام می‌شود.

*پس مدعی هستید که هیچ رانتی وجود ندارد؟

بله و اصلا هم نمی‌تواند هیچ رانتی ایجاد شود چرا که همه این‌ها بخش نامه و ایین نامه دارد، این دیگر هوشمندی ان معین اقتصادی را می‌رساند که چه طرحی را براساس ظرفیت منطقه، خارج از طرح‌های خودش اجرا کند که درامد زا باشد.

ببینید اصلاً در راستایی توسعه متوازن، من می‌توانم معین اقتصادی منوجان را مثال بزنم. این معین اقتصادی چه معدنی در منوجان دارد؟ کارش اصلا در شهر دیگری است و اصلاً کارش گردشگری نیست و در راستای فولاد کار می‌کند، اما این که چرا به ان جا رفته و دارد طرح گردشگری را اجرا می‌کند به دلیل همین توسعه متوازن است.

شرکت گهر زمین معادن و طرح هایش در منوجان نیست، کار‌های قبلی اش هم در زمینه گردشگری نبوده بلکه صنعتی و معدنی بوده، اما به منوجان رفته است؛ چرا که ان جا مطالعه و بررسی کرده است و دیده است که این امر لازم است و منوجان از نظر گردشگری یک پتانسیل خاصی دارد و یک فعالیت اقتصادی سود آور است.

*برخی معتقدند که در بعضی از مناطق فعالیت اقتصای انجام نشده است. همین مسئله منجر شده است تا این باب باز شود که احتمالاً این معین‌ها از یک منبع و یا یک رانت استفاده می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

ببینید من این را می‌توانم بگویم که معین اقتصادی که دارد فعالیت می‌کند وبرای خودش برنامه دارد؛ رانت ندارد.

اصلا من فکر می‌کنم در خصوص خیلی از معین‌های اقتصادی که حالا عملکردشان ضعیف ارزیابی شده دو حالت پیش امده است، یا انکه ان‌ها یکسری کار‌ها کردند که منعکس نکردند که اتفاقا در این مورد ما در جلساتی که با معین‌های اقتصادی داریم مواردی را دیدیم که از دیدگاه ما جزء ضعیف‌ها بوده اند، اما وقتی که برنامه هایشان را تشریح کرده اند، دیده ایم که اتفاقا این‌ها کارکرده اند، ولی اطلاع رسانی نکرده و یا گزارشی ارائه نداده اند.

اصلا این که جزء رسالت سیستم بود که بین معین‌های اقتصادی جلسات مشارکتی باشد که همه گزارش دهند، به این دلیل بود که همه در جریان فعالیت‌های یکدیگر قرار گیرند و از همدیگر الگو برداری کنند.

*پس این جلسات ۶ ماه یکباری که فرمودید نتوانسته چندان موثر باشد چرا که عملکرد معین‌های اقتصادی را حتی در سطح ضعیف و یا متوسط منعکس نکرده است!

خوب ما معین اقتصای داریم که هنوز یکسال هم از قراردادش نگذشته است خوب شما چه توقعی داشته باشید که الان بیاید کار کند. البته معینی هم داریم که هنوز یک سال و نیم از قراردادش گذشته است، ولی کلی کار کرده است.

معین اقتصادی هم داریم که دو سال از تفاهم نامه اش گذشته، ولی کار خاصی هنوز انجام نداده است یا تغییراتی در مجموعه اش شکل گرفته که این را اولویت خود نمی‌داند این‌ها چیز‌هایی هستند که باید پایش کنیم و جایگزین کنیم.

باز هم تاکید می‌کنم نمی‌توانیم دستوری عمل کنیم و این‌ها صرفا داوطلبانه است.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)