کد خبر: ۳۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه افرادی مانند مددجویان کانون های اصلاح و تربیت قربانی خطاهای دیگران هستند، گفت: افرادی که به هر نحوی در رابطه با اطفال و نوجوانان کار اصلاحی، تربیتی، فرهنگی و قضائی انجام می دهند باید به این باور برسند که شرایط این نوجوانان محصول اشتباهات دیگران است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه هنر جامعه‌محوری و زندگی اجتماعی باید در کانون‌های اصلاح و تربیت در بین مددجویان نهادینه شود گفت: این افراد باید مهارت‌های ارتباط اجتماعی را فراگرفته و با مفهوم گذشت، ایثار و فداکاری آشنا تا فرد مفید و موثری برای جامعه شوند.

یدالله موحد در ویژه برنامه روز جهانی کودک در کانون اصلاح و تربیت استان کرمان افزود: بازسازی شخصیت آسیب دیده مددجویان از اولویت های کانون اصلاح و تربیت است و در این رابطه نگاه ها باید به این کانون تغییر پیدا کند.

وی روز جهانی کودک و نوجوان را گرامی داشت و ادامه داد: خوشحال هستیم که انگیزه های شرافتمند و نگاه های خیرخواهانه زنده و پاینده در جامعه وجود دارد که دلسوزانه پیگیر رفع مسائل و آسیب های اجتماعی هستند و قدم های خیرخواهانه ای را برمی دارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه نوجوانانی که دچار آسیب شده و به هر دلیلی در این مکان حضور دارند، قربانی تصمیمات اشتباه جامعه و بزرگترهای خود شده اند تاکید کرد: اگر نوجوانی قانون‌ستیز و معارض قانون می شود نباید تردید کرد که این کار ریشه در رفتارها، گفتارها و اقدامات بزرگترهای آنها دارد و در حقیقت شرایط آنها معلول اشتباهات دیگران است.

موحد، کوتاهی در آموزش و قصور در مراقبت را از دلایل قانون‌ستیز شدن نوجوانان دانست و گفت: در بسیاری از موارد بزرگترهایی که این افراد با آنها در معاشرت و ارتباط هستند، الگوی نامناسبی برای آنها هستند و زمینه خطا و اشتباه در نوجوانان را فراهم می کنند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی مانند مددجویان کانون های اصلاح و تربیت قربانی خطاهای دیگران هستند، ادامه داد: افرادی که به هر نحوی در رابطه با اطفال و نوجوانان کار اصلاحی، تربیتی، فرهنگی و قضائی انجام می دهند باید به این باور برسند که شرایط این نوجوانان محصول اشتباهات دیگران است.

مقام ارشد قضایی استان کرمان افزود: طرح مطالبی مبنی بر اینکه برخی افراد اصلاح‌پذیر و قابل اصلاح نیستند را قبول نداریم زیرا فردی که با نهاد پاک به دنیا می آید و با فطرات الهی رشد کرده و بزرگ می شود و امروز در سنین نوجوانی و جوانی قرار دارد، معصوم و پاک است و فردا بزرگ و مسئول است.

موحد تصریح کرد: افراد در دوران گذر از سنین کودکی و نوجوانی و رسیدن به سنین جوانی و بزرگسالی باید در یک فرایند رشد و تربیتی قرار گیرند تا در آینده برای خود، خانواده و جامعه اثربخش بوده و منشا خیر و خدمت باشند و این مسئولیت بر عهده نهادهای خانوادگی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی و غیره است.

وی افزود: اگر نوجوانی به خطا رفت باید با این نگاه به موضوع توجه کرد که کسی که باید این فرد را هدایت می کرده، خطا کرده است و اینگونه نیست که بگوئیم اصلاح پذیر نیستند زیرا مگر می شود کسی به فطرت خود برنگردد.

وی تاکید کرد: اگر بچه ای از درب کانون خارج شد اما مهارت های لازم را برای ساختن یک زندگی اجتماعی و فردی مناسب را نداشت باید در هنر و کار خود و اثربخشی اقدامات تردید کرد که چرا نتوانستیم در مدت زمانی که این فرد در کانون بوده او را به شرایط مطلوب برگردانیم زیرا کانون اصلاح و تربیت در حقیقت یک مجتمع آموزشی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: مددجویان کانون های اصلاح و تربیت در این مجتمع می توانند مداخله در مسائل سیاسی را با اقداماتی از جمله تشکیل شورای کانون آموزش ببینند.

موحد بر لزوم حرفه آموزی به مددجویان کانون اصلاح و تربیت با همکاری سازمان های مربوطه تاکید کرد و اظهارداشت: تمرین و آموزش مسائل اقتصادی از دیگر مواردی است که می تواند در برنامه های کانون اصلاح و تربیت قرار گیرد تا مددجویان پس از آزادی بتوانند به خودکفایی در حوزه اقتصادی برسند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقایص اصلی نظام آموزشی این است که فنون و مبانی اساسی و مهارت های زندگی به افراد آموزش داده نمی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه آموزش مبانی مدارای اجتماعی و گذشت اجتماعی باید در سرفصل اقدامات اصلاحی، آموزشی و فرهنگی قرار گیرند، گفت: نگاه مدیران و مددکاران کانون اصلاح و تربیت نیاز به بازنگری دارد تا مهارت هایی در کانون اصلاح و تربیت به افراد ارائه شود تا در جامعه بتواند زندگی شرافتمندانه ای را برای خود بسازند.

موحد ضمن اشاره به اینکه قضات در اقدامات قضائی خود باید نگاه کاملا متفاوتی به نوجوانان و بانوانی که گفتار آسیب شده اند؛ داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید در چارچوب قوانین از تحمیل مجازات های افراد بزرگسال نسبت به نوجوانان و بانوان اجتناب کرد و در این رابطه باید از ظرفیت های پیش بینی شده در مجازات های جایگزین استفاده کرد.

وی ادامه داد: فضای کانون های اصلاح و تربیت باید به نحوی باشد که مددجویان احساس کنند که عضوی از یک خانواده هستند و تمام امور را مدیریت کرده و از آموزش های موجود برای بازسازی شخصیت خود استفاده کنند.
رئیس شورای قضائی استان کرمان تاکید کرد: کانون اصلاح و تربیت پایان کار نیست و می تواند سرآغاز خوبی برای آینده درخشان مددجویان باشد.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)