کد خبر: ۳۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان هشدار داد:
عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان: اعلام قیمت کارشناسی نشده باعث حباب قیمتی و فرار بازرگانان و صادرکنندگان خرما می‌شود.اگر خرماداران محصول خود را هر چه زودتر به فروش نرسانند، نمی‌توانند خرمای خود را به بازرگانان و صادرکنندگان خرما در زمان مورد نیاز آن‌ها برسانند در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد.

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: «در حال حاضر بیشتر خرماداران فروشنده نیستند و این مساله به دلیل حباب افزایش قیمت نسبت به سال گذشته بوده که باعث دپوی خرما در سردخانه‌ها شده است».

بیژن سیستانی اظهار کرد: «خرماداران از دپوی محصول خرمای خود در سردخانه‌ها جلوگیری کنند چراکه این کار نه تنها موجب افزایش قیمت نمی‌شود بلکه باعث ضرر و زیان مالی بیشتر خرماداران می‌شود».

وی با بیان این‌که امسال محصول خرمای باغداران به دست دلالان افتاده است، افزود: «دلالان قیمت خرما را به صورت حبابی بالا برده‌اند و این افزایش قیمت، کم استقبالی بازرگانان را به همراه داشته است».

سیستانی با بیان این‌که بازارهای هدف خرما، کشورهای هندوستان، افغانستان و عراق است، بیان کرد: «برای صادرات خرما به کشور هندوستان یک ماه، افغانستان ۲۰ و عراق ۱۰ روز زمان نیاز است لذا با توجه به زمان ماه مبارک رمضان در این کشورها اگر خرماداران محصول خود را هر چه زودتر به فروش نرسانند، نمی‌توانند خرمای خود را به بازرگانان و صادرکنندگان خرما در زمان مورد نیاز آن‌ها برسانند در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد».

وی ادامه داد: «با توجه به نیاز محدود داخل کشور و حجم زیاد خرمای دپو شده در سردخانه‌ها، خرماداران متحمل ضرر و زیان مالی می‌شوند از این رو خرماداران اقدام به فروش خرمای خود کنند».

عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: «هم‌اکنون قیمت هر کیلو خرمای مضافتی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و رقم کلوته بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تعین شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته لذا انتظار می‌رود خرماداران اقدام به فروش محصول خود کنند».

وی از اظهار نظر بعضی مسئولان در زمینه‌ی قیمت خرما انتقاد کرد و گفت: «اعلام قیمت کارشناسی نشده باعث حباب قیمتی و فرار بازرگانان و صادرکنندگان خرما می‌شود».

سیستانی ادامه داد: «در حال حاضر بیشتر خرماداران فروشنده نیستند و این مساله به دلیل حباب افزایش قیمت نسبت به سال گذشته بوده که باعث دپوی خرما در سردخانه‌ها شده و همه‌ی دلال‌ها و افراد عادی تمام سرمایه‌ی خود را در زمینه‌ی خرید و دپوی خرما به کار گرفته‌اند که بر اساس تجربه می‌گویم، این فعالیت‌ها با ضرر و زیان همراه خواهد بود».

وی خواستار برنامه‌ریزی صحیح مسئولان کشوری برای باز نگه داشتن دائم صادرات محصول خرما شد و بیان کرد: «مسئولان با بستن یک شبه‌ی مرز، تمامی معاملات تجار و صادرکنندگان خرما را برهم زده و باعث بدعهدی و ضرر و زیان تجار می‌شوند و در واقع این مساله به اعتبار یک صادرکننده، خدشه وارد می‌کند».

عضو هیات مدیره سردخانه داران جنوب کرمان اضافه کرد: «مسئولان با وضع تعرفه بر صادرات خرما می‌توانند از افزایش قیمت داخلی خرما و بدعهدی بازرگانان جلوگیری کنند و مرز هم به طور مداوم برای صادرات فعال باشد».

سیستانی برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها، پیشنهاد وضع محل‌های خرید توسط انجمن خرماداران را مطرح کرد و گفت: «با این کار، حباب قیمتی ایجاد نمی‌شود و خرماهای سرقتی به راحتی خریداری نمی‌شوند».

وی از لزوم نصب کارتخوان در سردخانه‌ها گله کرد و گفت: «اگر قرار باشد ۹ درصد ارزش افزوده گرفته شود منجر به ورشکستگی سردخانه‌داران می‌شود چون بازرگانان هزینه‌ی خرمای خریداری شده خود را از یک تریلی که متعلق به چندین نفر بوده را از طریق کارتخوان سردخانه‌دار پرداخت می‌کند و سردخانه‌دار فقط هزینه‌ی نگهداری در سردخانه را برای خود برداشته و مابقی متعلق به صاحبان خرما است لذا مسئولان در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند».

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

پربازدید ها

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)