کد خبر: ۳۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد؛
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: تورم زمان فعلی نسبت به زمان مشابه سال قبل را تورم نقطه به نقطه می‌گویند. حال تورم شهریورماه امسال استان کرمان در مقایسه با شهریورماه سال قبل ۳۴.۴ درصد بوده که متوسط این تورم در سطح کشور ۳۵ درصد بوده است که نشان دهنده آن است هر خانوار کرمانی نسبت به شهریورماه سال قبل ۳۴.۴ درصد برای یک سبد کالای یکسان بیشتر هزینه کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به بررسی‌های مرکز آمار ایران گفت: آمار تورم براساس تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و تورم ۱۲ ماهه از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.

دکتر جعفر رودری به تعریف تورم ماهانه پرداخت و اظهار کرد: توروم ماهانه تورم هر ماه را نسبت به ماه قبل بررسی می‌کند و این نوع تورم به دلیل آنکه نشان می دهد روند کلی تورم به چه سمت و سویی بوده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نرخ تورم شهریورماه امسال (شهریورماه نسبت به مردادماه) استان کرمان منفی ۰.۳ درصد بوده اما متوسط کشوری نرخ تورم مثبت ۰.۵ درصد بوده است بنابراین وضعیت استان کرمان نسبت به متوسط کشوری بهتر است.

وی ادامه داد: تورم ماهانه به دو گروه کلی (گروه اول خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و گروه دوم کالاهای غیرخوراکی و خدمات) تفکیک می‌شوند که بیشترین کاهش تورم ماهانه در شهریورماه استان کرمان در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است اما تورم کالاهای غیرخوراکی و خدماتی مثبت ۰.۷ درصد بوده است این در حالی است که تورم ماهانه شهریورماه متوسط کشور در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها منفی ۱.۴ درصد و کالای غیر خوراکی و خدمات مثبت ۱.۴ درصد اعلام شده است.

تورم نقطه به نقطه استان کرمان در شهریورماه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به تعریف تورم نقطه به نقطه پرداخت و بیان کرد: تورم زمان فعلی نسبت به زمان مشابه سال قبل را تورم نقطه به نقطه می‌گویند. حال تورم شهریورماه امسال استان کرمان در مقایسه با شهریورماه سال قبل ۳۴.۴ درصد بوده که متوسط این تورم در سطح کشور ۳۵ درصد بوده است که نشان دهنده آن است هر خانوار کرمانی نسبت به شهریورماه سال قبل ۳۴.۴ درصد برای یک سبد کالای یکسان بیشتر هزینه کرده است.

رودری افزود: تورم نقطه به نقطه استان در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۴۷.۷ (متوسط کشور۴۵.۲ درصد) درصد و کالاهای غیرخوراکی ۲۶.۴ درصد (متوسط کشوری ۳۰.۷ درصد) است بنابراین بیشترین بار تورم نقطه به نقطه در استان کرمان و کشور در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است.

تورم ۱۲ ماهه استان کرمان

وی تورم ۱۲ ماهه را متوسط نرخ تورم در طول منتهی به یکسال (از شهریورماه سال قبل تا شهریورماه امسال) دانست و تصریح کرد: متوسط تورم شهریورماه سال قبل تا شهریورماه امسال استان کرمان ۳۷.۹ درصد و متوسط این تورم در کشور ۴۲.۷ درصد بوده که این نشان می‌دهد تورم استان کرمان نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در پاسخ به این سوال که استان کرمان به لحاظ تورم نقطه به نقطه در بین سایر استان‌های کشور در چه جایگاهی قرار دارد؟ عنوان کرد: در شهریورماه به لحاظ تورم نقطه به نقطه استان فارس با ۲۹.۸ درصد و سپس قم با ۳۱.۱ درصد پایین‌ترین تورم در این ماه را در کشور داشته‌اند و استان ایلام با ۴۶.۲ درصد و لرستان با ۴۳ درصد بالاترین تورم شهریورماه را به خود اختصاص داده‌اند و استان کرمان رتبه دهم در بین ۳۱ استان کشور از حیث کمترین میزان تورم را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: درصد تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشتر است اما در نرخ تورم ماهانه بیشترین کاهش را در خوراکی‌ها داریم، یعنی در طول حرکت از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه امسال بیشترین بار تورم مربوط به خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بوده است اما در شهریور امسال بیشترین کاهش تورمی در همین کالاها داشته‌ایم.

رودری ایجاد ثبات نسبی در فضای اقتصادی کشور، انضباط پولی و کنترل نقدینگی توسط بانک مرکزی، انضباط مالی دولت در استقراض از بانک مرکزی و کنترل ارز و مدیریت انتظارات را از دلایل منفی بودن تورم ماهانه در استان کرمان برشمرد.

وی بیان کرد: تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، بهداشت و درمان، ارتباطات و هتل و رستوران در استان کرمان بیشتر از متوسط کشوری است اما تورم نقطه به نقطه استان کرمان در پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق، گاز، مبلمان، لوازم خانگی، حمل و نقل، تفریح و فرهنگ، آموزش و کالاها و خدمات از متوسط کشوری پایین‌تر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان افزود: استان کرمان در تورم سالانه (طول متوسط یک سال گذشته) بهداشت و درمان و هتل و رستوران به شدت نسبت به متوسط کشوری بالاتر است و این دو گروه بار تورمی بیشتری در استان کرمان برای خانوارها ایجاد کرده‌اند.

وی در خصوص علت منفی بودن تورم نقطه به نقطه استان کرمان گفت: اگر روند تورم در یک دهه اخیر مورد بررسی قرار دهیم نرخ تورم استان کرمان بعضا ۲ تا ۴ درصدی کمتر از متوسط کشوری بوده است که بخش عمده این مهم مربوط به رشد نسبی اقلام همچون مسکن، حمل و نقل، آموزش، تفریح و ... بوده که نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است.

رودری درباره تخصیص بودجه تملک و دارایی استان امسال تاکنون نیز گفت: یک‌هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان ابلاغی بودجه استان کرمان برای سال ۹۸ بوده است که تاکنون ۶۰۹ میلیارد آن معادل ۳۳ درصد کل بودجه محقق شده است و اگر روند میزان تخصیص بودجه تملک و دارایی استان نسبت به سال‌های قبل را بررسی کنیم تفاوت زیادی در درصد تخصیص تا به امروز نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است به دلیل تحریم‌ها بخشی از کل بودجه امسال استان تخصیص پیدا نکند؟ اظهار کرد: اینکه بخشی از بودجه تخصیص نیابد قابل پیش‌بینی است همانطور که در سال‌های قبل نیز صد در صد بودجه تخصیص داده نمی‌شد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)