کد خبر: ۳۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران:
معاون توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران گفت: معاملات آتی پسته در بورس کالا از یکشنبه هفته آینده آغاز می شود.

معاون توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران گفت: از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود.

ناصرپور امروز ۱۷ مهرماه در نشست خبری در کرمان اظهارداشت: در سال ۸۲ بورس فلزات تهران و بعد از آن سازمان کالای کشاورزی راه اندازی شد.

وی افزود: معاملات پسته و سایر محصولات کشاورزی عمدتا در چارچوب دو ابزار مالی (گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی) در بورس کالا آغاز می شود که یکی از مهم ترین مزیت های آن معافیت مالیاتی است.

معاون بورس کالای ایران افزود: معاملات گواهی سپرده کالا در سال ۹۴ بر روی سکه طلا راه اندازی شد و بعد برای نخستین بار در سال ۹۵ برای زعفران انجام شد که اقدام بسیار موفقی در سطح ملی بود و یک ساماندهی منسجمی در کشور در زمینه این محصول که یکی از محصولات مهم صادراتی ما است، صورت گرفت.
ناصرپور تصریح کرد: در مهرماه ۹۶ معاملات گواهی سپرده پسته راه اندازی شد و در تیرماه امسال در زمینه زیره کار کردیم اما به دلیل اینکه سال گذشته برای تولید پسته مناسب نبود، معاملات ۹۶ نتوانست ادامه پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: کشور ما طی سال های اخیر با کشور امریکا در مقدار تولید و صادرات پسته رقابت داشته که در سال های قبل از آن ایران در تولید و صادرات پسته تسلط داشته است.

معاون بورس کالای ایران اظهار کرد: ایران، امریکا و ترکیه تولیدکننده های اصلی پسته در دنیا هستند که بیش از ۹۰ تولید جهانی را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: عمده پسته تولیدی کشور ما صادراتی است و کمتر از ۱۰ درصد به مصرف داخلی می رسد و بیشترین صادرات پسته در سال گذشته به کشورهای امارات، هند، عراق، پاکستان، آلمان و روسیه بوده است.

ناصرپور با اشاره به اینکه قیمت متوسط پسته صادراتی ما در سال های ۹۶ و ۹۷ در هر کیلوگرم ۷.۷ دلار بوده، اظهار کرد: از یکشنبه هفته آینده معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز می شود و تمرکز ما بر پسته فندقی است زیرا عمده تولید در کشور و استان کرمان از این نوع محصول است که البته به این معنا نیست سایر پسته ها نمی تواند وارد معاملات شود زیرا در آینده و با گسترش معاملات می توان وارد شود.

وی تصریح کرد: استان کرمان با تولید ۳۶ درصدی، بزرگترین تولیدکننده پسته کشور است که بعد از آن استان خراسان است، در گواهی سپرده، معاملات می تواند به صورت نقد و نسیه باشد.

ناصرپور بیان کرد: پذیرش انبار در بورس کالا نخستین زیرساخت است و انبار موظف است مطابق با استاندارد، کالا را تحویل بگیرد و بعد از اینکه کشاورز یا فروشنده به بورس کالا فروخت، یک روز بعد پول به صورت نقد و تضمین شده به حساب وی واریز می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های زرند، سیرجان، کرمان و زنگی آباد و خراسان پذیرش انبار برای پسته آغاز شده و کار صورت می گیرد.
معاون بورس کالای ایران گفت: در قرارداد آتی، تحویل کالا و وجه در آینده صورت می گیرد و عمده معاملاتی که در بورس انجام می‌شود در همین گروه است و بیشتر برای پوشش ریسک نوسانات قیمت کالا است.

وی افزود: تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، معامله در بورس و شفافیت قیمت، هزینه اندک معاملات، استفاده از اهرم مالی، امکان فروش یک کالا بدون داشتن آن کالا در زمان عقد قرارداد از مزایای قردادهای آتی است.
ناصرپور تصریح کرد: در محصول زیره و زعفران در خراسان به شدت از این روش استقبال شده و امیدواریم در پسته نیز این اتفاق بیفتد و مزیت دیگر این است که به کشف قیمت کالا کمک می کند.

وی بیان کرد: کار گواهی سپرده در بورس کالا برای پسته از هفته گذشته آغاز شده و فعالیت بورس پسته کمکی به کشاورزان تولیدکننده پسته و بهتر شدن برند پسته ایران در سطح بازارهای جهانی است.

معاون توسعه بازار بورس کالای ایران با اشاره به اینکه فعالیت بورس، ورود حمایتی به محصول پسته است، گفت: در سال ۹۶ که کار را آغاز کردیم هدف محقق نشد زیرا در سال ۹۷ با کاهش تولید پسته مواجه شدیم هرچند برای شروع خوب بود.

وی افزود: مشکل، همراه کردن معاملات سپرده کالایی، قرادادهای آتی و راه اندازی صندوق های کالایی است که اگر این سه ابزار در کنار هم باشد، می تواند برای هر محصول کشاورزی بازار موفقی ایجاد کند و رسانه ها می توانند بحث صندوق کالایی را پیگیری کنند و ما از طریق بورس پیگیر هستیم.

ناصرپور اظهار کرد: وجود این صندوق ها به ویژه در فصول برداشت که قیمت ها عمدتا پایین است، جلوی ریزش شدید قیمت را می گیرد و وجود معاملات قراردادهای آتی نیز همین‌طور است.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)