کد خبر: ۳۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یکی از کشاورزان روستای اِسکِر از توابع شهرستان رابُر در این رابطه گفت: کم آبی، آفت کرم خراط و بی توجهی مسئولان طی سال های گذشته علت اصلی افول گردوی این شهرستان است که باید تا دیر نشده در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

افول گردوی رابر

طی یک دهه اخیر مشکلات بسیاری از جمله آفت کرم خراط، سرمازدگی، کم آبی و فقدان تکنولوژی روز، محصول گردوی شهرستان رابُر و بافت کرمان را با خطر جدی نابودی مواجه کرده و باغداران این منطقه براین باورند که برگزاری هر ساله جشنواره گردو در این مناطق نمایش رونق غیرواقعی محصول و به گونه ای پنهان سازی کم کاری های متولیان امر و زخمی بر دل ماتم زده آنان است.

کشت محصول گردو طی سال‌های گذشته در استان کرمان با قهر طبیعت و کم‌توجهی مسئولان رو به نابودی رفته، به گونه ای که با ورود به شهرستان های رابر و بافت خشکیدگی و رنگ باختی این درختان چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند و کشاورزان بسیاری را خانه نشین کرده است.

از بین رفتن محصول گردو شهرستان های بافت و رابر (دارای بیشترین باغات کشور از نظر سطح زیر کشت) علاوه بر افزایش بیکاری موجب ایجاد معضلات اجتماعی، مهاجرت و حاشیه نشینی می‌شود که این امر نیز هزینه های گزافی را بر دولت و کشور تحمیل خواهد کرد.

در شرایط کنونی که مسئولان کشوری و به تبع آن استان کرمان در پی اشتغالزایی و رونق تولید در تمامی حوزه‌ها هستند، شغل عمده جمعیت بیش از ۱۲۰ هزارنفری در ۲ شهرستان بافت و رابر در حال از بین رفتن است و متولیان کشاورزی همچنان با برپایی جشنواره ها به دنبال نمایشی غیر واقعی از وضعیت مطلوب گردوی این منطقه هستند.

به گفته کشاورزان و باغداران منطقه در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده باید به دور از تبلیغات و راه انداختن هیاهویی های چون جشنواره ها و جشن های رانگ وارنگ گردو و دیگر محصولات ، به فکر چاره ای اساسی برای بررسی و رفع مشکلات و موانع پیش روی باغداران و صاحبان این باغات بود تا به رونق و استمرار تولید کمک کرد نه اینکه در سایه این جشن ها از مشکلات اساسی غافل شد.

افول گردوی رابر

یکی از کشاورزان روستای اِسکِر از توابع شهرستان رابُر در این رابطه گفت: کم آبی، آفت کرم خراط و بی توجهی مسئولان طی سال های گذشته علت اصلی افول گردوی این شهرستان است که باید تا دیر نشده در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

علی سیوندی افزود: طی سالهای گذشته آفت کرم خراط و تغییرات اقلیمی محصول عمده کشاورزان شهرستان رابر را از بین برده، به گونه ای که امسال با کاهش ۵۰ درصدی محصول خود نسبت به سال های گذشته روبرو هستیم اما مسئولان تاکنون اقدام چندانی انجام نداده اند.

وی بیان کرد: شغل عمده مردم شهرستان های بافت و رابر کشاورزی است و از این راه امرار معاش می کنند، اما کم آبی و فقدان دانش و نداشتن تکنولوژی روز در کشت و برداشت محصولات کشاورزی بزرگترین مانع برای تولید و حفظ جمعیت در روستاهای این منطقه تبدیل شده است.

این کشاورز ادامه داد: بند سنگی روستای اسکر از توابع رابر سال ها لایروبی نشده و همین امر در تامین آب مورد نیاز کشاورزان منطقه خلل ایجاد کرده است.

کشاورزان به حمایت مسئولان چشم دوخته اند

دیگر کشاورز شهرستان بافت گفت: کشاورزان شهرستان های بافت و رابر همچنان به حمایت مسئولان و متولیان برای رونق در تولیدات کشاورزی این مناطق چشم دوخته اند.

عبدالله برهانی با تاکید بر اینکه کشت محصول گردو برای کشاورزان صرفه اقتصادی مطلوبی ندارد تصریح کرد: میزان برداشت محصولات گردو به صورت پلکانی طی سالهای گذشته کاهش یافته که این امر موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

راهکارهای ارتقای بهره وری گردوی رابر

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه آینده مردم شهرستان های رابر و بافت با گردو گره خورده است گفت: برای رفع مشکل بهره وری پایین این محصول باید انواع محصولات و ارقام جدید با خصوصیات کیفی را برای کشت در این منطقه معرفی کرد.

عباس کشاورز تصریح کرد: آسیب جدی کرم خراط محصول گردوی استان کرمان را تهدید می کند که شیوع این آفت ناشی از کم آبی، مشکلات تغذیه ای و تغییرات اقلیمی و سرمازدگی است.

وی عنوان کرد: برداشت گردو به علت فقدان تکنولوژی روز در زمینه کاشت و برداشت محصول، هزینه زیادی به کشاورزان و باغداران گردوی شهرستان های بافت و رابر تحمیل می کند لذا باید در کوتاه‌مدت دستگاه‌های برداشت به این مناطق معرفی شود و در بلندمدت ارتفاع گردوهای منطقه را برای سهولت در برداشت کاهش دهیم.

ایجاد صنایع وابسته گردو

همچنین سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری کرمان گفت: صنایع وابسته گردو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی باید در این استان بخصوص شهرستان های بافت و رابر توسعه یابد زیرا این اقدام موجب درآمدزایی و اشتغال پایدار در منطقه می شود.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی با بیان اینکه کرمان با ۱۸۳ هزار کیلومتر مربع بزرگترین استان کشور است افزود: ۲۸ هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع این استان در شهرستان بافت قرار دارد و محصول گردو از مزیت‌های کشاورزی کرمان محسوب می شود که باید توسعه یابد.

وی با تاکید بر اینکه عمده اقتصاد و تولید شهرستان های رابر و بافت گردو است گفت: این محصول علاوه بر خاصیت غذایی، از ریشه و برگ این درخت به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود.

کمیته ویژه پاکسازی آفت کرم خراط تشکیل شود

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه نیز با بیان اینکه محصول گردوی این شهرستان ها طی بیش از ۱۰ سال اخیر گرفتار آلودگی کرم خراط شده‌اند و اقدامی اساسی در این زمینه انجام نمی شود عنوان کرد: باید کمیته ویژه برای پاکسازی آفت کرم خراط گردو تشکیل شود.

علی بختیاری افزود: سازمان تعاون روستایی که مسئولیت اصلی در صادرات محصولات گردو را به عهده‌ دارد، باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ازبین بردن آفت کرم خراط انجام دهد.

وی با اشاره به خسارات های وارد شده به محصول گردوی شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه طی سال های گذشته گفت: این شهرستان ها نسبت به وسعت، بیشترین سطح زیر کشت درختان گردو را در کشور دارند و اقتصاد مردم این شهرستان ها به صورت مستقیم به کشت این محصول وابسته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرکز تحقیقات گردو می تواند راهکاری اساسی برای توسعه محصول گردوی شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه باشد که راه‌اندازی این مرکز مطالبه تمامی مردم است زیرا علاوه بر اشتغالزایی، موجب بهره وری تولیدات کشاورزی این منطقه از استان کرمان می شود.

به گفته برخی کارشناسان هرچند زمان یک دهه را برای حمایت از کشاورزان، جلوگیری از آفت ها و علت های تحلیل گردوی استان کرمان هدر دادیم، اما اینک با پیوند زنی، نهال کاری، پرداخت تسهیلات کم بهره برای توسعه کشاورزی و بیمه این محصول، می توان شغل عمده، منبع درآمدی کشاورزان و یکی از محصولات تولیدی گسترده استان کرمان را از خطر نابودی حفظ کرد و کشاورزان بسیاری را از ماتم پیامدهای آینده بیکاری در این منطقه رهایی بخشید.

منبع: ایرنا
برچسب ها: گردو ، رابر ، سرمازدگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)