کد خبر: ۳۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان اعلام کرد:
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: مساحت حوضه آبخیز شمال استان کرمان 10.5 میلیون هکتار است که تا پایان سال 97 طرح‌های آبخیزداری در حدود 11 درصد این سطح انجام شد و با اجرای این طرح‌ها توانستیم 406.5 میلیون مترمکعب روان آب را مدیریت کنیم و 121.5 میلیون مترمکعب این آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: امسال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری 150 میلیون یورو معادل حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان به کشور اختصاص داده شده که سهم شمال استان از این اعتبارات 50 میلیارد تومان است.

 "مهدی رجبی زاده" در نشست خبری با محوریت اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: اهداف صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی است اما در چند سال گذشته برای امور زیربنایی کشور نیز اعتباراتی از این صندوق براساس دستور مقام معظم رهبری اختصاص یافته است.

وی با بیان این مطلب که اعتباراتی به استان کرمان از این صندوق برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی اختصاص یافته است، تصریح کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات این صندوق 25 میلیارد تومان به شمال استان کرمان اختصاص یافت که توانستیم اقدامات ارزشمندی انجام بدهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان ادامه داد: امسال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری 150 میلیون یورو معادل حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان به کشور اختصاص داده شده که سهم شمال استان از این اعتبارات 50 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک استان کرمان عنوان کرد: میانگین بارندگی استان کرمان 125 میلیمتر است که نصف میانگین بارندگی کشور است و تنها آب در دسترس استان اندک بارانی است که می‌بارد و حجم بارش‌های استان کرمان 18.6 میلیارد مکعب استان کرمان است که بخشی از آن به خاک نفوذ می‌کند و 70 درصد آن تبخیر می‌شود.

رجبی‌زاده براهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری اشاره کرد و افزود: مساحت حوضه آبخیز شمال استان کرمان 10.5 میلیون هکتار است که تا پایان سال 97 طرح‌های آبخیزداری در حدود 11 درصد این سطح انجام شد و با اجرای این طرح‌ها توانستیم 406.5 میلیون مترمکعب روان آب را مدیریت کنیم و 121.5 میلیون مترمکعب این آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق شد.

وی ادامه داد: عملیات اجرای احداث 692 سازه‌های سنگی ملاتی، خاکی و پروژه‌های پخش سیلاب را از ابتدای شهریورماه آغاز کردیم که تا کنون حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پیش‌بینی می‌کنیم که تا آذرماه این پروژه‌های آبخیزداری و آخوان‌داری به اتمام برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان افزود: این 692 پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری 76 هزار هکتار در 14 شهرستان را در برمی‌گیرد که با اجرای این پروژه‌ها 18 میلیون مترمکعب روان آب مدیریت و 8.5 میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا می‌کند.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات و در ادامه با بیان این مطلب که تا کنون نتوانستیم در 88 درصد سطح حوضه آبخیزداری شمال استان اقدامی انجام بدهیم، تصریح کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در 12 درصد سطح حوضه آبخیزداری شمال استان کرمان 424 میلیون مترمکعب آب را مدیریت کرده‌ایم.

رجبی‌زاده با انتقاد از برداشت‌های زیاد از آب‌های زیرزمینی افزود: براساس گزارش وزارت نیرو بیلان آب سفره‌های زیرزمینی استان کرمان منفی 800 میلیون مترمکعب است که باید با تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی امنیت آبی استان را تامین کنیم.

وی ادامه داد: اگر حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم طی 10 سال فقط می‌توانیم 500 میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌شود که با توجه به منفی 800 میلیون مترمکعب بیلان سفره‌های زیرزمین استان لذا با این تزریق هنوز 300 میلیون مترمکعب آب منفی داریم که باید این مقدار از طریق با مدیریت مصرف و سطح زیرکشت تامین کنیم اما تا کنون فقط 130 میلیون مترمکعب توانستیم با سفره‌های زیرزمینی تزریق کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه در راستای بیابان‌زدایی 7 هزار و 500 هکتار جنگل کاری و بذرکاری در سال‌جاری انجام می‌دهیم و در ادامه با اشاره به آفاتی که منابع طبیعی را نابود می‌کنند، گفت: در سال‌جاری برای 11 هزار و 682 هکتار کارهای مختلف مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل در حال انجام داریم که تا کنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این مطلب که وسایل سوخت برای 71 خانوار در نظر گرفتیم تا درختان را برای ایجاد گرما استفاده نکنند و در ادامه به سایر اقدامات این اداره کل اشاره کرد و افزود: اجرای عملیات کاداستر اراضی ملی 570 هزار هکتار در سال جاری خواهیم داشت که تا تیرماه سال آینده به پایان خواهد رسید همچنین کارهای بیولوژیک ما تا اوایل اسفند به اتمام می‌رسند.

رجبی‌زاده بیان کرد: 20 درصد بیابان‌های کشور در استان کرمان قرار دارند که 4 میلیون و 700 هزار هکتار آن تحت فرسایش بادی می‌باشند و براساس مطالعات بیابان‌زدایی 430 هزار هکتار در شمال استان کانون بحران فرسایش بادی داریم که 60 درصد آن در شرق استان کرمان است.

وی ادامه داد: در سال گذشته دولت مالچ یک هزار و 600 هکتار استان را تامین کرد که برای مالچ پاشی در سال گذشته حدود 77 میلیارد تومان هزینه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان به اعتباراتی که برای بیابان‌زدایی به شمال استان تخصیص یافته اشاره و عنوان کرد:150 میلیارد تومان برای بخش بیابان سهم منابع طبیعی شمال استان کرمان است که 35.5 میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی می‌باشد.

وی با بیان این مطلب در سال‌جاری برای حدود 16 هزار و 692 هکتار عملیات مختلف بیابان‌زدایی در شمال استان خواهیم داشت، تصریح کرد: توانمندسازی جوامع محلی یکی دیگر از اقدامات این اداره کل است برای جوامع محلی دوره‌های آموزشی گذاشته‌ایم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)