کد خبر: ۳۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
طی چند سال اخیر با رویکرد تکیه بر داشته های داخلی احداث و بهره برداری نیروگاه‌های خورشیدی در استان کرمان شتاب خوبی پیدا کرده و ظرفیت های جدیدی برای درآمدزایی و اشتغال در این استان فراهم آورده است.

در حال حاضر مزیت‌های استفاده از انرژی پاک در برابر آلایندگی و هزینه‌های بالای مصرفی و زیست محیطی سوخت های فسیلی، بشر را به سمت بهره گیری از انرژی  و سوخت پاک سوق داده است، طوریکه بسیاری از کشورها به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم  توجه ویژه ای به موضوع انرژی های تجدیدپذیر و پاک شده و هم اکنون طرح‌های گسترده ای در این بخش توسط مراکز و نهادهای مختلف در دست اجرا است که علاوه بر صرفه‌جویی در منابع گران بهای فسیلی، نوید بخش اشتغال‌زایی و درآمدزایی در کشور است.

استان کرمان به دلیل تابش خورشید در بیش از ۳۰۰ روز از سال، فضای طبیعی بی ‌نظیر و همچنین زیرساخت‌های قابل قبول،   در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور قرار گرفته است که این مزیت مهم می‌تواند جایگاه این استان را در بخش تامین انرژی‌های پاک و همچنین جلب سرمایه گذاران خارجی ارتقا بخشد.

استاندار کرمان در این خصوص گفت: نیروگاه‌های خورشیدی در این استان باید توسعه یابدزیرا به لحاظ  اقتصادی و حمایتی به نفع مردم منطقه است و فرصت شغلی بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

محمدجواد فدائی افزود: استانداری کرمان از طرح‌های انرژی پاک و تجدیدپذیر حمایت جدی داشتهو خواهد داشت و  به افراد متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی، تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: اخذ مجوز و روند امور اجرایی در بخش انرژی های تجدید پذیر تسهیل شده است و سرمایه گذاران به راحتی می توانند در این حوزه سرمایه گذاری و فعالیت کنند.

استاندار کرمان اظهار داشت: آلودگی سوخت های فسیلی را یکی از چالش های زیست محیطی است برای رهایی از آلودگی محیط زیست باید از انرژی های پاک استفاده کنیم اما به دلیل سرمایه گذاری کلان در این حوزه روند استفاده از این نوع انرژی ها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد برق تولیدی کرمان وابسته به آب است تاکید کرد: با وجود خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان، راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی گام بسیار موثری در صرفه جویی منابع آبی بشمار می‌رود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به موقعیت مناسب کرمان در حوزه انرژی خورشیدی گفت: کرمان قابلیت لازم برای تبدیل شدن به پایلوت ایجاد نیروگاه های خورشیدی پنج مگاواتی در کشور را دارد.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: در حال حاضر با تلاشهای مسئولان و تسهیلات اختصاص یافته ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی در این استان برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد ایجاد  شده است.                                                                                                                                                        

وی تصریح کرد: در سال جاری۵۲۰ نیروگاه خورشیدی در استان کرمان توسط مددجویان کمیته امداد امام خمینی بهره برداری رسید که نقش بسیار مناسبی در توانمند سازی و اشتغالزایی اقشار کم درآمد دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: احداث نیروگاه خورشیدی مدل بسیار خوبی برای توانمند سازی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد در استان کرمان محسوب می‌شود که گسترش آن باید در دستور کار قرار داشته باشد.

وی افزود:  ظرفیت لازم در استان برای افزایش سه برابری تعداد نیروگاه های خورشیدی پنج مگاواتی وجود دارد که ایجاد این نیروگاه ها در توسعه درآمد خانواده های تحت پوشش کمیته امداد نقش موثری داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: این شرکت از سال ۹۴ تاکنون گام‌های موثری در خصوص انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق سامانه های خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب برداشته است.

محمود شهبا افزود: از میان قریب به ۸۰۰ قرارداد با توان بیش از ۱۰ مگاوات تاکنون ۲۸۲ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۴.۲۴ مگاوات به بهره برداری رسیده و اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی سالانه بیش از هشت هزار و ۵۲۵ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه داشته است.

وی اظهار داشت: این شرکت طی سال های ۹۲ تا ۹۳ نیز از طریق ۱۵ هزار و ۹۵۰ میلیون ریال اعتبار، ۱۴۵ کیلووات سامانه خورشیدی در مساجد و مدارس شهرستان‌های رفسنجان، زرند و کرمان نصب و راه اندازی نموده که نصب این ظرفیت سالانه بیش از ۲۹۱ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان تصریح کرد: هدف از نصب این سامانه ها را استفاده از پتانسیل‌های استان در زمینه استفاده از انرژی پاک و فرهنگسازی در زمینه استفاده از انرژی های نو در مدارس بزرگ و مساجد است.

وی ادامه داد: احداث ۱۵۴ کیلووات سامانه خورشیدی در ساختمان‌های اداری و با مشارکت مشترکان با اعتبار هشت هزار و ۴۷۰ میلیون ریال از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه برق شمال استان بشمار می‌رود.

شهبا با اشاره به امضا تفاهم نامه همکاری تحت عنوان طرح کرامت خورشید با کمیته امداد امام استان گفت: از سال ۹۵ جهت انعقاد قرارداد خرید تضمینی با مددجویان تحت پوشش، گام بلندی در راستای اعتلای شان و منزلت این خانواده ها و امکان ایجاد درآمد و کمک به اقتصاد تعداد بیش از ۷۰ خانواده نیز فراهم شده است که تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۱۰۵ نیروگاه بهره برداری شده خواهد رسید.

وی بیان کرد: با تلاش کارکنان شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان استقبال بی نظیری از این موهبت الهی در جهت سرمایه گذاری احداث نیروگاه‌های خورشیدی در محدوده تحت پوشش این شرکت صورت پذیرفته که درارزیابی سازمان ساتبا(سازمان انرژی های تجدید پذیر) منجر به اخذ رتبه دوم با امتیاز ۳۳۹ در میان شرکت های برق منطقه ای و توزیع در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک شود.  

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان گفت: در سال  گذشته،  ۵۲۰ نیروگاه خورشیدی توسط مددجویان این نهاد حمایتی احداث شده است و  ‌هزار نیروگاه خورشیدی دیگر نیز طی سال جاری در کرمان به بهره برداری می‌رسد.

 یحیی صادقی افزود: مددجویان کمیته امداد با اجرای طرح نیروگاه های کوچک خورشیدی علاوه پرداخت اقساط اجرای طرح به درآمدزایی نیز رسیده  و تاکنون ۷۰۰ خانوار در شهرهای راور، زرند، کوهبنان، ارزوئیه، بردسیر، جیرفت، اسماعیلی، هلیل، عنبرآباد، جبالبارز جنوبی و کهنوج نیروگاه خورشیدی ایجاد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تاکنون افزون بر ۷۰۰ طرح نیروگاه خورشیدی در استان کرمان اجرا شده است  اظهار داشت: برق تولید شده در این نیروگاه‌ها توسط دولت از مددجویان کمیته امداد به صورت ماهانه به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

مدیرعامل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان تصریح کرد: در قالب جشن کرامت آفتاب ۵۲۰ واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی برای ۷۲۰ مددجوی کمیته امداد از طریق نصب پنل های خورشیدی ماهانه به بهره برداری رسیده که به طور متوسط یک میلیون تومان بابت فروش برق به دولت درآمد زایی شده است.

وی تاکید کرد: دولت بمنظور توانمند سازی خانوارهای مددجویی زیر پوشش این نهاد حمایتی با اجرای این طرح به مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان را خریداری می‌شود.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)