کد خبر: ۳۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در خصوص پیش بینی افزایش 48 درصدی درآمدهای مالیاتی استان، می گوید: می گویند پایه های مالیاتی را توسعه می دهیم و از فرار مالیاتی جلوگیری می کنیم؛ خوب واقعاً بگویند و اعلام کنند که فرضاً از محل جلوگیری از فرار مالیاتی و گسترش واحدهای مالیاتی چقدر مالیات وصول شده است.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ۶۴ درصد مشکلات واحد‌ها در حوزه کمبود نقدینگی است؛ این در حالی است که براساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک استان، وصول مطالبات معوق بانکی در سال ۹۷ نسبت به سال مالی گذشته ۸۴ رشد داشته است. حال آن که میزان وصولی‌های مطالبات بانکی در سه ماهه اول سال ۹۸ نیز چشمگیر بوده و نسبت به سه ماه اول سال ۹۷ حدود ۱۱۰ درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است که در حوزه مالیات‌ها نیز پیش بینی رشد ۴۸ درصدی سهم مالیاتی استان وجود دارد و بنا به گفته برخی از مسئولین استان، کرمان جزء استان‌های پیشتاز در زمینه وصول مالیات‌ها  است.

اگر چه مسئولین سازمان مالیاتی استان ادعا می‌کنند که این میزان افزایش مالیات‌ها از ناحیه شناسایی فرار‌های مالیاتی صورت گرفته است، اما تا کنون هیچ گونه مستنداتی در این خصوص ارائه نشده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در خصوص پیش بینی افزایش ۴۸ درصدی درآمد‌های مالیاتی استان، می‌گوید: طبق ارزیابی که ما از واحد‌های تولیدی داریم ۵ دغدغه به عنوان مهمترین دغدغه واحد‌های تولیدی ذکر می‌شود که شامل عدم ثبات قوانین و مقررات، عدم ثبات قیمت مواد اولیه، رقابت‌های انحصاری برخی از بنگاه‌های دولتی، دشواری تأمین مالی و سختی کار در سازمان مالیات و تأمین اجتماعی است.

مهدی طبیب زاده با طرح این پرسش که «چه اتفاقی نسبت به سال گذشته افتاده است و چه رونقی در تولید صورت گرفته است؟» می‌گوید: برخی واحد‌های صنعتی به دلیل مشکلاتی تعطیل شده اند لذا حتماً منابع درآمدی مالیات ناشی از عملکرد آن ها، امسال به طور محسوسی خودش را در کاهش میزان مالیات نشان می‌دهد.

او درادامه می‌افزاید: می‌گویند پایه‌های مالیاتی را توسعه می‌دهیم و از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کنیم؛ خوب واقعاً بگویند و اعلام کنند که فرضاً از محل جلوگیری از فرار مالیاتی و گسترش واحد‌های مالیاتی چقدر مالیات وصول شده است.

رییس اتاق کرمان خاطر نشان می‌کند: این ۴۸ درصد فشار براقتصاد و تولید است. وصول مطالبات و دادن آن‌ها به دولت که آن هم صرف هزینه‌های جاری می‌شود و مازادش به استان بر نمی‌گردد کمکی نمی‌کند و نقدینگی موجود را از دسترس خارج می‌کند.

او درادامه تصریح می‌کند: این ۴۸ درصد هم سهم بالایی است و اصلاً امکان وصول آن نیست مگر این که فشار بر گرده واحد‌های تولیدی بیاورند.

رییس اتاق کرمان در خصوص این انتقاد که مسئولین دستگاه‌های اجرایی استان بیشتر به فکر ارتقای سازمانی و جذب وصولی‌های بیشتر به منظور درج در کارنامه کاری خود هستند و توجهی به مشکلات واحد‌های تولیدی ندارند، می‌گوید: مدیران استان مدیران شایسته‌ای هستند و به هر حال اوضاع استان را می‌دانند.

طبیب زاده می‌افزاید: مدیران الزامات سازمان مرکزی خود را رعایت می‌کنند، وقتی سازمان مالیاتی کشور رشد مالیات را روی ۴۸ درصد می‌گذارد و سازمان را مجبور به وصول می‌کند و بعداً هم اگر وصول نکنند مورد بازخواست قرار می‌گیرند هر کس در این موقعیت قرار گیرد همین کار را می‌کند.

او اگر چه این رویه را مربوط به تمامی دستگاه‌ها اعم از بانک‌ها می‌داند، اما در ادامه خاطر نشان می‌کند: به هر حال مدیران استان می‌توانند وضعیت استان، نقدینگی و رکود را گزارش دهند و در تصمیم گیری‌ها مشارکت کنند نه اینکه حتماً هر آن چه که گفته می‌شود را تأیید کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا رشد ۱۱۰ درصدی وصول مطالبات بانکی در شرایطی که ۶۴ درصد واحد‌های تولید با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه هستند، متناقض با شعار رونق تولید نیست، می‌گوید: وصول مطالبات فی النفسه نمی‌تواند عاملی در جهت خلاف رونق تولید باشد؛ چرا که شاید بتوان گفت تولید رونق گرفته و همین مسئله منجر به این امر شده تا واحد‌های بدهکار بخشی از مطالبات خود ار پرداخت کنند.

طبیب زاده اگر چه مخالفتی با افزایش وصول مطالبات بانکی ندارد، اما در ادامه جملاتش اذعان می‌کند: در شرایطی که همه واحد‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند، وصول مطالبات به رکود کمک می‌کند تا به رونق تولید؛ لذا در شرایط خاص فعلی افزایش وصول مطالبات می‌تواند منفی باشد.

او در این رابطه تشریح می‌کند:من معتقدم که در سال جاری که یکی از دغدغه‌ها و مشکلات فعالین اقتصادی براساس پایش‌های ما دشواری تأمین مالی است و همه از کمبود نقدینگی رنج می‌برند، فشار آوردن، اقدامات اجرایی کردن، مراجعه به محالکم قضایی، ضبط ضمانت‌ها و تحت فشار گذاشتن بدهکاران تولیدی، برخلاف شعار سال رونق تولید است.

رییس اتاق کرمان در واکنش به این گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها که «حداکثر ۲۰ درصد مطالبات به صورت تملیک دارایی گرفته می‌شود» می‌گوید: بانک‌ها اصطلاحی دارند به عنوان سهل البیع و سهل الوصول و سراغ آن قسمت‌هایی می‌روند که قابلیت نقدینگی سریع دارند.

طبیب زاده در ادامه می‌افزاید: این ۲۰ درصد یعنی آن پول کار و آن قسمتی که خود واحد تولیدی هم می‌توانست آن را فعال کند؛ بقیه به نوعی راکد است و ملک، زمین، کارخانه و تجهیزاتی است که نمی‌توان با آن کاری کرد.

او با بیان این جمله که مسئله مهم نقدینگی در جریان است، خاطر نشان می‌کند: این ۲۰ درصد شاید اثراتش از آن ان ۸۰ درصد هم بیشتر است.

رییس اتاق کرمان در خصوص همکاری بانک‌ها با واحد‌های تولیدی در سال رونق تولید، می‌گوید: در کرمان نسبت مصارف بانکی به منابع بانکی از یک کمتر است، فقط بانک‌ها تجهیز کرده اند و به ان نسبت مصرف نکرده اند.

طبیب زاده با بیان این جمله که نسبت به بانک‌های استان‌های دیگر، ما وضعیت بدتری داریم، می‌گوید: اگر سیاست‌های کلان است، چرا استان‌های دیگر به این شکل عمل نمی‌کنند و اگر سیاست‌های کلان نیست چرا استانی که اینقدر نیازمند نقدینگی است منابعش را تجهیز می‌کند و مصارفش در آن حد نیست.

او در ادامه می‌افزاید: رعایت این نسبت‌ها بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در اختیار واحد‌ها می‌گذارد، بنابراین به نظر من شبکه بانکی در استان کرمان کمتر با تولید همراهی می‌کند وبه هر دلیلی همراهی لازم را در سال رونق تولید ندارد.

رئیس اتاق کرمان همچنین خاطر نشان می‌کند: آن چه که ما می‌بینیم این است که بانک‌ها همراهی خیلی فعالی خصوصاً با صنایع کوچک ندارند.

او در پاسخ به این پرسش که انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ به استان تا چه اندازه در تجهیز منابع بانکی موثر بوده است، می‌گوید: چندان در آن قسمت موفق نبودیم؛ یعنی شرکت‌های بزرگ هنوز این باور جدی و آن الزام جدی را نداشتند که کل منابع و چرخه مالی شان را به استان بیاورند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)