کد خبر: ۳۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل خانه‌هنرمندان کرمان:
مدیرعامل خانه‌هنرمندان کرمان گفت: تغییرات شورای شهر خیلی محسوس بوده و ما می‌بینیم که نگرش و نگاه به مسائل فرهنگی و هنری بسیار تغییر کرده آن هم در شرایطی که در گذشته چنین وضعیتی را نداشتیم. همین تغییر نگاه و نگرش، امیدواری و انگیزه‌ی قوی در جامعه‌ی هنری ایجاد کرده تا تحرک و پویایی خود را افزایش دهند. قبل از این اما، شاهد رخوت و عدم توجه به مسائل فرهنگی بودیم که خوشبختانه اکنون تغییر کرده است.

آقای قراری لطفا بفرمایید کار واگذاری خانه‌شهر به خانه‌هنرمندان و پروژه‌ی اصلاح و بهسازی آرامستان هنرمندان به کجا رسید؟

هر دو پروژه به مشاور ارجاع شده است و از نظر امور اجرایی و حقوقیِ شهرداری، تا مشاور اعلام‌نظر نکند اقدامی نمی‌توان انجام داد.

این پروسه به نظر شما طولانی و زمان‌بر نشده است؟

چیزی که تا حالا در شهرداری سابقه نداشته تهیه پیوست‌های اجتماعی برای طرح‌های عمرانی بوده است و الان تاکید بر تهیه‌ی این پیوست است و همین موجب شده که بُعد مطالعاتی دیگری به کار مطالعاتی مشاور افزوده شود و این، زمان می‌برد. ضمن این‌که ما زمان استاندارد برای تهیه‌ی این‌چنین پروژه‌هایی را نمی‌دانیم و اطلاع نداریم که در کشور و در دنیا، چنین پروژه‌هایی چه‌قدر زمان می‌برد تا مقایسه کنیم ولی آنچه در پیگیری و گفت‌وگوها مطرح شده این است که با این بینش، مطالعات در حال انجام است. ظاهرا مطالعات میدان شورا که خانه‌شهر جزئی از آن است، به نتایج مشخص‌تری رسیده و به‌زودی نتایج آن اعلام می‌شود ولی طرح آرامستان چون پیوست طرح بزرگ پارک گردشگری است و چند بخش را شامل می‌شود زمان بیش‌تری نیاز دارد.

به‌طور کلی، واگذاری خانه‌شهر یا بخشی از آن به خانه‌هنرمندان قطعی است یا این موضوع هم به نظر مشاور ارجاع داده شده است؟

از نظرحقوقی مشاور باید کاربری میدان را تعریف کند و ما در درون این طرح، اقدامات حقوقی و قانونی را باید پیش ببریم ولی شروع هر کار بعدی منوط به اعلام نظر مشاور است

پس شهرداری همچنان این اراده را دارد که آن را به خانه‌هنرمندان واگذار کند ولی تصمیم نهایی را مشروط به تایید نظر مشاور کرده است. درست می‌گویم؟ 

بله مشروط به انجام مطالعات است و این‌که مشاور چه دیدگاهی داشته باشد.

چه‌قدرخوش‌بین هستید که خانه‌شهر به خانه‌هنرمندان داده شود؟ حدود دو هفته پیش رئیس شورای شهر کرمان اعلام کرده که شورا به ساختمان قدیمی شهرداری منتقل می‌شود ولی به‌صورت موقت. و مجدد به خانه‌شهر برمی‌گردد. با این وصف، آیا خوش‌بین هستید که خانه‌شهر به خانه‌هنرمندان برسد؟

باید ببینیم از دیدگاه مشاور کاربری و فضای مجموعه چه خواهد بود ولی ما این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه به‌همراه استدلالات خود، در مکاتبات متوالی اعلام کرده‌ایم که اگر آنچه شهرداری و شورای شهر به‌دنبال آن است بخواهد در این مجموعه محقق شود گسترش فضاهای اداری در آن مجموعه به‌صلاح نیست و فضای موجود را به‌سمت رکود و عدم مشارکت مردم خواهد برد. ما این مسائل را اعلام کرده‌ایم و منتظریم نتایج تصمیمات اعلام شود تا متناسب با آن اقدامات بعدی را انجام دهیم.

آقای قراری، به‌تازگی تغییری در معاونت فرهنگی‌واجتماعی شهرداری کرمان اتفاق افتاده است. به‌عنوان مدیرعامل خانه‌هنرمندان پیشنهاد دارید معاون جدید، در حوزه‌ی فرهنگی چه اولویتی را مدنظر قرار دهد؟

مسئله‌ی اصلی این است که کارها باید براساس نظام و اصولی فرآیندمحور انجام شود. ما باید به یک نتیجه‌ برسیم که شهر واقعا نیاز به پیگیری چه اولویت‌هایی دارد؟ این‌ها مسائلی است که معمولا با مصلحت‌اندیشی امور جاری همیشه به تعویق افتاده و هیچ‌وقت یک مجادله‌ی جدی بر سر این‌که اولویت‌های این شهر چیست اتفاق نیفتاده است و ما می‌دانیم در ۴۰ سال گذشته همیشه امور با یک مصلحت‌اندیشی پیش رفته که مردم نیازهایی روزمره از جمله آسفالت و جدول و … دارند که ضروری‌تر از امر فرهنگ است ولی الان آن‌قدر مسائل فرهنگی و اجتماعی غامض شده که در همه‌ی جلسات و نهادها، شرط اول تغییرات عمده در فضای عمومی مدنی و شهری و حتی امور اجرایی دولت را اصلاح فرهنگ‌عمومی و تغییرات فرهنگی می‌دانند. بنابراین، امیداریم این ضرورت درک و برای آن برنامه‌ریزی شود و از نهادهای مرجع و تخصصی استفاده شود. از طرفی، می‌دانیم دانش و مهارت لازم در این سازمان‌ها وجود ندارد که اگر بود وضعیت موجود جامعه و توسعه‌ی شهر، این نمی‌شد. فقدان برنامه‌ی راهبردی و اصول و شیوه‌ها و مهارت‌های مدیریتی هم در این سازمان‌ها وجود دارد که سازمان‌ها و نهادهای مدنی به‌ویژه نهادهای صنفی مرجع می‌توانند کمک کنند که این آسیب‌ها از این سازمان‌ها دور شود. ما در این زمینه، دیدگاه‌های تخصصی جامعی داریم و منتظریم که متولیان شیوه‌ها و فرآیندهایی برای برقراری ارتباط تعریف کنند تا در قالب آن فرآیندهای قانونی، سهم مشارکت اجتماعی خود را ادا کنیم. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که برای بهبود شرایط شهر و زیست بهتر جامعه، آماده‌ی هرگونه همکاری هستیم ولی اگر که احساس کنیم جایی نگاه تحمیلی می‌شود، موضع ما از تعامل به سمت مطالبه‌ی اجتماعی می‌رود که این تغییر موضع، تبعاتی برای نهادها دارد که امیدوارم به آن آگاه باشند.

حالا در همین شرایط که سند راهبردی و نقشه‌ی راه نداریم، اولویت فرهنگی شهر، از نظر شخص شما چیست؟

عرف جهان نشان داده که در این حوزه، چه روش‌هایی کاربردی است ولی در پاسخ به شما بگویم که به نظر من، بزرگ‌ترین فقدان ما عدم مشارکت شهروندان در نظام توسعه‌ی عمومی است. یعنی تمام نهادها و کنش‌های فرهنگی باید در راستای افزایش مشارکت مردم پیش بروند و این، از روش‌های متفاوتی از جمله اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و طرح‌های ترویج آموزش فرهنگی امکان‌پذیراست. مسئله‌ی اصلی، نگاه برنامه‌محور و اولویت‌سنجی دقیق است و این‌که فرآیندهای نابسامان و غیراصولی و غیرشفاف فعلی، به یک‌سری فرآیندهای شفاف و اصولی و قانون‌مدار تغییر کند تا بازخورد و نتیجه و میزان پیشرفت هر اقدامی مشخص باشد.

اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.

ما به‌عنوان خانه‌هنرمندان اعلام آمادگی می‌کنیم که در هر زمینه‌ای که می‌توانیم موثر باشیم حاضریم تا نقش خود را ایفا کنیم. کل جامعه‌ی هنری کرمان این وظیفه‌ی اجتماعی را برای خود متصورند که باید برای زیست بهتر جامعه ایفای نقش کنند.

در این دو سالی که از شورا و شهرداری فعلی گذشته، از این نظر این دو نهاد با خانه‌هنرمندان چه‌طور برخورد کرده‌اند و آیا خانه‌هنرمندان را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالت داده‌اند؟

تغییرات خیلی محسوس بوده و ما می‌بینیم که نگرش و نگاه به مسائل فرهنگی و هنری بسیار تغییر کرده آن هم در شرایطی که در گذشته چنین وضعیتی را نداشتیم. همین تغییر نگاه و نگرش، امیدواری و انگیزه‌ی قوی در جامعه‌ی هنری ایجاد کرده تا تحرک و پویایی خود را افزایش دهند. قبل از این اما، شاهد رخوت و عدم توجه به مسائل فرهنگی بودیم که خوشبختانه اکنون تغییر کرده است. ولی مسئله این است که آگاهی‌های درون سازمان چه‌قدر تاب این‌چنین تغییری را دارند؟ گاهی اوقات مدیران احساس می‌کنند به این تعامل نیاز است ولی ساختار و شاکله‌ی اداری و بروکراسی حاکم بر یک دستگاه حرکت را کند می‌کند که باید برای گذر از این مانع و نظام پیچیده‌ی اداری باید راهی پیدا کرد تا نقش فرهنگ‌وهنرموثرتر و ارتباط ما با نهاد شهرداری و شورای شهر قوی‌تر شود.َ

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)