کد خبر: ۳۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
کارشناس مسئول هوا اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان:
محبوبه رسولی گفت: در قانون آئین نامه اجرایی مقابله با گرد و غبار وجود دارد که مصوبه هئیت وزیران است و شرح وظایف به تفکیک دستگاه های اجرایی مشخص شده است و از جمله آن می توان به وظایف سازمان محیط زیست اشاره داشت که در آئین نامه آمده است که سازمان محیط زیست در مقابله با ریزگردها نقش نظارتی دارد و کار اجرایی ندارد.

کارشناس مسئول هوا اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان گفت: بر اساس مطالعات سازمان جنگل ها و مراتع ۲۹ مرکز کانون فرسایش بادی در شمال و جنوب استان وجود دارد و به منظور بیابان زایی سازمان محیط زیست استان در منطقه شکار ممنوع ریگان اقدام به کاشت نهال کرده است.

محبوبه رسولی کارشناس مسئول هوا اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه پدیده ریزگردها از جمله چالش ها و معضلات زیست محیطی چند سال اخیر استان کرمان است، گفت: بر اساس مطالعات سازمان جنگل ها و مراتع ۲۹ مرکز کانون فرسایش بادی در شمال و جنوب استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این ۲۹ کانون فرسایش بادی یاد شده تقریبا تمام شهرهای استان کرمان را پوشش می دهند، ابراز کرد: بر همین اساس کمیته ملی مقابله با ریزگردها تشکیل شده است و در این راستا کمیته استانی مقابله با گرد و غبار نیز تشکیل داده ایم.

کارشناس مسئول هوا اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان ادامه داد: کمیته مقابله با ریزگردهای استان به ریاست معاونت عمرانی استاندار است که برخی از دستگاه ها از جمله محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع، بهداشت، صدا و سیما، آموزش و پرورش و … در این کمیته عضو هستند.

رسولی عنوان کرد: در قانون آئین نامه اجرایی مقابله با گرد و غبار وجود دارد که مصوبه هئیت وزیران است و شرح وظایف به تفکیک دستگاه های اجرایی مشخص شده است و از جمله آن می توان به وظایف سازمان محیط زیست اشاره داشت که در آئین نامه آمده است که سازمان محیط زیست در مقابله با ریزگردها نقش نظارتی دارد و کار اجرایی ندارد.

وی بیان کرد: این سازمان در مبحث احیاء تالاب ها با استفاده از آمارگیری از طریق دستگاه های پایش کیفی وضعیت آب و هوا را مورد بررسی قرار می دهند و به کمیته مقابله با ریزگردها اطلاع رسانی می شود.

کارشناس مسئول هوا اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: از جمله ارکان اصلی مقابله با پدیده ریزگردها اداره کل منابع طبیعی است که اقداماتی مانند مالچ پاشی، نهال کاری، ایجاد بادشکن های بیولوژیک و تله رسوب گیر را انجام می دهند تا بتوانند از این طریق گرد و غبار را مهار کنند.

رسولی با تأکید بر اینکه شرکت آب منطقه ای نقش پر رنگی در مقابله با پدیده ریزگردها دارد، تصریح کرد: این دستگاه مدیریت منابع آبی، پلمپ چاه های غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند بر چاه های مجاز، کنترل برداشت آب، رها سازی حق آبه زیست محیطی استان را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه سند گرد و غبار استان نوشته شده است، ابراز کرد: این سند در بهمن ماه سال گذشته در شورای تصمیم گیری استان به تصویب رسیده و در سال جاری نیز از صندوق ملی محیط زیست اعتبار مناسبی تخصیص داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه جنگل ها و بیابان زدایی در شرح وظایف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است، گفت: در شمال و جنوب استان اقدامات مناسبی انجام گرفته است؛ سال گذشته توسط سازمان محیط زیست استان در منطقه شکار ممنوع ریگان نهال هایی کاشته شده است که خوشبختانه نهال ها سر پا هستند و آبیاری می شوند.

رسولی ادامه داد: وظیفه اصلی محیط زیست حفاظت مناطق تحت مدیریت این سازمان شامل پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش و مناطق آزاد است.

وی عنوان کرد: به دلیل اقلیم و وسعتی که در استان کرمان وجود دارد شاهد تنوع بالای زیستی هستیم و گونه های نادر جانوری مانند خرس سیاه آسیایی در کل کشور فقط در قسمت های جنوب استان کرمان، سیستان و بلوچستان و بخش از هرمزگان وجود دارد و همچنین پرنده هوبره که یک گونه پرنده مهاجر است زمستان خود را در دشت های استان سپری می کند.

منبع: آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پربازدید ها

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)