کد خبر: ۳۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
کنسرت اخیر سالار عقیلی حواشی زیادی در پی داشت، به گونه‌ای که حتی رسانه‌های اصولگرا نیز به سالار عقیلی حمله و از او انتقاد کردند.

اگر به چند سال قبل بازگردیم، شاید به خاطر آوردن عشق و علاقه بی‌حد و حصر اصولگرایان و رسانه‌هایشان نسبت به سالار عقیلی کار چندان سختی نباشد. خواننده‌ای که با آهنگ‌هایش تیتراژ سریال‌های مهم تلویزیون و انواع و اقسام برنامه‌های صداوسیما و جنگ‌ها و برنامه‌های اصولگرایان را پر کرده بود. اما به‌ تدریج می‌شد فهمید که عقیلی را سودای دیگری در سر است. سودایی که به حاشیه‌های فراوانی برای او منجر شد. حاشیه‌هایی که حالا پس از تکرار چندباره‌اش کاسه صبر حامیان دیروز را لبریز و سیل انتقادات تند و تیز را به سمت عقیلی روانه کرده است.

 

حضور در استودیوی تلویزیون لندن‌نشین

 

شاید اولین حاشیه جدی سالار عقیلی زمانی به وجود آمد که برای اجرای کنسرت به لندن سفر کرده بود. او در بهمن‌ماه 94 در استودیوی شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان «من‌ و تو» حاضر شد و در یکی از برنامه‌های این شبکه ماهواره‌ای به گفت‌وگو نشست. حضور او در این برنامه با واکنش منفی رسانه‌های محافظه‌کار در ایران روبه‌رو شد و حمیدرضا نوربخش، مدیر سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر، گفت بر اساس تصمیم شورای نظارت جشنواره فجر به همین دلیل عقیلی از جدول این دوره از جشنواره حذف خواهد شد. اما پس از حاشیه‌های فراوان در نهایت با صحبت‌های علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نه تنها عقیلی به دلیل این حرکت جریمه نشد که حتی توانست به جشنواره موسیقی فجر نیز بازگردد. جنتی درباره عقیلی و حضور در شبکه «من و تو» گفته بود: «با این هنرمند در این رابطه صحبت کرده‌ام و احساس می‌کنم به علت ناآشنایی با این شبکه دچار غافلگیری شده است. او در این رابطه بیانیه خوبی داد و عنوان کرد که فرد سیاسی‌ای نیست و با این شبکه آشنایی نداشته و برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و توضیح درباره کنسرتی که در منچستر داشته با این شبکه مصاحبه کرده است. سالار عقیلی را فردی که از ابتدای کار هنری‌اش با نظام همکاری داشته می‌شناسیم و خودش هم بر این موضوع تاکید دارد.»

 

حواشی کنسرت اخیر

 

اما چرخ روزگار چرخید و دوباره موج انتقادات اصولگرایان به در خانه سالار عقیلی بازگشت. حواشی تازه‌ترین کنسرت عقیلی و حضور فرزانه کابلی بر سن و اجرای حرکات نمایشی و موزون به قدری بر طرفداران سابق این خواننده تنگ آمد که بلافاصله شروع به انتقاد‌های فراوانی کردند.

 

واکنش تند رسانه‌های اصولگرا

 

اولین واکنش جدی در این زمینه مربوط به روزنامه کیهان بود. این روزنامه درباره اتفاقات کنسرت عقیلی چنین نوشت: «یک زن بازیگر سینما و تئاتر، در کنسرت یکی از خوانندگان دست به رفتاری سخیف زد. این بازیگر که سال‌هاست به انزوا رانده شده، در حین برگزاری کنسرت سالار عقیلی به روی صحنه رفت و دست به انجام حرکاتی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی زد.»

 

در ادامه مطلب آمد: «نکته تاسف‌آور اینکه خواننده یادشده، گویا از پیش از قصد زن بازیگر مطلع بوده است. او در حین اجرا نیز مانع کار زشت زن بازیگر نشد.»

 

باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما نیز در این باره از سالار عقیلی انتقاد کرد و نوشت: «این روز‌ها گویا در موسیقی ایران گذر از خطوط قرمز به سکو‌ی پرتاب به آسمانِ آزادی تبدیل شده است! برخی خط قرمز‌ها از نظر هنرمندان به شوخی تبدیل شده و دیگر جدی گرفته نمی‌شود.»

 

اما این حملات هم با واکنش سالار عقیلی همراه بود و هم تکذیب فرزانه کابلی را در پی داشت. سالار عقیلی در یک پست اینستاگرامی نوشت: «اگرچه خانم کابلی در جمع میهمانان سالن حضور داشتند، اما همه چند هزار نفری که در سالن بودند، شهادت خواهند داد که کنسرت از چارچوب قانون خارج نشده و شایعه حرکات موزون خانم فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی کذب محض است.»

 

این خواننده سرشناس افزود: «از هموطنان عزیز و رسانه‌های محترمی که طی 25 سال فعالیت هنری‌ام، همواره در کنار من بوده‌اند استدعا دارم اگر دوباره شایعه‌ای پیرامون سالار‌عقیلی تولید شد، قبل از انتشار آن از صحت خبر اطمینان حاصل نمایید.»

 

فرزانه کابلی هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت که تنها به عنوان «تماشاچی» در کنسرت 30 مردادماه گذشته حضور داشته و «با داشتن مجوز» به روی صحنه رفته است.

 

رقصی صورت نگرفته بود

 

اما خبرگزاری فارس گفت‌وگویی مفصل با سالار عقیلی انجام داد و سعی کرد او را به چالش بکشد. با این حال عقیلی از مواضعش کوتاه نیامد. او تاکید کرد گروهی که در کنسرتش او را همراهی کرده‌اند دارای مجوز بوده‌اند.

 

این خواننده موسیقی سنتی گفت: «اینها یک گروه حرکت‌های نمایشی بودند که از «انجمن هنر‌های نمایشی» مجوز داشتند. چندین بار هم فیلم‌هایش را برای ارشاد فرستادیم و ناظران در جلسات تمرین این گروه با ما حضور یافتند و از نزدیک همه چیز را دیدند و ارزیابی و تایید کردند. مگر می‌شود کسی بدون مجوز روی صحنه برود؟ در ضمن ما 30 سال است که کار هنری انجام می‌دهیم و به مردم و این مرز و بوم خدمت می‌کنیم. این‌ همه کار‌های ملی میهنی خلق کرده‌ایم. ما که نمی‌آییم با یک کار اینچنینی تمام آنچه را تا به حال ساخته‌ایم خراب کنیم!»

 

او تاکید کرد که گروه‌های نمایشی فراوانی دارای مجوز هستند و در برنامه‌های مختلف به اجرا می‌پردازند. عقیلی گفت: «این گروه تنها در چهار آهنگ ما را همراهی می‌کردند.»

 

سالار عقیلی همچنین معتقد است حرکات این گروه «رقص» نیست، او توضیح داد: «اینکه مثلاً در این کنسرت رقصی صورت گرفته باشد از پایه و اساس کذب است. من که بعد از این‌ همه سال نمی‌آیم با وجهه خودم بازی کنم. نکته‌ای که از همه موارد مهم‌تر است این است که کار‌های من به واسطه نوع محتوایی که بیشتر ملی میهنی و در مورد ایران و مجاهدت و رشادت و افتخارات ورزشی و علمی در سطوح ملی و بین‌المللی است به هیچ عنوان سنخیتی با رقص و حرکات موزون ندارد و نمی‌شود با این آثار رقصید! خودتان قضاوت کنید، به نظر شما با آهنگ‌های «وطنم‌ ای شکوه پابرجا» و «ایران» می‌شود رقصید؟»

 

پایان ماجرا: فراموشی یا تبعید

 

شاید دقیقاً نتوان مشخص کرد که رسانه‌های اصولگرا برای ادامه کار سالار عقیلی چه خوابی دیده‌اند. اما نکته مسلم این است که او امروز از نقش یک «عزیزکرده» به چهره‌ای «منفور» تبدیل شده است. اتفاقی که وقوع آن درباره هنرمندان و افراد مشهور مورد حمایت اصولگرایان به یک روند تکراری تبدیل شده است. آنچه حالا اهمیت دارد سرنوشتی است که برای سالار عقیلی رقم خواهد خورد. سرنوشتی که نمونه‌های مشابه آن ما را به پایان خوشی سوق نمی‌دهد.

 

منبع: اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)