کد خبر: ۳۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر خانه کشاورز استان:
دبیر خانه کشاورز استان گفت: «یک گرما اوایل تیرماه که اول به مغز رفتن پسته بود، اتفاق افتاد؛ میانگین این گرمای شدید و بی‌سابقه ۹/۱ درجه سانتیگراد در مقایسه با میانگین سال‌های گذشته در تمام شهرستان‌ها بالاتر بود و این گرما باعث سوختگی مغز پسته، داغ زدگی و آفتاب‌سوختگی پسته شد که این مساله خودش را در مردادماه نشان داد».

امسال انجمن پسته ایران اعلام کرده است که بیش از ۲۲۰ هزار تن پسته در کشور برداشت خواهد شد اما دبیر خانه کشاورز کرمان اعتقاد دارد گرمای هوا به محصول خسارت وارد کرده و ۳۰ درصد محصول پوک خواهد بود.

مهدی سیف‌الدینی  با بیان این‌که همیشه به آمار انجمن پسته تکیه می‌شود، اظهار کرد: «آماری که انجمن پسته امسال اعلام کرد، تولید ۱۲۰ هزار تن پسته در کرمان و حدود ۱۰۰ هزار تن پسته در سایر استان‌ها بود».

وی با بیان این‌که بر اساس تخمین انجمن پسته باید امسال در کشور ۲۲۰ هزار تن پسته برداشت شود، گفت: «یک گرما اوایل تیرماه که اول به مغز رفتن پسته بود، اتفاق افتاد؛ میانگین این گرمای شدید و بی‌سابقه ۹/۱ درجه سانتیگراد در مقایسه با میانگین سال‌های گذشته در تمام شهرستان‌ها بالاتر بود و این گرما باعث سوختگی مغز پسته، داغ زدگی و آفتاب‌سوختگی پسته شد که این مساله خودش را در مردادماه نشان داد».

سیف‌الدینی اضافه کرد: «امسال سال عقب بود و باغ‌ها دیرتر سبز شدند، به جای پنجم و ششم فروردین، پانزدهم تا بیستم فروردین باغ‌ها شروع به سبز شدن کردند و در نتیجه گرمای تیر ماه درست مواجه شد با به مغز رفتن پسته که خسارت شدیدی به محصول زد».

وی ادامه داد: «الان که بسیاری برای کال چیدن پسته‌چینی را شروع کردند می‌بینند حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد پسته داغوزده یا نیم‌مغز است، کشاورزان پیشرو هم دچار این مشکل شدند و علیرغم کودهایی که دادند و آبیاری بیشتری که انجام دادند باز نتوانستند جلوی آفتاب‌سوختگی را بگیرند».

دبیر خانه کشاورز کرمان خاطرنشان کرد: «حداقل ۳۰ درصد پسته امسال پوک است و از این محصول، یک مقداری نیم‌مغز است و یک مقداری هم به دلیل این‌که سال عقب بوده و این گرما اتفاق افتاد روند طبیعی خود را طی نکرده و مقدار زیادی از پسته‌ها دهن‌بسته و نیم‌مغز هستند».

وی بیان کرد: «محصول اولیه‌ای که انجمن پسته تخمین زدند برداشت نمی‌شود، یعنی ۲۲۰ هزار تنی که تولید بوده اگر ۳۰ درصد پوکی، نیم‌‌مغز و دهن‌بسته باشد، مقدار پسته دهن‌باز ما خیلی کم‌تر می‌شود».

سیف‌الدینی توضیح داد: «در ۳۰ درصد پوکی ۱۰ درصد نیم‌مغز هستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهن‌بسته داریم، تعداد دهن‌بسته که باید به طور طبیعی ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد است و از این ۶۰ درصد دهن‌بسته نیز ۳۰ درصد نیم‌مغز هستند».

وی افزود: «اگر ۳۰ درصد پوکی را در نظر بگیریم، ۶۰ هزار تن تولید کمتر می‌شود و با این وجود تجار باید فکری برای پسته‌های نیم‌مغز، دهن‌بسته و فروش مغز بیشتر داشته باشند».

۲۰ هزار تن از محصول سال قبل صادر نشده است
دبیر خانه کشاورز کرمان با بیان این‌که ما هیچ مخالفتی با صادرکننده‌ها و انجمن پسته نداریم و انجمن پسته هم نیت خوبی داشته است، گفت: «انجمن پسته اگر آمار را بالا اعلام کرده اول سال تخمین زده و این تخمین درست بوده زیرا بعد محصول دچار آفتاب‌سوختگی شده است».

وی اظهار کرد: «انجمن بر اساس همین تخمین، پیگیر دریافت تسهیلات و ارزآوری پسته از بانک مرکزی بودند و به همین دلیل تجار، اتاق بازرگانی و انجمن پسته نگفتند که محصول خسارت دیده و رقم را پایین نیاوردند تا بتوانند تسهیلات خوبی از بانک مرکزی بگیرند و به همین دلیل تخمینی را که اعلام کردند، کم نکردند زیرا آن‌ها هم دنبال این بودند که تسهیلات و همکاری بیشتر بانک مرکزی را بگیرند».

سیف‌الدینی با بیان این‌که همه‌ چیز در دنیا بر اساس عرضه و تقاضا است گفت: «مصرف پسته در کل دنیا حدود ۵۰۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن پسته آمریکا و سایر کشورها است، در کشور ما پیش‌بینی کردند امسال ۲۵۰ هزار تن پسته است، وقتی مصرف‌کنندگان بدانند ۱۰۰ هزار تن پسته امسال در دنیا بیشتر از هر سال تولید شده و مازاد است در عرضه و تقاضا اثر می‌گذارد».

وی با بیان این‌که بیشتر خریداران چینی هستند و بر اساس عرضه، قیمت را پایین می‌آورند و خرید ما افت می‌کند، توضیح داد: «با توجه به این‌که اعلام شده ایران ۲۲۰ هزار تن پسته دارد قیمت را پایین می‌آورند در صورتی که ۵۰ هزار تن همین الان نیست».

دبیر خانه کشاورزی کرمان گفت: «هر تن پسته هر سال حدود ۹ تا ۱۰ هزار دلار معامله می‌شده و پسته ایران حدود نیم دلار زیر قیمت آمریکا معامله می‌شده است. هر تن پسته‌ که ۱۰ هزار دلار بوده الان به حدود ۸ هزار دلار رسیده و این یک معضل است».

وی افزود: «از سوی دیگر با وجود این‌که سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد اما از این میزان ۲۰ هزار تن همچنان باقی مانده و صادر نشده است».

سیف‌الدینی توضیح داد: «در اثر مشکلاتی که اول سال برای صادرکنندگان بوجود آمد و باید ارز را از طریق سامانه‌ی نیمایی و ثنایی و یا بانک مرکزی وارد می‌کردند، بسیاری صادرکنندگان وقتی دلار بالا بود جرات نکردند پسته را با قیمت بالا بخرند و صادر کنند بعد هم که دلار پایین آمد این محموله که از سال گذشته مانده بود، بین تجار دست‌به‌دست شد، در انبارها ماند و صادر نشد».

وی بیان کرد: «متاسفانه چند صادرکننده کشور ما امسال که در نمایشگاه‌ها می‌خواستند قرارداد ببندند قیمت‌ها را کاهش دادند زیرا با هم رقابت منفی یا به اصطلاح دامپینگ (بازارشکنی) دارند. به عنوان مثال اگر صادرکننده‌ای قرارداد ۹ و نیم دلاری بسته دیگری قرارداد هشت دلاری بسته؛ بر اساس این قراردادها وقتی می‌خواهند محصول پسته را بخرند تجار بر اساس قرارداد آخر پسته را می‌خرند و می‌گویند آخرین قرارداد ۸/۷ دلار است و در نتیجه پسته را ۷۰ هزار تومان خرید می‌کنند».

سیف‌الدینی افزود: «این یک رقابت منفی است که متاسفانه در کشور ما اتفاق افتاده است».

هزینه تولید یک کیلو پسته ۸۰ هزار تومان است
وی با بیان این‌که هزینه‌های تولید یک کیلو پسته الان بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است، اضافه کرد: «با توجه به تورمی که در جامعه است باید قیمت هر کیلو پسته بالای ۱۱۰ هزار تومان باشد و این یک قیمت عاقلانه با توجه به تورم و هزینه‌های تولید است و قرارداد تجار نیز باید حدود ۱۰ دلار باشد».

دبیر خانه کشاورز کرمان ادامه داد: «دو سال کشاورزان محصول نداشتند و کشاورز ۲۴ ماه منتظر بوده تا محصولی را برداشت کند با این هزینه‌های بالا الان بیشتر کشاورزان بدهکار هستند و باید محصول را عرضه کنند و بفروشند تا بتوانند بدهی‌ها را پرداخت کند».

وی گفت: «اول فصل بعضی واسطه‌گران و دلالان از این موقعیت کشاورزان سوءاستفاده می‌کنند و قیمت را پایین می‌کشند و از سوی دیگر قراردادهای دامپینگی تاجران پسته هم هست و آخرین قرارداد را ملاک قرار می‌دهند و با قیمت بسیار پایینی پسته کشاورز را اول فصل می‌خرند و از ماه ۱۰ تا ۱۱ که قیمت افزایش پیدا می‌کند، این قیمت سودی برای تولیدکننده ندارد و فقط واسطه‌ها و صادرکنندگان سود می‌برند».

سیف‌الدینی با بیان این‌که الان قیمت پسته بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است اما هنوز پسته خشک به صورت رسمی و عمده وارد بازار نشده است، اظهار کرد: «قبلا شرکت تعاونی پسته داشتیم که مرجع قیمت‌گذاری بود و ۷۰ هزار عضو داشت اما الان چند سالی است که شرکت پسته فعال نیست و این معضل را بیشتر کرده است».

وی خاطرنشان کرد: «اگر شرکت بود باز جای امیدی برای کشاورز بود زیرا کشاورز اگر به پول نیاز نداشت محصولش را به شرکت می‌داد و درصدی از پولش را می‌گرفت و مابقی را شرکت به قیمت خوبی می‌فروخت».

دبیر خانه کشاورز کرمان به کشاورزان توصیه کرد: «پسته را با عجله وارد بازار نکنند، در صورت نیاز بفروشند، ابتدای فصل از ارائه‌ی پسته زیاد به بازار خودداری کنند و حوصله کنند زیرا قیمت پسته از این قیمتی که هست پایین‌تر نمی‌آید».

وی افزود: «صادرکنندگان هم به کشاورزان کمک کنند با قراردادهای بهتری شروع به صادرات کنند تا ما هم بتوانیم با قیمت بهتری پسته را ظرف یکی دو ماه آینده بفروشیم».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)