کد خبر: ۳۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
علي نجفي‌توانا، جرم‌شناس درباره نقض حكم محمدعلي نجفي:
شعبه 41 ديوان عالي كشور اعلام كرده تحقيقات در پرونده ناقص است و بايد نظر كارشناسي درباره نحوه شليك گلوله‌ها اخذ شود. نقص تحقيقات تكميلي موضوعي است كه پيش از اين برخي حقوقدانان هم آن را متذكر شده بودند.

حكم صادره از سوي شعبه نهم دادگاه كيفري يك استان تهران مبني بر محكوميت محمدعلي نجفي به قصاص نفس در پرونده قتل ميترا استاد از سوي ديوان‌ عالي كشور نقض شد.

 

شعبه 41 ديوان عالي كشور اعلام كرده تحقيقات در پرونده ناقص است و بايد نظر كارشناسي درباره نحوه شليك گلوله‌ها اخذ شود. نقص تحقيقات تكميلي موضوعي است كه پيش از اين برخي حقوقدانان هم آن را متذكر شده بودند.

 

علي نجفي توانا، جرم‌شناس و استاد دانشگاه پیش‌تر گفته بود كه تحقيقات مقدماتي در اين پرونده ناقص است و براي رفع ابهامات متعدد بايد پرونده بار ديگر به دادسرا بازگشت داده شود يا قضات دادگاه از كارشناسان در اين زمينه نظرخواهي كنند.

 

حميدرضا گودرزي، وكيل محمدعلي نجفي كه پيش از اين در دادگاه ابهامات زيادي را درباره اين پرونده مطرح كرده بود با استقبال از نقض حكم در ديوان عالي كشور گفت: «ديوان عالي كشور، دفاعيات را وارد تشخيص داده است. نقض تحقيقاتي براي ارجاع پرونده به تيم كارشناسي گرفته است. تفصيل بسيار زيادي دارد و جاي صحبت فراواني وجود دارد كه فعلا امكان بيان ندارم.» به گفته او اين جزييات نظر ديوان باعث خواهد شد بار ديگر بحث «شبه ‌عمد» بودن قتل ميترا استاد قوت بگيرد. اما اين ابهامات شامل چه مواردي مي‌شود و چه نتيجه‌اي در انتظار پرونده خواهد بود؟ براي بررسي اين موضوع با علي نجفي توانا، جرم‌شناس، گفت‌وگو كرده‌ايم.

 

آقاي نجفي توانا! قبلا شما اشاره كرده بوديد كه پرونده قتل ميترا استاد در مرحله تحقيقات مقدماتي داراي نقص است. حالا ديوان عالي كشور هم حكم دادگاه بدوي را نقض كرده است. در اين باره چه تحليلي داريد؟

 

براي اظهارنظر دقيق در اين باره بهتر اين است كه متن نظر ديوان عالي كشور را در اختيار داشته باشيم. وقتي پرونده در فرآيند رسيدگي با بار سنگين سياسي و اجتماعي يا به نوعي فشار نامتعارف همراه شود، تحت تاثير آن شرايط قضات دادگاه مجبور به اظهارنظر مي‌شوند مسلما شفافيت قضايي و ماهيت حقايق مرتبط با حادثه يا موضوع پرونده آن‌گونه كه بايد، مشخص نخواهد شد. از زمان قتل تا زمان صدور حكم و اعلام رضايت در اين پرونده ابهامات متعددي حاكم بود و مطالب متضاد و معارض گفته شد. مثلا مطالبي در نقض اطلاعات مربوط به پرونده مطرح شد و اصولا ابهاماتي از قبيل هويت شخص ضارب، ابهام درباره استفاده از يك يا دو اسلحه، شليك عامدانه يا شليك به دليل درگيري ناشي از برخورد ضارب و مضروب و اموري از جمله بحث مهدورالدمي، احتمال اثرگذاري برخي نهادها يا داستان وجود پرستو و غيره زمينه‌اي فراهم كرد همان گونه كه عرض شد، مي‌طلبيد قضات محترم با مجال كافي و فرصت متعارف و انجام تحقيقات لازم نسبت به تنوير ابهامات پرونده اقدام مي‌كردند. در همان زمان پيشنهاد كرديم كه پرونده به علت نقص بايد مجددا براي تكميل تحقيقات به دادسرا اجرا شود يا خود قضات محترم تحقيقات لازم را در اين زمينه به عمل آوردند. اما در يك دادرسي سريع حكم صادره شرف صدور يافت و آنچنان كه ديديم در نهايت بحث منتفي شدن قصاص اين پرونده جنايي به سرانجام رسيد.

 

حالا كه حكم نقض شده تحليل‌تان از آن شتابزدگي چيست؟ چرا خيلي سريع به پرونده رسيدگي شد؟

 

به نظر من سنگيني بار سياسي شدن در امر قضا يا و موضع‌گيري جناح‌هاي مختلف شرايطي را فراهم كرد كه نظام قضايي صلاح را در اين ديد با تكيه بر اقرار ضارب و به هر حال انجام تحقيقات دادرسي پرونده را طبق ضوابط و به سرعت طي كند. در تحقيقات مقدماتي صرفا بر اساس اقرار و بدون توجه به ابهامات موجود، كيفرخواست صادر شد و بر عمدي بودن قتل تاكيد شد. در مرحله دادرسي هم بدون عنايت به ابهامات موجود و زير فشار افكار عمومي كه به دو دسته تقسيم شده بودند، كار پيش رفت. در فضاي آن روزها برخي دكتر محمدعلي نجفي را قرباني رقابت‌هاي جناحي مي‌دانستند و گروهي ديگر ضارب خونسرد تلقي مي‌كردند. دو نوع قضاوت در افكار عمومي ايجاد شده بود و مي‌رفت با عميق‌تر شدن اين نوع واكنش‌هاي اجتماعي صدور حكم را دچار چالش احتمالي كند. با لحاظ اين شرايط قضات محترم با غمض عين نسبت به ابهامات سرنوشت كيفري آن را تعيين كردند.

 

اكنون از نگاه جرم‌شناسانه چه مواردي بايد پاسخ داده شود؟

 

ديوان عالي كشور فارغ از دغدغه‌هاي مربوط به افكار عمومي و در يك فضاي آرام با مطالعه تمام جزييات و ظرايف پرونده و با عنايت به ديدگاه‌هاي مطروحه اساتيد حقوق نهايتا به اينجا رسيد كه اين پرونده اگر به اين صورت تاييد شود با ابهامات متعددي مواجه است. درست است كه خانواده ميترا استاد با عفو متهم مجازات قصاص را منتفي كردند اما در افكار عمومي كماكان سوالات زيادي مطرح است. با توجه به سنگيني بار سياسي و مداخله كلامي و فشار جناح‌ها و تضاد با يكديگر و اينكه اصولا ممكن است براي آقاي نجفي دامي گسترده شده باشد و با لحاظ مداخله صدا و سيما و انجام اقداماتي كه بر خلاف محرمانه بودن تحقيقات مقدماتي است بايد تحقيقات در فضايي آرام تكميل شود. مواردي از قبيل وجود پوكه‌هاي متعدد بايد مورد بررسي قرار گيرد يا بايد ديد كه آيا آقاي نجفي ضارب است يا خير؟ آيا قتل عمد است يا شبه عمد؟ يا بحث ساختن سناريوي ورود پرستو يا مداخلات سياسي و غيره وجود داشته است يا خير. بايد پرونده در اين موارد شفاف شود سپس به ديوان ارسال شود.

 

با توجه به عفو آقاي نجفي از طرف خانواده ميترا استاد در صورتي كه فرضيه قتل شبه عمد تاييد شود در سرنوشت پرونده چه تغييري رخ خواهد داد؟

 

نتيجه بررسي‌هاي بعدي در نتيجه عفو تغييري نمي‌دهد. اما در افكار عمومي اعلام قتل شبه ‌عمد و بي‌گناهي ايشان بر سرنوشت اجتماعي و سياسي آقاي محمدعلي نجفي موثر خواهد بود.

منبع: دوات آنلاين

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)