کد خبر: ۳۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیرکمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در گفت و گو با گفتار نو مطرح کرد:
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در خصوص تأثیر اعلام قیمت برخی از فرمانداران در دپوی خرما می‌گوید: نمی‌توان این امر را صرفاً به اعلام قیمت برخی مسئولین نسبت داد، افزایش قیمت ارز در سال گذشته و به تبع آن افزایش قیمت خرما و مسائل دیگر در این زمین تأثیر گذار بوده اند. تکلو زاده در خصوص عواقب دپوی خرما می‌گوید: ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه به خاطر بار روانی که پیش می‌آید به یک باره کشاورزان به فروش و عرضه محصول روی آورند و همین امر منجر شود تا محصول خرما کاهش چشمگیری پیدا کند و کشاورزان و صاحبان بار متضرر شوند.
نمی‌توان دپوی خرما را  صرفاً به اعلام قیمت برخی مسئولین نسبت داد/ دپوی خرما به کاهش چشمگیر قیمت خرما منجر خواهد شد/ صادرات خرما کاهش خواهد داشت
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:مدتی است که اخباری مبنی بر قیمت خرما و دپوی آن مکرراً از تریبون‌های رسمی و یا محافل غیر رسمی شنیده می‌شود، این شنیده‌ها هنگامی موضوعیت بیشتری پیدا کرد که عضو هیأت مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان نیز آن را تأیید کرد.

اگر چه پیش از این در ۱۷ شهریور ماه مصطفی عامری، کشاورز و فعال بازار خرما نیز  نسبت به این موضوع هشدار داده بود و از کاهش یکباره خرما در اول مهر ماه خبر داده بود، اما به نظر می‌رسدکه این موضوع کماکان در بورس اخبار بوده و به شدت مورد توجه قرار گفته است.

حال آن که  که عدم عرضه خرما فارغ از بازار‌های داخلی، وضعیت ما در بازار جهانی را نیز تحت الشعاع قرار داده و صادرات را مختل می‌کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان ضمن تایید دپوی خرما در سردخانه‌ها به گفتار نو می‌گوید: من با توجه به بازدیدی که این دو الی سه روز از سردخانه‌های شهرستان هایی چون بم و جیرفت و شهرستان‌های جنوبی کرمان داشتم به این نتیجه رسیدم که دقیقاً این اتفاق افتاده است و حتی کشاورزانی که محصول کمی هم داشته اند اقدام به فروش محصول نکردند.

مقداد تکلوزاده در خصوص تأثیر اعلام قیمت برخی از فرمانداران در دپوی خرما می‌گوید: نمی‌توان این امر را صرفاً به اعلام قیمت برخی مسئولین نسبت داد، افزایش قیمت ارز در سال گذشته و به تبع آن افزایش قیمت خرما و مسائل دیگر در این زمین تأثیر گذار بوده اند.

تکلو زاده در خصوص عواقب دپوی خرما می‌گوید: ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه به خاطر بار روانی که پیش می‌آید به یک باره کشاورزان به فروش و عرضه محصول روی آورند و همین امر منجر شود تا محصول خرما کاهش چشمگیری پیدا کند و کشاورزان و صاحبان بار متضرر شوند.

او در ادامه خاطر نشان می‌کند: ما چندین بار تذکر دادیم، ولی خیلی‌ها توجه نکردند و باید به این عواقب توجه شود.

دبیر کمیسیون کشاورزی در خصوص پیش بینی برخی از فعالان بازار مبنی کاهش قیمت خرما در مهرماه می‌گوید: شاید مهر نباشد، ولی ممکن است ماه بعدش این اتفاق بیفتد.

تکلو زاده با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است، می‌افزاید: همیشه ما بعد از فصل تولید یک کاهش قیمت داشته ایم و این یک امر عادی است، ولی ممکن است امسال این بحث شدید‌تر باشد و در ماه‌های مهر تا آذر ماه کاهش چشمگیری اتفاق بیفتد، لذا امیدواریم که کشاورزان به طور مستمر به عرضه محصول اقدام کنند.

با توجه به عدم عرضه خرما در بازار و دپوی آن در سردخانه‌ها از رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در خصوص تاثیرات آن بر صادرات خرما پرسش شد.

تکلو زاده با بیان این جمله که خرید خرمایی توسط تجار صورت نگرفته است، تشریح می‌کند: ما دیروز جلسه‌ای را با حضور روسای اتاق داشتیم؛ در آن جلسه متفق القول اکثر تجار خرما اعلام کردند که اولاً تا الان اقدام به خرید خرما نکردند و ثانیاً تجار با توجه به کاهش قیمت دلار و افزایش قیمت خرما معتقدند که صادرات خرما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

او در ادامه می‌افزاید: قیمت دلار به قیمت منطقه‌ای رسیده و تا حد زیادی کاهش یافته و از طرفی قیمت تمام شده خرما نیز افزایش پیدا کرده و کشاورز حاضر نیست که محصول را با قیمت پایین بفروشد، لذا با این اتفاقات در بازار جهانی ما قابلیت عرضه خرما را نداریم و به احتمال زیاد صادرات خرما امسال کاهش پیدا می‌کند.

تکلو زاده در خصوص وضعیت فعلی صادرت خرمای مضافتی در می‌گوید: به طور کلی در خرمای مضافتی امکان صادرات نداریم چرا که تجار خریدی انجام نداده اند و معتقدند که با این قیمت‌ها اصلاً قابلیت رقابت با کشور‌های دیگر ندارند.

در حالی دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان از کاهش صادرات خرما و عدم صادرات خرمای مضافتی خبر می‌دهد که درسال‌های گذشته قریب به ۲۵ تا ۳۰ درصد خرمای ایران به بازار جهانی عرضه میشد.

تکلو زاده با بیان اینکه ۷۵ درصد تولید خرما در بازار داخل مصرف می‌شود، می‌گوید: ارقام و واریته‌های دیگر خرما هنوز قابلیت صادرات دارند، اما به هر حال صادرات خرما کاهش خواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)