کد خبر: ۳۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:
به دنبال چندین مورد حوادث غرق‌شدگی، تلفات جانی و یا صدمه بدنی در کشور، مدیرکل امور حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخشنامه کرد که در تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری، مخاطرات و هشدارها، روشن و برجسته درج شود.

ابراهیم شقاقی، مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، درباره‌ی این بخشنامه که به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون سرمایه‌گذاری، معاون میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری این وزارتخانه و فرمانده یگان حفاظت رونوشت شده است، گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌های استانی اگرچه در تبلیغات، بناهای تاریخی را در اولویت قرار می‌دهند اما جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی را که در فهرست آثار ملی ثبت نیستند برای هدایت و جلب گردشگر، تبلیغ می‌کنند».

وی افزود: «مسئله این است در امکانی که در فهرست آثار ثبت شده معمولا یگان حفاظت مستقر است و اصول ایمنی رعایت می‌شود اما از اماکنی که ثبت ملی نشده‌اند و بعضا در اختیار و نظارت ادارت استانی و وزارتخانه نیستند، گزارش‌هایی داشتیم که در آنجا حوادثی رخ داده و منجر به مصدومیت شده است و باب طرح ادعا علیه این وزارتخانه را باز کرده است».

وی اضافه کرد: «با ابلاغ این بخشنامه از استان‌ها خواستیم هنگام معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری به ویژه مناطقی که در فهرست آثار ملی ثبت نشده‌اند، هشدار و اخطار لازم را نسبت به شرایط و مخاطرات منطقه اعلام کنند، مثلا برای تبلیغ رودخانه‌هایی که شنا کردن در آن‌ها آزاد نیست باید اعلام شود که مخاطرات آن رودخانه‌ها چیست و شرایط حضور گردشگر در آن منطقه چگونه باید باشد».

او درباره نپذیرفتن مسئولیت مخاطرات و حوادث احتمالی در مناطقی که اتفاقا اداره‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حتی معاونت گردشگری وزارتخانه تبلیغ کرده‌اند، گفت: «البته که در شرح وظایف این وزارتخانه و ادارات استانی آن به چنین موضوعی اشاره نشده و از جایگاه حقوقی مواضع این ادارات را تایید می‌کنم اما در این بخشنامه از آن‌ها خواسته شده که هشدارها و اخطارهای مربوطه را همزمان با تبلیغ جاذبه‌های گردشگری، اعلام کنند».

شقاقی افزود: «ما در مناطقی که نسبت به آن‌ها مشرف نیستیم، مسئولیتی نداریم، هرچند در اماکن تاریخی که ثبت ملی شده‌اند مسئولیت حوادث متوجه ما می‌شود و اگر اتفاقی ناشی از قصور ما رخ دهد، وزارتخانه می‌پذیرد».

وی ادامه داد: «اما اماکنی وجود دارند که ثبت ملی نشده‌اند ولی جاذبه گردشگری هستند مثل جاده اسالم ـ خلخال یا گردنه حیران؛ اگر در این مناطق اتفاقی رخ دهد قطعا مسئولیت متوجه وزارتخانه ما نیست اما برای پیشگیری باید مخاطرات آن‌ها را به مسافر اطلاع‌رسانی کنند. بنابراین بخشنامه‌ای که ابلاغ شده بیشتر حالت پیشگیری دارد».

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)